Skocz do zawartości

PZL P37 ŁOŚ"- zdjęcia


CIECHU

Rekomendowane odpowiedzi

  • Odpowiedzi 165
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi
Napisano
w Polsce wyprodukowano 128 sztuk samolotów tego typu:
-P37/I -1 prototyp nr.fabryczny 72.1
-P37/II -2 prototyp nr.fabryczny 72.2
-P37/III -3 prototyp nr.fabryczny 72.13
-P37/SP-BNL -4 prototyp nr. fabryczny 72.14
-P37A -10szt. nr.fabryczne 72.3-72.12
-P37A bis -20szt. nr.fabryczne 72.15-72.90
-P37B -50szt. nr.fabryczne 72.100-72.149
-P37B 2 seria-44szt. nr.fabryczne 72.170-72.250
Napisano
dzięki za informacje, chociaż nie wiem czy te numery fabryczne są prawdziwe ponieważ samolot kpt.Stanisława Tarasa-Wołkowińskiego(dowódcy 212 eskadry bombowej)miał numer fabryczny 72.40 i był to PZL P37B a nie PZL P37A bis
Napisano
lucasc13 kopijnikowi zapewne chodziło o to że masz podwójną osbowość hehe-ale zrobiłeś na mnie wrażenie -kawał dobrej roboty -ja też kiedyś miałem podwójną osobowość hehe- tylko sie nie pomyl -pozdrawiam
Napisano
PZL P-37 Łoś

TYP
Szybki, średni bombowy, dzienny średniego zasięgu. Załoga - 4 osoby.
HISTORIA
Prace projektowe przy samolocie P-37 według projektu i pod kierunkiem inż. J.Dąbrowskiego podjęto na wiosnę 1934 r. Pierwszy lotny prototyp P-37/I Łoś", napędzany dwoma gwiazdowymi silnikami Bristol Pegasus" XIIB o mocy po 642 kW (873 KM), oblatano w czerwcu 1936 r.(pil.dośw.J.Widawski). Próby i badania w locie wykazały potrzebę szybkiego dopracowania i wprowadzenia istotnych zmian do konstrukcji. W sierpniu 1937 r. zakończono cykl prób z P-37/I w Instytucie Technicznym Lotnictwa (ITL). Wnioski z prób uwzględniono podczas budowy drugiego prototypu P-37/II - na którym którym wprowadzono szereg nowych rozwiązań konstrukcyjnych w strukturze kadłuba, skrzydle i usterzeniu, w zespole napędowym wraz ze zmianą zespołów podwozia głównego na jednogoleniowe dwukołowe według patentu inż.P.Kubickego. P-37/II wyposażony w importowany silnik Bristol Pegasus" XX po 675 kW (918 KM) został przyjęty jako wzorzec dla uruchomionej wersji seryjnej P-37 A (P-37A bis). Pierwsze 10 seryjnych samolotów (z 30 zamówionych przez Dowództwo Lotnictwa) otrzymało silnik Bristol Pegasus" XIIB, następne samoloty wyposażono w silnik Pegasus" XX. Jeden z seryjnych P-37A (cywilne oznaczenia SP-BNL), odbył w maju 1938 r. lot pokazowy do krajów bałkańskich (Rumunia, Bułgaria, Grecja, Jugosławia) i był eksponowany na Międzynarodowej Wystawie Lotniczej w Belgradzie. W wyniku pokazów - po wprowadzeniu na SP-BNL szeregu zmian - samolot ten stał sie wzorcem dla seryjnej wersji P-37B w wyniku zamówienia dalszych 100 samolotów przez Dowództwo Lotnictwa. Zamówienie P-37B było realizowane w oparciu o produkcję angielskiej licencji silnika Bristol Pegasus" XX (PZL Bristol Pegaz" XX). Dopracowanie konstrukcji samolotu, z eliminowaniem występujących w toku eksploatacji niedomagań technicznych, zkończono ostatecznie latem 1939 r. Dla dalszych celów badawczych wykorzystano doświadczalny prototyp P-37/III (przystosowany do badań seryjny P-37A bis). Egzemplarz ten był badany w locie między innymi z silnikami Gnôme-Rhône 14NO i 14NO1 i miał posłużyć jako wzór dla eksportowej wersji samolotu bombowego P-37C. Na tyi samolocie przebadano też różne wersje qzbrojenia strzeleckiego i bombowego. W marcu 1938 r P-37/III był prezentowany w Turcji i latem w Grecji. Akcja akwizycyjna PZL wniosła zamówienia z zagranicy na dostawę Łosi" `o Bułgari (15 samolotów), Jugosławi (20 samolotów) i Rumuni (30 samolotów). Negocjację w sprawie dostaw P-37C,D rozpoczęła również Turcja, Finlandia, Estonia i Grecja. Rozmowy te przerwał wybuch wojny.
KONSTRUKCJA
Całkowicie metalowy wolnonośny dolnopłat. Kadłub półskorupowy. Płat kesonowej konstrukcji, dwudźwigarowy, trójdzielny o obrysie trapezowo-eliptycznym. W części przestrzeni międzydźwigarowej i w śrópłacie - komory bombowe. Usterzenie wolnonośne-podwójne. Podwozie główne chowane, jedogoleniowe, dwukołowe o z złożonej amortyzacji. Podwozie tylne samonastawne systemu PZL.
NAPĘD
(wersja P-37B). Dwa silniki gwiazdowe 9-cylindrowe PZL Bristol Pegaz" XXA lub B o mocy strtowej 675 kW (918 KM). Śmigło metalowe trójpłatowe, przestawialne, dwuzakresowe typu: Hamilton-Standart.
UZBROJENIE
Trzy ruchome k.masz.wz.37 kal.7,9 mm lub 2 k.masz.wz.37 i 1 k.masz.Vickers F kal.7,7 mm; bomby - 2580 kg (maks.).
DANE TECHNICZNE
Rozpiętość

17,93 m
Długość

12,92 m
Wysokość

4,25 m
Pow. nośna

53,51 m2
Masa własna

4935 kg
Masa całkowita

9100 kg
Prędkość maks.

412 km/h
Prędkość min.

120 km/h
Czas wznoszenia

14 min
Pułap

5900 m
Zasięg

1000 km
Napisano
lucasc13 - jeśli już uparłeś się, by prezentować historię konstrukcji, to przynajmniej nie popełniaj w niej kardynalnych błędów. Spore fragmenty tekstu umieszczonego powyżej mają nader luźny związek z rzeczywistością. :-(

Temat został przeniesiony do archiwum

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie