He, ale Renault to własnie podje wartości jako PS :) Dla sterowców Zodiaca 80 PS to tylko De Dion-Bouton, ale tylko w eksportowanych do Rosji. Z kolei Anzani z poczatku wojny to gwiazdowe (30, 45, 60, 75 - czyżby ten ?, 110), choc faktycznie używane w sterowcach marynarki... brytyjskiej. Z tym Cmdt. C. faktycznie ciekawa sprawa... może przekłamanie ?
Drobny problem - w 1914 Renault nie robił lotniczych silników 80 KM, tylko 30, 50, 70, 90 (ten na zdjęciu)- chyba że zostały później wymienione, albo robione póxniej otrzymały właśnie te silniki - wszystko jest możliwe.
Śliczny. Określenie VZ odnosi sie do sterowców patrolowych marynarki - od VZ 1 do chyba VZ 24 (ten z lat 30-tych) - dwa z nich V 3 i V 13 w czasie I wojny używało lotnictwo US Navy (otrzymane od Francji) Trochę dziwne, że kupilismy sterowiec patrolowy marynarki, a nie wojsk lądowych.
Cmdt C. był sterowcem (jednym z trzech) Twierdzy Epinal, i został zniszczony chyba we wrześniu 1916 roku, koło Verdun... Więc ten nasz to może być kolejny o tej nazwie. Poza tym wudać ze nie był sterowcem marynarki. Będew tym roku w Epinal, to się spytam znajomych speców ds. tej twierdzy.
VZ - czyli Vedette Zodiac, Vedette commandée par l'aéronavale Française" Vedette V-11 45 x 13 m średnica, 2 x Salmson Ac 9 tyle że rok produkcji - 1935 !!!! - zresztą świetny i nowoczesny sterowiec patrolowy. Czyli kicha... Zodiac robił tylko dwie 11" Cmdt. C. i tego...
Ale jeszcze jedno każdy zosiac maiłą jakąś nazwę (poza II pierwszymi)więc: Zodiac 11 = Cmdt. C. Zodiac 9 = Le Temps Zodiac 7 = Czajka (czyli Rosyjski) itd., itp. We Francji nie było czegoś takiego jak klasa/wytwórnia Vedette
Le Temps (50,4 m x 9,5 m, jede silnik, dwie śruby) też nie... Ten był smukły i proporcjonalny. Podobny nieco - Zodiac III, 1909 r., 47 m na 8,5 średnicy, 1400 m3, 1 silnik Ballot, jedna sruba - tylko że ze zmienioną gondolą, i
asz" ma płetwę grzbietową
Khem, mam całkowicie inne dane Commandant Coutelle, Zodiac 1911 r. (oblot 8.6.1913 r.), dwa silniki Dansette-Gillet 200 KM (4 śruby), objętość 9500 m3, długość 92 m, średnica 12, wysokość całości 21 m.
Tak, a wcześniej zdobył złoty medal na olimpiadzie w Berlinie w hippice, wyprzedając reprezentację polską (nieco niezasłużenie) - pewnie więcej na ten temat móglby powiedzieć kolega Jazłowiak.
Gwoli ścisłości - nie przechwycili most na Warcie", tylko zdobyli go zaskakującym, brawurowym atakiem, za który dowódca AA 24 z 24 DP, major von Oppeln-Bronikowski otrzymał 24.09.1939 baretkę do krzyża żelaznego II klasy.