Jump to content

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

dzava

Szukam przydziału kawalerzysty

Recommended Posts

Witam,
szukam przydziału mobilizacyjnego por. kaw. (prawdopodobnie rezerwy) Franciszka STOKŁOSY z Żywca. Może ktoś zna/ ma literaturę i mógłby podać jego przydział we wrześniu 1939 roku?

Share this post


Link to post
Share on other sites
W publikacji pod red. J.Wielhorskiego Kawaleria Polska i bronie towarzyszące w kampanii wrześniowej 1939 roku (Ordre de Bataille i obsady personalne)" nie figuruje.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ten Franciszek STOKŁOSA o którego pytam urodził się w 1893 r., mieszkał w Żywcu i tam jet pochowany. Zmarł w grudniu 1939 więc domniema na podstawie młodego wieku i krótkiego okresu po zakończeniu kampanii wrześniowej, że jego śmierć mogła mieć związek właśnie z udziałem w walkach. Tyle wiem a dane pochodzą z jego pomnika.

Share this post


Link to post
Share on other sites
W Roczniku Oficerów Rez." z 1934 r.również go brakuje, czyli szlify oficerskie musiał zdobyć później. Poza tym w 1939 już nie był taki młody (46 lat).

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dudzin... jak to stary ja jestem w podobnym wieku a uważam się za młodego więc 46 lat to żaden stary :0)

Na pomniku przed nazwiskiem jest jeszcze: Dr. Więc być może to por. rez. kawalerii i do tego lekarz???

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tak oczywiście dr. to skrót od tytułu naukowego doktor, (a mgr to magister, a prof. to profesor, tyle to ja też wiem. Ale dr. może być też doktorem nauk medycznych, który jest także lekarzem ale takim lepszym z górnej półki :0)

Ale niestety nie posuwa nas to do ustalenia przydziału mobilizacyjnego wzmiankowanego por. kaw. Franciszka STOKŁOSY

Share this post


Link to post
Share on other sites
To wątpliwy trop, ale patrząc po miejscu zamieszkania można by spróbować sprawdzić obsadę okolicznych pułków - 3 PU (Tarnowskie Góry) , 8 PU, (ew 5 DAK, Kraków).

Share this post


Link to post
Share on other sites
No ale jeśli miałby służyć w Artylerii Konnej to nie byłby orucznikiem kawalerii. Raczej....;/ Choć nie jest to wykluczone. POza tym...nawet, jesli był kawalerzystą, mogł słuzyc jako dowódcka konnego zwiadu piechoty. Mozliwości jest całkiem sporo:)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Nie figuruje również w rocznikach oficerskich z 1924, 1928 i 1932 roku. Nie występuje również na liście oficerów WP 1918 - 21. Lista z Muzeum Wojska Polskiego.
Jest natomiast takie nazwisko i imię w Roczniku Oficerskim Rezerw z 1934 roku, ale nie zgadza się rok urodzenia. W roczniku jest Stokłosa z 1908 roku. Ponadto przydzielony jest do PKU Królewska Huta, czyli Chorzów.
Teraz sobie pogdybam. W chwili wybuchu I Wojny Światowej miał 21 lat. Czy nie mógł być oficerem np. armii austriackiej, a w Wojsku Polskim w ogóle nie służyć?

Share this post


Link to post
Share on other sites
brodaamor, przyznam że mi również przyszła do głowy taka myśl, że nie służył w WP a w ck armii, ale czy wtedy by ktoś pisał na pomniku na terenie Polski por. kaw.??? Chyba że ktoś pisząc na nagrobku datę narodzenia pomylił ale to tylko gdybanie ...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Znalazłem, więc sam sobie odpowiem...
Ppor. rez. dr. Franciszek STOKŁOSA, korpus oficerów taborowych w 1928 roku został poprzez PKU Bielsko przydzielony do 5 szwadronu taborów. Czyli do 1939 roku był już por. rez. ale nie wiem gdzie miał przydział jako oficer taborowy.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Znalazłem, więc sam sobie odpowiem...
Ppor. rez. dr. Franciszek STOKŁOSA, korpus oficerów taborowych w 1928 roku został poprzez PKU Bielsko przydzielony do 5 szwadronu taborów. Czyli do 1939 roku był już por. rez. ale nie wiem gdzie miał przydział jako oficer taborowy.

Share this post


Link to post
Share on other sites



×
×
  • Create New...

Important Information