Skocz do zawartości

Trzygodzinne wykopki(09-12-2009)


Rekomendowane odpowiedzi

  • Odpowiedzi 55
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi
W przedstawianych w reportażu figurkach charakterystyczne były te paseczki i wybrzuszenia które są również na twojej figurce.Jestem prawie pewien że były tego samego rodzaju.

Ten wczorajszy dokument wyemitowany na Planete"dotyczył jakiejś polskiej wyprawy,speolodzy podczas kręcenia tego dokumentu mówili po polsku-oczywiście lektor tłumaczył na angielski:)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

na jednym z forow dotyczacych archeologii;nie napisze dokladnie jakim,by nie robic reklamy otrzymalem taka odpowiedz:nic szczegolnego jakas tam masùwa z Afryki,nie warta uwagi.Wiec ja pytam kolege gdzie on tu widzi masùwe? przeciez nie kupilem jej na stadionie dziesieciolecia za dobrych czasow .....
pozdrawiam wszystkich
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzis otrzymalem wiadomosc z panstwowego muzeum etnograficznego,oto i ona Szanowny Panie,

Sądząc po fotografiach obiektu, które otrzymałam od Pana, można
stwierdzić, że rzeźba ta ma pochodzenie afrykańskie. Figurki odlewane z metalu
/zazwyczaj były to stopy wielu metali, rzadko w postaci czystej/ za pomocą
tzw. techniki raconego wosku", były charakterystyczne dla ludów Akan oraz
ludów zamieszkujących dzisiejszą Afrykę Zachodnią; przede wszystkim
Ghanę i Benin. Tradycja wykonywania metalowych figurek związana była zazwyczaj
z kulturami królewskimi; np. królestwem Dahomeju /dzisiejszy Benin/ w
którym plakietkami/płaskorzeźbami metalowymi ozdabiano pałac królewski,
bądź królestwem Aszantów z północnej Ghany. Na terenie tzw. łotego
Wybrzeża" /dziś Ghana/ w obiegu były odważniki: geometryczne bądź
antropomorficzne, które służyły do odważania pyłu złotego - waluty w Królestwie
Aszantów.
Rzeźba z Pańskiej kolekcji przypomina formą właśnie odważniki ludu
Aszanti, jednak jego dość duża wysokość /20 cm/ sprawia, że figurka ma
raczej funkcje wyłącznie dekoracyjne i została wykonana na użytek rynku
sztuki.
Rysy postaci są dość nietypowe, łączą cechy antropomorficzne i
zoomorficzne, zaś wystający pępek wskazuje zapewne na znaczenie związane z
płodnością, powszechne w odniesieniu do sztuki Afryki. Sądząc po
geometrycznych skaryfikacjach występujących na rękach i nogach figurki, wydłużonej
szyi i ozdobach na dłoniach, stopach i szyi, jest to postać znajdująca się
wysoko w hierarchii społecznej. Podłużny wisior zawieszony na naszyjniku
wokół szyi postaci, może być zinterpretowany jako talizman ochronny.
Rysy twarzy są mało naturalistyczne i przywodzą na myśl formy spotykane
częściej w odniesieniu do masek zachodnio-afrykańskich, a nie
odważników.
Być może jest to rzeźba przedstawiająca mitycznego przodka - w
kosmologii wielu ludów Afryki są to często istoty hybrydalne, łączące w sobie
cechy zwierzęce i ludzkie.

By uzyskać pełną odpowiedź na Pańskie pytanie odnośnie pochodzenia
figurki, należałoby oczywiście przeprowadzić głębsze badania porównawcze,
a przede wszystkim obejrzeć dokładnie rzeźbę, nie tylko jej zdjęcia.
Jednak moim zdaniem, ze względu na wspomniane przeze mnie elementy
zdobnicze /geometryczne ryty symbolizujące skaryfikacje/ a przede wszystkim
proporcje figurki i zaznaczenie pępka /zapewne też pośladków - niewidocznych na
zdjęciach/ oraz cechy stylistyczne twarzy, można uznać, że rzeźba ta ma
pochodzenie zachodnio-afrykańskie a została wykonana na użytek rynku
sztuki. Jej wymiary i staranne wykonanie świadczą o funkcjach dekoracyjnych.

Mam nadzieję, że te dość ogólnikowe stwierdzenia będą pomocne w Pana
dalszych poszukiwaniach. Zapraszam do odwiedzenia Muzeum i wystawy stałej
dotyczącej Afryki, jak również naszej Biblioteki - może pomoże to Panu w
dalszych studiach porównawczych.

pozdrawiam serdecznie
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 months later...

Temat został przeniesiony do archiwum

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie