Skocz do zawartości

Armia Polska na szynach


Rekomendowane odpowiedzi

Napisano
Czy poza drezynami TK, R oraz TATRA i samochodami półgąsienicowymi wz. 34 (które miały transportery szynowe) jakiekolwiek inne pojazdy w armii polskiej okresu międzywojennego były przystosowane do poruszania sie po szynach ?
Napisano
Dla kompanii kolejowych przystosowano nastepne pojazdy:

Ciagnik gasienicowy C7P. Zrobiono prowadnice kolejowa i przyzad do wywracanie toru kolejowego. Typ przyjety jako wyposazenie kazdej kompanii kolejowej sap. na rok 1939/40. Wykonano (chyba) jeden model.

Ciagnik C2P. Jako prowadnice wykorzystano wozki kolejowe ktorymi dysponowala kazda kompania sap kol. Dodano do ciagnika skladane lapy ktorymi ciagnik opieral sie na wozkach. Modelowe dwa ciagniki probowano tuz przed wojna i daly bardzo dobre wyniki.

Samochod szynowo-drogowy Polski Fiat 618. Wykonano 2 samochody probne i po kilkunastotysiecznokilometrowych probach jazdy przekazano do masowej produkcji jako podstawowe wozy do zmotoryzowania kompanii kolejowych w latach 1939-?41).

Samochod Polski Fiat 508 Lazik. (?) 1 model wykonany przed 1936. Przerobka udana ale kosztowna, niebezpieczenstwo spuszczenia powetrza w oponie (ktora samochod jechal po szynie) i mala ladownosc przesadzila o nie przyjeciu na wyposazenie.

Samochod Polski Fiat 518. (?) 1 model wykonany przed 1936. Nieprzyjety na wyposazenie ze wzgledu na zbyt kosztowna przerobke i zbyt ciezkie kola torowe ktore musialy byc wozone po szosie na specjalnej przyczepce.

Motocykle solo i z koszem. Specjalne prowadnice. (?) jeden model per typ wykonano i testowano (prawdopodobnie uzywajac motocykli Sokol 600 i 1000). Oba typy udane, mialy wejsc na wyposazenie kompanii sap kol.
Napisano
Dziękuję za uzupełnienie.

Czy ta prowadnica kolejowa dla C7P była podobna do tej jakiej używano dla czołgów Renault R-17?
Wiem, że w numerze specjalnym Militari" poświęconym 7TP jest kilka zdjęć C7P na prowadnicy i wygląda podobnie. Ale już raz się adziałem" że to - ponoć - dwie zupełnie różne konstrukcje.
Natomiast co do C2P to pierwsze słyszę, żeby w ogóle prowadzono jakieś prace nad tym.
Podobnie jak z PF618.
Jak to miało być rozwiązane w przypadku PF 618?
Zamienne koła (w całości) czy może specjalne obręcze zakładane na normalne koła drogowe?
I jakie były osiągi takiego pojazdu?
Napisano
Ad 1 chyba byla to nowa konstrukcja, bo byla wykonana przez B.B.T.Sap. w 1937 lub 38 ale o ile sie roznila od poprzednich to niestety nie wiem.

Ad 2 Przystosowanie samochodu PF 618 do jazdy po szosie i po szynach polegalo na:
1) specjalnym kole kolejowym, latwo nakladanym na opony;
2) zmianie opon podwojnych na tylnym moscie na pojedyncze;
3) specjalnej karoserii mieszczacej kola kolejowe, sprzet i ludzi;
4) blokady kierownicy samochodowej do jazdy po torze;
5) dzwigu hydraulicznym do podnoszenia samochodu dla nakladania i zdejmowania kol oraz obrotu samochodu dla wyjazdu s toru;
6) skrzynki rewersyjnej do jazdy po torze z rowna szybkoscia w przod i tyl.
Napisano

Tak wygląda prowadnica do 7TP/C7P wg. Militariów"

Natomiast czytając opis zmian w PF618 wynika, że najbardziej widoczne powinno być zwiększenie prześwitu między oponą a błotnikami.
No, i nie za bardzo rozumiem ten podpunkt o specjalnej karoserii" - czy był to zupełnie nowy twór, czy zaadaptowana karoseria zwykłego wozu ciężarowego/furgonu?

Napisano
He, he tez bym chcial wszystko wiedziec :). Niestety teraz jestes taki sam madry jak ja bo taka jest suma moich wiadomosci na ten temat :). Nie chce narzucac swoich wnioskow ale sadzilbym ze jest to jakis wzglednie nowy twor bo na ogol WP IIRP lubilo, jak anglicy mowia, miejsce na wszystko i wszystko na swoim miejscu. No i inaczej by byla mowa o adaptacji karoserii (jak to mialo miejsce z furgonikiem minerskim) a nie 'specjalnej' karoserii.
  • 5 years later...

Temat został przeniesiony do archiwum

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie