Skocz do zawartości

Stare koryta rzek

Dundee

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano
Witajcie,
jak w temacie ...interesuje mnie jak okreslic stare koryta rzek?
Rzeka nie byle jaka bo Wisla, niestety nie posiadam starych map a chcialbym jakos zobrazowac sobie jej przebieg od Krakowa po Tarnobrzeg, Sandomierz.
No i co do czasow to tak z XVII wiek i wczesniej :)
Moze ktos z Szanownej Braci ma jakies informacje badz mapki?
Pozdro
Dundee
Napisano
Z założenia starorzecza nie mogą być zbytnio oddalone od obecnego koryta - chyba że jest to przekop sztuczny - to co innego. Wisła nie jest zbyt kapryśną rzeką - więc nie powinno sprawiać ci to problemów. Starorzecze - to dolinka wgłębienie - często będące teraz jeziorem najczęśćiej odcięte od nowego koryta. W terenie nie sposób tego przeoczyc :) A jak nie to poszukaj jakiegos hydrologa albo
geomofrologa na forum to ci pomoże :) ja jestem tylko studentem geografii ;)

pozdrawiam

Gunship
Napisano
a co mozna znaleśc w starych korytach rzek ?
po drugie ostatnio w moim rodzinnym mieście pogłebieli rzeke i wszystko na brzeg wywalili czy cos można znaleśc w ty mule ?
Pozdro
Seb>
Napisano
Dzieki Gunship ...a taka sprawa jak podcinanie brzegow i nanoszenie materialu na zakolach ..jak toto wyglada?
Co mozna znalezc? nie mam pojecia, ale skoro po Wisle transportowano sporo towarow wiec moze sie cos ostalo przez przypadek.
Z drugiej strony wiadomo co mozna wyciagnac w dzisiejszych czasach ze zbiornikow wodnych -samochody, opony, stare gary itp -zwykly smietnik. Zakladam, ze zachowania ludzi az tak bardzo sie nie zmienily w temacie usuwania smieci do rzek ;)
Napisano
Temat bardzo ciekawy.
Ogólnie można powiedzieć, że rzeki mają tendencję do podcinania północnego brzegu(Czersk, Drohiczyn). Czyli wędrują" z pd na pn.
Obok tego procesu nastąpiło obniżenie wód gruntowych ok 1,5 m. za ostatnie 1000 lat. Efektem ubocznym jest obecnie obserwowane wcinanie się" w głąb koryta rzeki.