Skocz do zawartości
  • 0

Odnalezienie Iła - coraz wieksze fanty!!!


Tominew

Pytanie

Napisano
Witam Ponownie!!!
Ostatnio z Tix-em wybraliśmy sie na rekonesans po nowym terenie. Zaczeło sie niewinnie od sporej ilości niemiecko- polskich łuseczek od mausera.....i juz mieliśmy sie zbierac, aż tu nagle stwierdziłem że sprawdze dwa równoległe dołki przy szosie, i zaczeło się, smetek zaczął wariować jak głupi, pierwszy strzał to przestrzelona łuska od Iła, a w okolicy roiło się od aluminowych blach poszycia radzieckiego samolotu, potem TiX znazlał kawałek szyby pancernej od kabiny pilota, przewody , pogietą monete, bakelitowe gałki, no i kawałek czaszki i kości pilota to utwierdziło nas że trafiliśmy na zestrzelonego Iła. Oczywiście większość części pozostała w ziemi , ponieważ na przestrzeni kilkudziesięciu metrów roiło się od aluminiowych blach pokrytych jasnozieloną farbą. I dlatego będę chciał jeszcze tam wrócić.

I tu do was wszystkich wielka prośba, czy dysponujecie jakimiś informacjami, na temat zestrzeleń radzieckich samolotów w rejonie walk IV Korpusu Pancernego SS na linni kanału Żerańskiego pod Warszawą? Jeśli posiadacie takie informacje to dajcie znać, może uda sie zidentyfikować ten samolot.
P.S. Niestety fotki sie nie zachowały , ale przy nastepnej okazji zrobie dokładne zdjecia tych części Iła które znależlismy.

Pozdrawiam Tominew
  • Odpowiedzi 95
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano
Tomijew nie podniecaj się tak i nabierz trochę dystansu.

Po pierwsze nie zakładaj że to ił 3 PLSz. Na rzecz 1 Frontu Białoruskiego działała cała 16 Armia Lotnicza. Jej częścią była 1 Dywizja Lotnicza w skład której wchodził 3 PLSz. Polskie" iły to tylko 40 z ok 1500 samolotów. Nie mam teraz czasu szukać ale ok 1/3 stanu armii to były szturmowce. Szansa że to jeden z aszych" jest niewielka.
Nie staraj się dopasować samolotu do znanych ci nazwisk.

Po drugie numery i tabliczki znamionowe znajdziesz na bardzo wielu częściach. Ale to jeszcze nie oznacza że jak znajdziesz część z tabliczką znamionową np. z silnika to od razu zidentyfikujesz samolot jednostke pilota i datę kraksy. Takich prostych danych nie ma dostępnych ot tak po prostu w archiwum. Szturmowniki były produkowane w trzech zakładach w ilości łącznej ponad 36000 (słownie trzydzieści sześć tysięcy). Oficjalne rosyjskie dane o stratach i produkcji nijak się nie bilansują (zależy jak liczyć ale czasem brakuje nawet ok 10 000 samych tylko iłów-2) ale na prawdę warto grzebać. Rosyjski internet jest bardzo ciekawym miejscem.

Kolejny kamyczek do ogródka. 1 Dyw. Lotnicza działała na rzecz 1 Armii LWP i zwykle jej rejony działania i rozpoznania pokrywały się z rejonami gdzie działały lub miały zamiar uderzać jednostki polskie. Zatem wcele nie musi to być polski" Ił, jeżeli w miejscu tych działań walczyły jednostki radzieckie. Zacznij od identyfikacji jednostek na ziemi a potem staraj się przynajmniej określić dywizje czy korpus lotniczy który współdziałał z tą armią. Zapewniam cię że to nie takie proste jak by się wydawało.

Życzę powodzenia i służe pomocą.

pzdrwm
bombel

ps. Do naszej dyspozycji jest obszerna biblioteka MLP może coś uda się tam znaleźć.
Napisano
To nie jest tablica przyrządów, tylko fragment wręgi lub elementu usztywniającego konstrukcję.

Z dobrych wieści Tominiew, jak będą numery seryjnie silników, płatowca lub jskiś agregatów, to będzie również identyfikacja samolotu, jeśli tylko w rosyjskich archiwach zachowała się dokumentacja. Pomóc mogą również dowolne elementy noszące inicjały własciciela - np. łyżka, lub odznaczenia.
Ironrat
Napisano

klawiaturka" (od drugiej strony są miejsca na przewody instalacji hydraulicznej lub pneumatycznej)

Napisano
Tominew, czy mógłbyś wrzucić zdjęcie A to coś od czegoś" wykonane z przodu, tak, aby było widać powierzchnie tej gałki.

Aha, co do wręgi, to pochodzi ona z usterzenia.

Ironrat
Napisano
Ja też dzisiaj trafiłem rozbity samolot. Nietety poza miedzianymi blachami i łuskami ( ruskie ) oraz kawałkami taśm amunicyjnych nie udała się żadna identyfikacja. trzeba by rozkopac cały dół.

pozdrawiam - kocur !

P.s szczególnie pozdrawiam czterech typów z zielonego Poloneza o rejestracji WD co we czterech kopali dziś w okolicach Orzechowa.
Napisano
TIX Gratuluję odkrycia
Kilka informacji dla które być może pomogą w identyfikacji.
Mogę się mylić ale pierwszą startę bojową 3PLSz ponósł w dniu 24 pażdziernika 1944 w trakcie działań w rejonie Legionowa i Jabłonny.
Nie przesądzaj że jest to Ił-2
Jeżeli znajdziesz łuskę 37 mm to prawdopodobnie jest to Jak-9 ponieważ na tym typie samolotu było stosowane to uzbrojenie stosunkowo najczęściej. Ważne także czy są to łuski ze zbitą spłonką. Jeżeli tak to pochodzą z działka kadłubowego. W ile po pierwsze stosowano w roku 1944 w zasadzie powszechnie działka WJa-23, poza tym wystrzelone łuski wylatywały na zewnątrz i na wrakowisku iła-2 raczej nie powinno być łusek ze zbitą spłonką. Jeżeli w jednym miejscu są łuski Szwak i NS-37 to jeszcze dziwniejsze bo żaden radziecki samolot nie miał na pokładzie dwóch kalibrów działek. Ił-2 posiadał stosunkowa mało części aluminiowych. Jednoznacznym wskazaniem na Iła będzie odnalezienie pancerza. Jeszcze to sprawdzę ale chyba przednia szyba wiatrochronu w Jaku też była pancerna.

Zyczę powodzenia w identyfikacji

pzdrwm
bombel
Napisano
Powiem wprost. Jeśli znajdziecie coś z w/w, jest szansa, że będę mógł pomóc w identyfikacji, na podstawie rosyjskich materiałów archiwalnych.

Ironrat
Napisano
Wg rosyjskich archiwów, stracili w 1944 2999 Szturmowików, w tym 583 zostało zestrzelonych przez artylerię przeciwlotniczą (580 dwumiejscowych).
Ironrat
Napisano
Przepraszam, że się wtrące, ale mam tylko male pytanie do Bombla, czy wiesz może jaki był najpopularniejszy myśliwiec używany pod koniec wojny w 1945r, uzbrojony w działko SzWak 20mm?
Napisano
Tomijew poprawka znalazłem stan 16 AL (bez polskich jednostek)
W boże narodzenie 1944 samych Ił-ów 720 szt
Dwa korpusy szturmowe i dwie dywizje szturmowe gwardii.
Tu masz szczegóły
http://2gvshad.ru/history/divs/id/1/index.html

Jak widzisz trochę tego tam było.

pzdrwm
bombel
Napisano
Co do pilota to TIX potwierdzi to do końca ale zdaje sie że znalezli tylko niewiele kości.
Jakby to powiedzieć:
Sądząc po wielkości elementów, w dodatku wszystkie posiadają ślady gwałtownej destrukcji, zarówno załoga jak i sam stalowo-drewniano-aluminiowy rydwan po katastrofie były dość mocno zintegrowane z ekosystemem. A zatem mogło się tak stać że zabrano załogę i samolot ale troszeczke pozostało. Bez dokładych żmudnych i co najważniejsze kosztownych badań z łopatą nie da sie tego do końca ustalić, ale ja obstawiam że nie ma tam dużo wiecej niz to co znaleźli koledzy. Niestety do dzisiaj można znaleźć sołdatów pogrzebanych byle jak i byle gdzie a próba zainteresowania władz konsularnych Federacji Rosyjskiej jest w zasadzie marnowaniem czasu

pzdrwm
bombel
Napisano
nie czepiajcie sie szczeniakow ,pewnie te blachy były podpisane ze sa od iła :D ,np na odwrocie blachy napis jest to część od IŁA"

Temat został przeniesiony do archiwum

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie