Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

hej

jestem nowy na forum, z zamiłowania jestem modelarzem i buduję modele pojazdów Panzerwaffe (zarówno tej początkowej jak i współczesnej). ostatnio zacząłem zastanawiać się nad zasadnością robienia nierówności na powierzchni pancerzy pojazdów z okresu 2 wojny światowej- ciekawy jest efekt, kiedy powierzchnia modelu jest nieco "szorstka", na zdjęciach pojazdów z muzeów widać, że te pancerze nie są gładkie, pojawia się jednak jedno ale i tu może ktoś podzieli się wiedzą- czy takie nierówności jak te widoczne na płycie bocznej Pzj G13 między kołem zapasowym a spawem z płytą czołową to efekt korozji, czy stal walcowana takiej grubości ma taką fakturę?

Takom%20G13%20Hetzer%2035th%20scale%20(2

tutaj inny przykład:

033g.jpg

zarówno na płycie czołowej jak i osłaniającej transmisję widać nierówności, czołg jest w Panzermuseum Munster i chyba jest wciąż na chodzie, a widziałem jego zdjęcia z lat 80tych i był tak samo pomalowany, więc raczej przez ostatnie 40 lat nie działo mu się nic z powierzchnią pancerza...

tu inny PzKpfw IV, chyba gdzieś w Szwajcarii:

008g.jpg

i tak samo- płyty czołowa i nad transmisją nie są gładkie, natomiast o samym czołgu nic nie wiem i równie dobrze mógł siedzieć ileś lat w jakimś bagnie i korodować...

jeśli ktoś ma informacje na ten temat to bardzo będę się cieszyć :)

Napisano

Cześć. Akurat z G13 to trafiłeś tak, że większość po "demobilizacji" z armii Szwajcarskiej miało wycinane otwory na płycie czołowej i w randomowych miejscach z boku. Te otwory były później spawane w egzemplarzach zakupionych do ekspozycji przez muzea, wiec w podanych przez Ciebie przykładzie może chodzić o zamaskowaną dziurę. Co do PZIV, te czołgi były wielokrotnie przemalowywane, może się wydawać że to ten sam lakier, a zanim trafiały do muzeum stały lata na składach poligonów lub złomowcach.

Napisano

Z doświadczenia mechanika warsztatowego powiem, że większość płyt stalowych walcowanych na gorąco, zwłaszcza tych o grubości ponad 20 mm ma fakturę chropowatą a nie gładką. Prawdopodobnie z płytami pancernymi jest tak samo. Nawet świeże blachy są pokryte zgodzelą, wżerami i często korozją.

Napisano

hej, dzięki za odpowiedzi :) a czy płyty do pancerzy czołgów są walcowane na gorąco ? nie znam się tak na temacie, wiedzę mam tylko z internetów i wyczytałem że na zimno walcowana jest wytrzymalsza ? 

Napisano

Specem od blach pancernych nie jestem i nie wiem czy walcuje się je na zimno. Wiem, że ten rodzaj walcowania stosuje się do blach cienkich, płyt o grubości kilkunastu mm, itp. Walcowanie blach o grubości 70-100 mm wymaga olbrzymich pras walcarek. Czy takie mieli Niemcy to nie wiem.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie