Skocz do zawartości

Kilka uwag o oporzadzeniu brytyjskim


mietek

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano
Dziekuje, to dla mnie bardzo dobra wiadomosc! Wiem, ze to nie bylo zbyt madre pytanie, ale jestem poczatkujacym kolekcjonerem ekwipunku PZS. Niedawno trafilem na mundur Pattern 1940 i zastanawialem sie nad kupnem.
  • 1 month later...
  • Odpowiedzi 310
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi
Napisano
Mam kilka pytań do speców od PSZ na Zachodzie
- od kiedy noszono dystynkcje na naramiennikach w formie nasuwanych a kiedy naszywane bezpośrednio na naramienniki.
- jaki wzór battle dresu miał kontrfałdy na kieszeniach piersiowych a jaki wzór nie miał
- od kiedy noszono berety z skórzaną 'obramówką/ lamówka' a kiedy bez
- czy można gdzieś znaleźć listę z numerami nadań odznak 2 KP i SBSK
- kiedy robiono odznakę 8 Armii w plastiku [czarna podkładka, tarcza biała a krzyż z plecionej żółtej nici]?
- w jakim okresie 5KDP nosiła bush jacket?

i chyba najważniejsze:

- czy ukazała sie jakas dobra publikacja mówiąca o strukturze PSZZ i umundurowaniu, odznakach etc?
Napisano

Wracając jeszcze do wątku ładownic do BREN-a w AK:

Ma to sens i uzasadnienie, chociaż by z tego względu że ładownice tego typu (Large Bren utility ammo pouches) były wydawane standardowo do każdego rkm-u (po 1 kpl-ecie do zestawu „fabrycznego” BREN-a), więc czemu nie miały by być zrzucane w zasobnikach z razem z rkm-i BREN oraz skrzynkami na magazynki! W końcu gdzież ci ludzie mieli nosić te magazynki – w kieszeniach?

Kto wie może i na innych zdjęciach widać te ładownice u partyzantów z AK tylko nikt nie zwracał na to uwagi... =)

Napisano

Witam, aby pociagnac nieco temat Webbingu P37 dorzucam noszak poludniowo-afrykanski. Zatrzask kanadyjski United Carr. Mam zabki do bagnetow o podobnej konstrukcji czyli wykonane z podwojnej przeszytej tasmy. Nie wiem tylko czy wynikalo to z uproszczen czy tez z brakow technologicznych w tej odleglej kolonii. A wracajac do tematu lornetek tudziez czerwonych wkretow w obudowach to spotkalem sie z dwoma opiniami. 1 - mialo to sluzyc do wypelnienia wnetrza gazem uniemozliwiajacym kondensacje pary wodnej. 2 - wlasnie w celu latwiejszego osuszania jej w srodku.

  • 1 month later...
  • 4 weeks later...
Napisano
Czym wypchać" przy rekonstrukcji kaburę od oporządzenia P37? Z atrapą rewolweru Enfield raczej będzie problem by ją zdobyć. Czy tu mieści się colt 1911?
  • 3 weeks later...
  • 3 months later...
Napisano

Witam!

Apropos tego pasa. Czy ladownice tez wykonywano ze skory? Jezeli tak, to chyba mam jedna:D Z tylu dwie szlufki (zamiast hakow) i zaczep do szelek oraz l-strapow plecaka. Rozmiarami przypomina MKII, ale niestety nie mialem okazji jej porownac.

  • 2 months later...
Napisano
Skorzane ladownice byly, produkcja zastepcza, trafily glownie do Home Guard. Podobnie pasy byly ze skory, jak ten wyzej. Choc tenze pas mogl uzywac skory, lub pasa z odzysku. Mam podobny pas sanitariusza z 1 wojny, z drugiej strony te 2 dziurki wygladaja jak po usunietym haku na szable, ale wtedy powinny byc slady po usunietych D-ringach z dolu.
  • 6 months later...
Napisano
witam serdecznie
szukalem cos na temat płaszczy psz i nic znalesc nie moge
noo chyba ze przeoczyłem to tez z góry przepraszam za zawracanie gitary
jak mozna rozpoznac wojenny płaszczyk od powojennego
jakimi detalami sie rózniły??
i czy te powojenne nadaja sie pod reko??
z góry dziekuje za podpowiedz
  • 2 weeks later...
Napisano

Webbing pattern 39 był również na wyposażeniu polskich formacji w Palestynie i Pn. Afryce. Na zdjęciu kadet JSK z pasem, ładownicami i szelkami pattern 39. Na późniejszych zdjęciach szelki i pas P39 prawie nie wystęują, natomiast ładownice utrzymały się co najmniej do 1944. W Brygadzie Karpackiej spotykane były bandoliery skórzane, czasami określane jako wzoru francuskiego, o kształcie komór identycznym jak w ładownicach P39. Nie widziałem zdjęć z żołnierzami PSZ z innymi elementami wyposażenia P39 (długie ładownice, noszak do manierki, pokrowiec na kompas). Ciekawostką są ładownice P39 bez przedłużki do mocowania szelek, występujące na zdjęciach naszych żołnierzy.
Temat P39 wart jest zgłębienia, liczę na kolegów!
Jacek

Napisano
Bandoliery to wczesniejsza rzecz (1903), Polacy we Wloszech ich uzywali, ale sadze iz raczej na paradach ino, bylo na ich temat juz na: http://www.odkrywca-online.com/pokaz_watek.php?id=502094#803321

Tutaj zas zdjecie pasow skorzanych, Irak:
http://www.odkrywca-online.com/forum_pics/picsforum23/7_copy210.jpg
  • 2 months later...
Napisano
Witam.
Trochę temat przygasł a ja mam do Was pytanie.
Chcę zamówić w znanej wszystkim firmie WPG z USA kilka ich produktów.Jestem pewien że wielu czytających ten temat spotkała się z tą firmą i zamawiała.
Na stronie mają podany sposób mierzenia i przelicznik miar-to jest jasne i czytelne.
Mnie interesuje czy mierzyć się (po ciele)czy chodzi o rozmiar koszuli-spodni i mam sobie rozłożyć jakąś swoją na podłodze i (ją zmierzyć) różnica jest spora a odpowiedz raczej prosta i banalna dla kogoś kto już tam zamawiał.Po prostu nie chcę pomyłki przy tym zamówieniu a ostatnio miałem problem z ciasnymi spodniami więc lepiej spytać.
  • 5 months later...
Napisano
Witajcie! Jest to mój pierwszy post, więc pozdrawiam wszystkich!


Mam taki problem, mam ładownicę (wyglądają na brytyjskie) wykonane są z tego samego materiału, klipsy nawet te same. ale....

Ale kiedy zobaczymy je od tyłu, widzimy jedną szeroką szlufkę na pas, bez żadnych mocować no L-strap itp, sygnowane są pieczątką CCL (symbol stylizowanej strzałki do góry) i rocznik 1944 ?!!?!?!? co to może być, Mk1 który się ostał w magazynie?
Napisano
Bynajmniej. Jest to Basic Pouch MkIII w wersji dla kierowców. Kierowcy pod koniec wojny chętniej używali pm-ów niż kb, więc używanie Cartridge Carrierów odpadało, a standardowe MkIII były w jeździe dość niewygodne. Dlatego opracowano tę modyfikację, aby taką ładownicę można było bez problemu przesunąć na bok. Przy okazji - ładownicę kierowcy wydawano żołnierzowi tylko jedną a nie parę.

MkI wyglądała bardzo podobnie do MkIII, była tylko o 0,5 cala krótsza i wszycie zaczepów do pasa było o 1 cal wyżej. W trakcie użytkowania zauważono, że przy siadaniu ładownice MkI nieprzyjemnie wbijają się w uda, dlatego zdecydowano się przeszyć haki o 1 cal w dół. Ładownice automatycznie poszły o ten cal do góry, więc już tak bardzo nie wadziły. Po wprowadzeniu do użycia stenów okazało się, że ich magazynki nie mieszczą się w MkI i MkII, więc ładownice wydłużono o 0,5 cala i tak powstała MkIII. Pod sam koniec wojny napa zastąpiono szybkozłączką, ale nowej nazwy typu już nie wprowadzono. Ot i cała filozofia ;).
Napisano

Jest to na pewno wersja dla kierowców.

Czy ktoś może mi powiedzieć czy w PSZ stosowało takie oto ładownicę? Kierowcy? Jak tak to gdzie? Proszę mi opisać dokładniej na ten temat coś.

Jeszcze pytanko odnośnie sygnatur, może ktoś to rozszyfrować?

Napisano
Na pewno.

Nie wiadomo nic o ich stosowaniu w PSZ, jest wrecz niepewne czy aby byly wydawane w okresie 2 wojny. Ale jesli tak to tylko sama koncowka - 1945.
  • 4 months later...
Napisano

Witam. Co to za ładownica ta po prawej? Sygnowana rokiem 1941. Po lewej standardowa MKIII z 1943r. Wymiary zaznaczyłem na fotce.

Napisano
Przerobiona Utility Pouch, tak ze moze byc noszona zamiast zwyklej ladownicy.
Byla omawiania na: http://www.tobie-ojczyzno.pl/viewtopic.php?f=16&t=396&st=0&sk=t&sd=a&sid=1e8179813315d24b51695b362bc81024

Temat został przeniesiony do archiwum

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie