kugelfange Posted March 3, 2010 Author Share Posted March 3, 2010 Sygn. akt I KZP 29/09U C H W A Ł ADnia 24 lutego 2010 r.Sąd Najwyższy – Izba Karna w Warszawiena posiedzeniu w składzie:Przewodniczący: Sędzia SN Józef SzewczykSędziowie SN: Krzysztof CesarzJacek Sobczak (sprawozdawca)Protokolant: Łukasz Majewskiprzy udziale prokuratora Prokuratury Krajowej – Beaty Mikw sprawie Witolda Marka K.po rozpoznaniu przedstawionego na podstawie art. 441 § 1 k.p.k.,przez Sąd Okręgowy w O., postanowieniemz dnia 22 października 2009 r., sygn. akt VII Ka 1124/09,zagadnienia prawnego wymagającego zasadniczej wykładni ustawy:„Czy wynikające z art. 11 pkt 1 ustawy o broni i amunicji zezwolenie na posiadanie broni palnej wytworzonej przed rokiem 1850 lub replikę tejbroni bez pozwolenia jest równoznaczne z zezwoleniem na posiadanie beztakiego zezwolenia również amunicji do tej broni ?”u c h w a l i łudzielić następującej odpowiedzi:Nie jest wymagane pozwolenie na posiadanie czarnego prochu,mogącego być także częścią amunicji do broni palnej wytworzonej przed1850 r., w odniesieniu do której, stosownie do art. 11 pkt 1 ustawy z dnia 21maja 1999 r. o broni i amunicji (tekst jedn. Dz. U. 2004, Nr 52, poz. 525 zezm.) nie jest wymagane pozwolenie na posiadanie w rozumieniu art. 9 tejżeustawy.U Z A S A D N I E N I EZagadnienie prawne przedstawione Sądowi Najwyższemu dorozstrzygnięcia przez Sąd Okręgowy w O. wyłoniło się na tle następującejsytuacji procesowej.Witold Marek K., został oskarżony o to, że w dniu 17 listopada 2008 r., wSzczytnie, woj. warmińsko – mazurskie, posiadał bez wymaganego zezwoleniaczarny proch w ilości 24, 819 g. będący materiałem miotającym zaliczanym doprochów strzelniczych, stanowiący istotną część amunicji, tj. o czyn z art. 263 §2 k.k.Sąd Rejonowy w Szczytnie, wyrokiem z dnia 2 lipca 2009 r., sygn. akt IIK 480/09, na podstawie art. 1 § 2 k.k. w zw. z art. 17 § 1 pkt 3 k.p.k. umorzyłpostępowanie w stosunku do oskarżonego , uzasadniając to znikomym stopniemspołecznej szkodliwości czynu oskarżonego.Od wspomnianego wyroku Sądu Rejonowego w Szczytnie apelacjezłożyli: prokurator i oskarżony. Prokurator w treści apelacji zarzucił błąd wustaleniach faktycznych przyjętych za podstawę orzeczenia, przez przyjęcie, żeczyn Witolda Marka K. jest szkodliwy społecznie w stopniu znikomym.Oskarżony, zaskarżając wyrok w całości, zarzucił obrazę przepisów prawamaterialnego, a mianowicie art. 263 § 2 k.k. w zw. z art. 11 pkt 1 i art. 9 ustawyo broni i amunicji (tekst jedn. Dz. U. 2004, Nr 52, poz. 525 ze zm., dalej u.b.a.)przez błędne – jego zdaniem – uznanie, że na posiadanie prochu czarnegowymagane jest zezwolenie.W toku postępowania odwoławczego Sąd Okręgowy w O. uznał, żewyłoniło się zagadnienie prawne wymagające zasadniczej wykładni ustawy.Postanowieniem z dnia 22 października 2009 r. odroczył rozpoznanie sprawy iprzekazał Sądowi Najwyższemu do rozstrzygnięcia zagadnienia prawneprzytoczone na wstępie.Sąd Okręgowy dostrzegł - podkreślaną także w doktrynie – kwestię, żeustawodawca wiąże możliwość posiadania amunicji (w tym także istotnychczęści tejże amunicji) z posiadaniem pozwolenia na broń, w której takaamunicja mogłaby zostać zastosowana (por. Z. Ćwiąkalski A. Zoll (red.)Kodeks Karny. Część szczególna. Komentarz, t. II, Kraków 2006, s. 1216).Zezwolenie na broń wydawane jest w drodze decyzji administracyjnej i dotyczyzawsze konkretnej broni, jak również amunicji do tej właśnie broni, nie zaśjakiejkolwiek broni czy amunicji, a także określa cel wydania i liczbęegzemplarzy broni.Ustawa nie wspomina o oddzielnym zezwoleniu dotyczącym amunicji,możliwość jej nabycia uwarunkowana jest posiadaniem zezwolenia nakonkretną sztukę broni, do której nabywana amunicja pasuje. Taka wykładnianasunęła obecnie Sądowi odwoławczemu wątpliwości, czy w przypadkuobowiązku posiadania pozwolenia na broń, uzyskanie takiego pozwolenia jestrównoznaczne z pozwoleniem na nabywanie amunicji do tej właśnie broni.Wątpliwości Sądu Okręgowego zostały pogłębione wskutek ujawnionejrozbieżności poglądów w odniesieniu do interpretacji przedmiotowychprzepisów wewnątrz Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, które,jak wynika ze stanowiska ministerstwa, uniemożliwiły jak dotąd wydanie aktuwykonawczego do u.b.a. ustalającego zasady obrotu czarnym prochem.Wzmocniło te wątpliwości stanowisko sformułowane w BiuletynieInformacyjnym Centralnego Laboratorium Kryminalistycznego KomendyGłównej Policji nr 120, gdzie stwierdzono, że czarny proch nie tylko nadaje sięwyłącznie do odpalania ładunków z broni historycznej, ale też może zostaćlegalnie nabyty, w wolnej sprzedaży, jako materiał pirotechniczny, na podstawieprzepisów art. 9 ustawy z dnia 21 czerwca 2002 r. o materiałach wybuchowychprzeznaczonych do użytku cywilnego (Dz. U. 2002, Nr 117 poz. 1007 z późn.zm.).Prokurator Prokuratury Krajowej, wniósł o podjęcie uchwały następującejtreści „Posiadanie amunicji – a także czarnego prochu – do broni palnej, naposiadanie której, stosownie do art. 11 pkt 1 ustawy z dnia 21 maja 1999 r. obroni i amunicji (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. nr 52, poz. 525 z późn. zm.) nie jestwymagane pozwolenie, nie wyczerpuje znamion przestępstwa z art. 263 § 2k.k.”, wykazując w części wstępnej wniosku, że w tym przypadku spełnionezostały, jego zdaniem, warunki z art. 441 § 1 k.p.k. Motywując swojestanowisko prokurator wskazał na szczególny charakter konstrukcji broni palnejwytworzonej przed 1850 r. i jej replik, który stał się przyczyną wprowadzeniaich w art. 11 u.b.a. do wyjątków od konieczności posiadania pozwolenia.Sąd Najwyższy zważył, co następuje.Skuteczne wystąpienie z zagadnieniem prawnym w trybie art. 441 § 1k.p.k. wymaga zaistnienia łącznie następujących warunków: musi się onowyłonić podczas rozpoznawania środka odwoławczego, musi mieć onoznaczenie dla rozstrzygnięcia sprawy w postępowaniu odwoławczym, w końcudotyczyć winno istotnego problemu interpretacyjnego związanego z wykładniąprzepisu, który w praktyce sądowej jest rozbieżnie interpretowany lub zostałniejasno sformułowany.W przedmiotowej sprawie zagadnienie prawne przedstawione SądowiNajwyższemu wyłoniło się przy okazji rozpoznawania przez Sąd Okręgowy wO. środka odwoławczego. Niewątpliwie ma ono związek z okolicznościamifaktycznymi rozpoznawanej sprawy i istotne znaczenie dla jej rozstrzygnięcia.Nie ulega także wątpliwości, że dotyczy ważnego problemu interpretacyjnego,związanego z wykładnią przepisu art. 11 pkt 1 u.b.a., co ma istotne znaczeniedla odpowiedzialności oskarżonego stojącego pod zarzutem popełnieniaprzestępstwa z art. 263 k.k. Trudno jednak przyjąć, aby wspomniany przepis art.11 pkt 1 u.b.a. został sformułowany niejasno bądź wadliwie, aczkolwiek fakt, iżjest on interpretowany rozmaicie w literaturze oraz w orzecznictwie, stanowipodstawę do udzielenia odpowiedzi na pytanie prawne, ograniczonej do kwestiimającej znaczenie dla rozstrzygnięcia sprawy.Na wstępie wypada zauważyć, że do ustawowych znamion przestępstwa zart. 263 § 2 k.k. należy m.in. „posiadanie bez wymaganego zezwolenia bronipalnej lub amunicji”. Pojęcie broni palnej zdefiniowane jest w treści art. 7 ust. 1u.b.a., gdzie stwierdzono, iż „w rozumieniu ustawy bronią palną jestniebezpieczne dla życia i zdrowia urządzenie, które w wyniku działaniasprężonych gazów, powstających na skutek spalania materiału miotającego jestzdolne do wystrzelenia pocisku lub substancji z lufy albo z elementuzastępującego lufę a przez to do rażenia celów na odległość”. Ustawodawcadefiniuje także pojęcie broni palnej sygnałowej (art. 7 ust. 2 u.b.a.) i broni palnejalarmowej (art. 7 ust. 3 u.b.a.) oraz broni pneumatycznej (art. 8 u.b.a.). Wtekście ustawy o broni i amunicji nie zdefiniowano natomiast pojęcia„amunicji”, zadawalając się stwierdzeniem, że „ilekroć w ustawie jest mowa oamunicji, należy przez to rozumieć amunicję do broni palnej” (art. 4 ust. 2u.b.a.). Pojęcie amunicji posiłkowo zdaje się wyjaśniać art. 3 pkt 1 ustawy zdnia 21 czerwca 2002 r. o materiałach wybuchowych ... , w myśl którego przezamunicję należy rozumieć jedną z odmian wyrobów wypełnionych materiałemwybuchowym, przeznaczoną do miotania na odległość przy użyciu broni palnej.Wypada zauważyć przy tym, że w myśl art. 6 wspomnianej ustawy omateriałach wybuchowych... zasady wydawania i cofania pozwoleń nanabywanie oraz przechowywanie amunicji określają przepisy ustawy o broni iamunicji.Pokreślenia wymaga, że zgodnie z art. 2 u.b.a., poza przypadkamiokreślonymi w ustawie, nabywanie, posiadanie oraz zbywanie broni i amunicjijest zabronione. Broń i amunicja są rzeczami, których nie można swobodnienabywać, posiadać i zbywać, gdyż prawa te podlegają reglamentacji.Wyłączenia podmiotowe spod reżimu przepisów ustawy o broni i amunicjisformułowane są w treści art. 3 u.b.a., zaś przedmiotowe i podmiotowe w treściart. 11 u.b.a. W odniesieniu do broni palnej i amunicji zasadą jest możliwośćposiadania amunicji tylko na podstawie pozwolenia na broń wydanego przezwłaściwego ze względu na miejsce stałego pobytu zainteresowanej osoby lubsiedziby zainteresowanego podmiotu, komendanta wojewódzkiego policji, a wprzypadku żołnierzy zawodowych – na podstawie pozwolenia wydanego przezwłaściwego komendanta oddziału żandarmerii wojskowej. Jest to zgodne ztreścią art. 10 Dyrektywy Rady nr 91/477/WE z dnia 18 czerwca 1991 r. wsprawie kontroli nabywania i posiadania broni (Dz. Urz. WE L 256, s. 51), wmyśl którego przepisy dotyczące nabywania i posiadania amunicji muszą byćtakie same, jak przepisy dotyczące posiadania broni palnej, do którejprzeznaczona jest amunicja. Podkreślenia wymaga wreszcie fakt, iż – jakzauważono wyżej – wydawanie i cofanie pozwoleń na nabywanie orazprzechowywanie amunicji w myśl art. 6 ustawy z 21 czerwca 2002 r. omateriałach wybuchowych przeznaczonych do użytku cywilnego określająprzepisy u.b.a. to jednak w samej u.b.a. nie ma żadnego przepisu, któryumożliwiałby wydawanie odrębnego pozwolenia na nabywanie czy posiadaniesamej amunicji do broni palnej. Tak więc możliwość posiadania amunicji jest wsposób nierozłączny związana z posiadaniem konkretnego egzemplarza bronipalnej. Wniosek ten wzmacnia treść art. 14 u.b.a., w którym stwierdzono, iż„amunicję można nabywać na podstawie legitymacji posiadacza broni lubświadectwa broni, wyłącznie dla tej broni, która jest określona w legitymacjialbo na podstawie świadectwa broni i pisemnego zamówienia podmiotuuprawnionego do nabycia amunicji”. Zwłaszcza użyte w wymienionymprzepisie określenie „wyłącznie dla tej broni” wskazuje na fakt, iż ustawodawcajednoznacznie wiąże posiadanie broni z posiadaniem amunicji. Oczywiściemożliwe jest naruszenie przepisów u.b.a., a co za tym idzie wyczerpanieznamion przestępstwa z art. 263 § 1 – 4 k.k. przez wyrabianie amunicji,handlowanie nią, posiadanie bez zezwolenia, udostępnianie lub nieumyślneutracenie.W myśl art. 11 pkt 1 u.b.a. pozwolenie na broń nie jest wymagane wprzypadku „posiadania broni palnej wytworzonej przed 1850 r. lub replik tejbroni”. Względy konstrukcyjne takiej broni powodują, że bez dokonania w niejprzeróbek nie sposób użyć do niej, w celu oddania strzału, nabojów scalonychczyli takich, które używane są do broni współczesnej. Ładowana jest onaosobno przy użyciu ołowianych kul, ładunków (czarnego prochu) oraz takichakcesoriów jak przybitki, skałki czy kapiszony (zob. G. Nowak, Strzelanie zbroni odprzodowej. Podręcznik, Łódź 2005, s. 85 – 91.) Wyjątkiem jest karabinDreysego i nieliczne modele broni skonstruowanej przed 1850 r., w którejużywane były naboje scalone (zob. M. Kochański, Broń strzelecka wojsklądowych, Warszawa 1968, s. 30 - 37).Przyjęta w art. 11 pkt 1 u.b.a. cezura nie znajduje żadnego uzasadnienia,jeżeli chodzi o daty kluczowe dla rozwoju technologii broni palnej (zob. uwagidotyczące periodyzacji broni palnej umieszczone w M. Kochański, op. cit. s.31). Została ona przeniesiona do obecnie obowiązującej ustawy wprost zpoprzednio obowiązującej ustawy z dnia 31 stycznia 1961 r. o broni, amunicji imateriałach wybuchowych (Dz. U. Nr 6, poz. 43 ze zm.).Broń palna wytworzona przed 1850 r. jest bronią opartą, jeżeli chodzi orozwiązania konstrukcyjne, jak i używany materiał miotający, o archaiczne, nieznajdujące zastosowania we współczesnej broni palnej, zasady działania. Brońta, z uwagi na szeroki przedział czasowy zakreślony przez ustawodawcę posiadanajróżniejsze kształty i parametry, od replik husyckich tzw. puszek, w którychładunek miotający jest odpalany za pomocą lontu poprzez ręczne hakownice,muszkiety, bandolety i pistolety wyposażone w zamki lontowe, kołowe iskałkowe, pistolety pojedynkowe, aż po prymitywne rewolwery i długolufowestrzelby myśliwskie. Tego rodzaju broń jest głównie wykorzystywana wcharakterze rekwizytów przez różnego rodzaju grupy rekonstrukcji historycznej.Jest to broń ładowana odprzodowo, wykorzystująca jako materiał miotającyczarny proch, którego skład i właściwości powodują, że nie może on znaleźćzastosowania w broni współczesnej, jako niespełniający wymogówparametrycznych, nawet tych określonych dla broni myśliwskiej. Amunicjawykorzystywana do takiej broni nie ma charakteru scalonego, broń takaodpalana jest za pomocą kapiszona (zastępuje spłonkę), zaś ładowana czarnymprochem (czasami wyłącznie nim, w warunkach pokazu rekonstrukcjihistorycznych) i kulami (zob. G. Nowak, op. cit s. 85 – 91). Ładunek, któryznajduje się w lufie tego rodzaju broni, nie jest zatem scalony w rozumieniu art.4 ust. 3 u.b.a. Czarny proch, którego posiadanie stało się przedmiotemprzedstawionego Sądowi Najwyższemu do rozstrzygnięcia zagadnieniaprawnego, nie stanowi zatem istotnej części amunicji w rozumieniu art. 5 ust. 3u.b.a.Ustawa o broni i amunicji nie zawiera żadnego przepisu, którynakazywałby wydawanie osobnego pozwolenia na nabywanie czy posiadaniesamej amunicji do broni palnej. Możliwość posiadania amunicji do niej jestzatem nierozłącznie związana z pozwoleniem na posiadania konkretnegoegzemplarza broni palnej (art. 14 u.b.a.). Mając na uwadze tego rodzajurozwiązanie ustawowe należy stwierdzić, że w przypadku, kiedy ustawodawcawyłączył określone kategorie broni (wyszczególnione w art. 11 u.b.a.) spodrygoru posiadania na nie pozwolenia, to tym samym umożliwił nabywanie donich amunicji bez pozwolenia. Proch czarny, jako nieznajdujący zastosowaniawe współczesnej broni czy to myśliwskiej, sportowej czy należącej do innej zkategorii broni, na posiadanie których wymagane jest pozwolenie, może byćswobodnie posiadany przez właścicieli, nie wymagającej, w świetle art. 11 pkt 1 u.b.a. pozwolenia, broni wytworzonej przed 1850 r. lub jej replik. Nie powinnozatem budzić wątpliwości to, że posiadanie czarnego prochu przez osobęfizyczną, z przytoczonych powyżej powodów, nie oznacza, że popełnia onaprzestępstwo z art. 263 § 2 k.k.Mając na uwadze powyższe względy Sąd Najwyższy podjął uchwałę otreści przytoczonej na wstępie./km/------------------------------------------------------------Źródło:http://www.sn.pl/orzecznictwo/uzasadnienia/ik/I-KZP-0029_09.pdfhttp://dobroni.pl/rekonstrukcje,uchwala-sadu-najwyzszego-na-temat-czarnego-prochu,3677 Link to comment Share on other sites More sharing options...
stg1971 Posted March 3, 2010 Share Posted March 3, 2010 znane od kilku lat,ale co z tego kilka wyroków już jest. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.