Skocz do zawartości

Kilka uwag o oporzadzeniu brytyjskim


mietek

Rekomendowane odpowiedzi

Dziekuje, to dla mnie bardzo dobra wiadomosc! Wiem, ze to nie bylo zbyt madre pytanie, ale jestem poczatkujacym kolekcjonerem ekwipunku PZS. Niedawno trafilem na mundur Pattern 1940 i zastanawialem sie nad kupnem.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 month later...
  • Odpowiedzi 310
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi
Mam kilka pytań do speców od PSZ na Zachodzie
- od kiedy noszono dystynkcje na naramiennikach w formie nasuwanych a kiedy naszywane bezpośrednio na naramienniki.
- jaki wzór battle dresu miał kontrfałdy na kieszeniach piersiowych a jaki wzór nie miał
- od kiedy noszono berety z skórzaną 'obramówką/ lamówka' a kiedy bez
- czy można gdzieś znaleźć listę z numerami nadań odznak 2 KP i SBSK
- kiedy robiono odznakę 8 Armii w plastiku [czarna podkładka, tarcza biała a krzyż z plecionej żółtej nici]?
- w jakim okresie 5KDP nosiła bush jacket?

i chyba najważniejsze:

- czy ukazała sie jakas dobra publikacja mówiąca o strukturze PSZZ i umundurowaniu, odznakach etc?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wracając jeszcze do wątku ładownic do BREN-a w AK:

Ma to sens i uzasadnienie, chociaż by z tego względu że ładownice tego typu (Large Bren utility ammo pouches) były wydawane standardowo do każdego rkm-u (po 1 kpl-ecie do zestawu „fabrycznego” BREN-a), więc czemu nie miały by być zrzucane w zasobnikach z razem z rkm-i BREN oraz skrzynkami na magazynki! W końcu gdzież ci ludzie mieli nosić te magazynki – w kieszeniach?

Kto wie może i na innych zdjęciach widać te ładownice u partyzantów z AK tylko nikt nie zwracał na to uwagi... =)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam, aby pociagnac nieco temat Webbingu P37 dorzucam noszak poludniowo-afrykanski. Zatrzask kanadyjski United Carr. Mam zabki do bagnetow o podobnej konstrukcji czyli wykonane z podwojnej przeszytej tasmy. Nie wiem tylko czy wynikalo to z uproszczen czy tez z brakow technologicznych w tej odleglej kolonii. A wracajac do tematu lornetek tudziez czerwonych wkretow w obudowach to spotkalem sie z dwoma opiniami. 1 - mialo to sluzyc do wypelnienia wnetrza gazem uniemozliwiajacym kondensacje pary wodnej. 2 - wlasnie w celu latwiejszego osuszania jej w srodku.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 month later...
  • 4 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 3 months later...

Witam!

Apropos tego pasa. Czy ladownice tez wykonywano ze skory? Jezeli tak, to chyba mam jedna:D Z tylu dwie szlufki (zamiast hakow) i zaczep do szelek oraz l-strapow plecaka. Rozmiarami przypomina MKII, ale niestety nie mialem okazji jej porownac.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 months later...
Skorzane ladownice byly, produkcja zastepcza, trafily glownie do Home Guard. Podobnie pasy byly ze skory, jak ten wyzej. Choc tenze pas mogl uzywac skory, lub pasa z odzysku. Mam podobny pas sanitariusza z 1 wojny, z drugiej strony te 2 dziurki wygladaja jak po usunietym haku na szable, ale wtedy powinny byc slady po usunietych D-ringach z dolu.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 6 months later...
witam serdecznie
szukalem cos na temat płaszczy psz i nic znalesc nie moge
noo chyba ze przeoczyłem to tez z góry przepraszam za zawracanie gitary
jak mozna rozpoznac wojenny płaszczyk od powojennego
jakimi detalami sie rózniły??
i czy te powojenne nadaja sie pod reko??
z góry dziekuje za podpowiedz
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks later...

Webbing pattern 39 był również na wyposażeniu polskich formacji w Palestynie i Pn. Afryce. Na zdjęciu kadet JSK z pasem, ładownicami i szelkami pattern 39. Na późniejszych zdjęciach szelki i pas P39 prawie nie wystęują, natomiast ładownice utrzymały się co najmniej do 1944. W Brygadzie Karpackiej spotykane były bandoliery skórzane, czasami określane jako wzoru francuskiego, o kształcie komór identycznym jak w ładownicach P39. Nie widziałem zdjęć z żołnierzami PSZ z innymi elementami wyposażenia P39 (długie ładownice, noszak do manierki, pokrowiec na kompas). Ciekawostką są ładownice P39 bez przedłużki do mocowania szelek, występujące na zdjęciach naszych żołnierzy.
Temat P39 wart jest zgłębienia, liczę na kolegów!
Jacek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bandoliery to wczesniejsza rzecz (1903), Polacy we Wloszech ich uzywali, ale sadze iz raczej na paradach ino, bylo na ich temat juz na: http://www.odkrywca-online.com/pokaz_watek.php?id=502094#803321

Tutaj zas zdjecie pasow skorzanych, Irak:
http://www.odkrywca-online.com/forum_pics/picsforum23/7_copy210.jpg
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 months later...
Witam.
Trochę temat przygasł a ja mam do Was pytanie.
Chcę zamówić w znanej wszystkim firmie WPG z USA kilka ich produktów.Jestem pewien że wielu czytających ten temat spotkała się z tą firmą i zamawiała.
Na stronie mają podany sposób mierzenia i przelicznik miar-to jest jasne i czytelne.
Mnie interesuje czy mierzyć się (po ciele)czy chodzi o rozmiar koszuli-spodni i mam sobie rozłożyć jakąś swoją na podłodze i (ją zmierzyć) różnica jest spora a odpowiedz raczej prosta i banalna dla kogoś kto już tam zamawiał.Po prostu nie chcę pomyłki przy tym zamówieniu a ostatnio miałem problem z ciasnymi spodniami więc lepiej spytać.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 5 months later...
Witajcie! Jest to mój pierwszy post, więc pozdrawiam wszystkich!


Mam taki problem, mam ładownicę (wyglądają na brytyjskie) wykonane są z tego samego materiału, klipsy nawet te same. ale....

Ale kiedy zobaczymy je od tyłu, widzimy jedną szeroką szlufkę na pas, bez żadnych mocować no L-strap itp, sygnowane są pieczątką CCL (symbol stylizowanej strzałki do góry) i rocznik 1944 ?!!?!?!? co to może być, Mk1 który się ostał w magazynie?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bynajmniej. Jest to Basic Pouch MkIII w wersji dla kierowców. Kierowcy pod koniec wojny chętniej używali pm-ów niż kb, więc używanie Cartridge Carrierów odpadało, a standardowe MkIII były w jeździe dość niewygodne. Dlatego opracowano tę modyfikację, aby taką ładownicę można było bez problemu przesunąć na bok. Przy okazji - ładownicę kierowcy wydawano żołnierzowi tylko jedną a nie parę.

MkI wyglądała bardzo podobnie do MkIII, była tylko o 0,5 cala krótsza i wszycie zaczepów do pasa było o 1 cal wyżej. W trakcie użytkowania zauważono, że przy siadaniu ładownice MkI nieprzyjemnie wbijają się w uda, dlatego zdecydowano się przeszyć haki o 1 cal w dół. Ładownice automatycznie poszły o ten cal do góry, więc już tak bardzo nie wadziły. Po wprowadzeniu do użycia stenów okazało się, że ich magazynki nie mieszczą się w MkI i MkII, więc ładownice wydłużono o 0,5 cala i tak powstała MkIII. Pod sam koniec wojny napa zastąpiono szybkozłączką, ale nowej nazwy typu już nie wprowadzono. Ot i cała filozofia ;).
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jest to na pewno wersja dla kierowców.

Czy ktoś może mi powiedzieć czy w PSZ stosowało takie oto ładownicę? Kierowcy? Jak tak to gdzie? Proszę mi opisać dokładniej na ten temat coś.

Jeszcze pytanko odnośnie sygnatur, może ktoś to rozszyfrować?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 months later...

Temat został przeniesiony do archiwum

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie