Skocz do zawartości

Mercedesy w Armii Polskiej - lata 20 i 30


bambulu

Rekomendowane odpowiedzi

WItam
Kilka godzin temu wrocilem z Targow Ksiazki, gdzie w stoisku Ośrodka KARTA (wydawca tej pozycji) znalazlem ksiazke Mercedes a sprawa polska". To cos nowego, podobno wczoraj wyszly pierwsze egzemplarze. Otwieram pierwsza strone i co widze... gen. Kasprzycki w reprezentacyjnym Mercedesie 770 podczas oficjalnej uroczystosci w maju 1938 r. Super fotka. Dalej cala jeszcze lepiej, duzo ciekawych fot i informacji z I i II wojny.

Interesujacy jest watek rozpczecia w Polsce produkcji Mercedesow 170 V, pod koniec lat 30. Czyzby Hitler planowal stworzenie sobie zaplecza czesci zamiennych" na wypadek przyszlej wojny ???


Pozdrawiam
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W ksiazce o Mesiach jest duzo o sprzetach rofiejnych". Mercedes 770 Gross uzywany przez Bieruta, Merc G4 uzywany przez firme kartograficzna z Warszawy, troche autek serii 500".

Ciekaw jestem czy mozna gdzies znalezc ich numery karoserii lub silnika, zeby okreslic dla kogo pierwotnie byly przeznczonete auta ? Fajnie byloby zbudowac historie takiego samochodu, zwlasza ze w ksiazkce jest troche fotek.
Pozdrawiam
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Piechot2006 jest super fotka i dokument z testow wojskowych ciezarowego Mesia z 1937 czy 1938 roku. Jest tez, chyba, o informacja zdobycznych Mesiach, ktore w ramach 10 BK przeszly na Wegry i do Rumunii.
Pozdrawiam
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Książa jest super - dzisiaj przeglądałem w Empiku .
I na pewno ją kupię.
W związku z jej treścią mam pytanie -
Może ktoś się orientuje jekie były dalsze losy Mercedesa G4 ( tego wykozystywanego przez kartgrafów ) i czy w powojennej Polsce był jeszcze jakiś inny egzemplarz ( -e) tego ciekawego pojazdu ?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam
Podpisuje sie pod pytaniem Smercina. Moze ktos cos wie..., moze czyjs dziadek - widzial..., jezdzil..., naprawial...

Chce sprobowac poszukac dokumentacji tego samochodu. Moze w archiwum zachowaly sie jakies kwity, ewidencja, zestawienia, cokolwiek na czym beda numery podwozia, silnika, mozna by wtedy okreslic pierwszego wlasciciela. Sprzet jest prawdopodobnie rofiejny".
Ksiazka pokazuje tylko zalazki historii. Wiekszosc z tych zalazkow" mozna by rozwinac do fajnych opowiesci. Poza tym ksiazka składa sie z materiałow zrodlowych, wiec nie sa to konfabulacje autorow.
Pozdrawiam
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co to za Mercedes G4"? Możecie wrzucić jakieś fotki? Zresztą tego 770 też. Znam jednego gościa, który ma dużego Mercedesa - przed wojną został on sprzedany przez fabrykę jakiemuś niemieckiemu generałowi (jest to ustalone, nazwiska nie pamiętam). Jak znajdę chwilę to się przejadę do gościa i zapytam co to za model. Z rozmowy z nim nie kojarzę liczby 770" więc pewnie inny...
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wspomniana na poczatku ksiazka zaczyna sie zdjeciem gen. Kasprzyckiego w Mercedesie 770 podczas oficjalnej parady wojskowej. W drugiej polowie lat 30 sprzedaza Mercedesow w Polsce zajął sie Stefan hr. Tyszkiewicz - osoba z doswiadczeniem handlowym i motoryzacyjnym, bardzo energiczna i wplywowa. Troche osobowek trafilo do wojska. Testowano ciezarowki.

Smarci, fajnie byloby jakby odezwal sie ktos pracujacy w archiwum panstwowym i moglby pomoc w odnalezieniu dokumentacji Urzedow Komunikacji. Mam fotki z lat 50, 60 i 70, na ktorych sa samochody z numerami rejestracyjnymi. Gdyby odnalesc ich nr podwozi i silnikow mozna by w archiwum w Niemczech sprawdzic, kto byl pierwszym wlascicielem. Moglaby z tego powstac fajna opowiesc.

Slady prowadza do Warszawy, Gdanska i Krakowa. Jezeli ktos moglby pomoc w zlokalizowaaniu dokumentow Wydzialow Komunikacj z lat 50 i 60 z tych miast byloby suuuuuuper. Za pomoc stawiam browar.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć bambulu
Czy mógłbyś rozwinąć troszeczkę te wontki dotyczące Warszawy,Gdańska i Krakowa?
Z tego co wyczytałem w tej książce to w Polsce były:
- 2 Mercedesy 770
- conajmniej jeden Mercedes G4
- kilka Mercedesów 540/500
Jednego z Mercedesów 540 K miał znany kolekcjoner pan Tabęcki z Grodziska Mazowieckiego. Chodziły słuchy że miał również drugiego.No i oczywiście perełką jego kolekcji był Maybach Zeppelin ( wymieniony w latach 60-siątych na współczesne samochody dla zawodników przez Automobilklub )

Czy masz może dane o innych 540-tkach?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Odnośnie p. Tabenckiego to był u mnie w ub. tygodniu znajomy, który te Mercedesy (chyba 540) widział. Mówił o dwóch - odmiany A i B (nie rzucajcie na mnie gromów jeśli nie określam tego fachowo, akurat na Mercedesach się nie znam). Jeden był wrakiem i nawet stał na zewnątrz tylko czymś przykryty. Drugi pochodził od marszałka Żymierskiego, Tabencki podobno kupił go od rządu za równowartość nowej Warszawy (słyszałem o kwocie 60 tysięcy). Wtedy rząd wymieniał samochody zdaje się na Czajki.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sorry Babmulu za późną odpowieź ale dopiero dzisiaj mam trochę czasu.
Informację o posiadaniu przez Tabęckiego Maybacha Zeppelina zaczerpnąłem z artykułu Rafała Jabłońskiego - zamieszczonego w Kulisach 3/2003.
Podaje również link do wersji elektronicznej zamieszczonej na Weteranie Szos -
http://www.weteranszos.pl/index.php?s=read_news&nwsid=14

Informacje o Mercedesach 540 potwierdził kolega Pająk wiec myślę że o Maybachu jest również prawdziwa.

Prośba do kolegi Pająka jak możesz to spytaj również kolegę o Maybacha i inne ciekawe auta z kolekcji Tabęckiego np. o Alfa Romeo i Bugatti .

Czy może ktoś orientuje się ile było w polsce po wojnie Mercedesów 500/540 i zna ich dalsze losy ?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Smarcin, mily z Ciebie gość, dlatego powiem Ci po koleżeńsku, ze wspominany przez Ciebie artykul to czysta konfabulacja. Prawdy jest tam góra 30% i to też tej ramowej. Ze żyl ktos taki jak Tabencki, ze go okradali. Reszta to bajka dla mas.
Artykul miał ukryty cel, trudny do zrozumienia bez znajomosci danego przypadku. Zapewniam Cie ze nie byl to szczytny cel.

Po wojnie bylo kilka 500 i 540. Byly też w Polsce inne mercedesowskie perełki - jak W163 (info masz w ksiazce), SSK, G4. Zawierucha wojennazrobilą dużo zametu.
Pozdrawiam
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bambulu - potwierdziłeś moje domysły co do tego artykułu. Niemniej w każdej plotce jest troche prawdy tak więc myślę że część odnośnie Maybacha może być prawdziwa ( 2 Mercedesy 540 są prawdą ). Może kolega Pająka będzie miał jeszcze jakieś informacje odnośnie tych aut.
Zresztą temat przedwojennych pozostałości w latach PRL jest ciekawy, i cały czas mam nadzieję że coś jednak jeszcze się gdzieś zachowało. Dowodem na to są odnajdywane co pewien czas pojazdy - Niebiesko-Czarny prawie 6-cio metrowy Packard znajdującu się u Mikiciuków ( znaleziony zamurowany w Łodzi ) czy też piękny Mercedes Posen z początku XX wieku .
Jak ktoś bedzie miał informację o chistori takich aut i dane o pojazdach Tabęckiego to proszę o info.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Temat został przeniesiony do archiwum

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie