Skocz do zawartości

10,5cm leFH 16 auf Fgst Gw Mk VI(e)


Rafi200

Rekomendowane odpowiedzi

Witam.
Szukam informacji o tej samobieżnej artylerii, a jako że nie ma zbyt wiele danych, zwracam się do Państwa z pomocą.
(1) Historia tego pojazdu: Tu jest najwięcej sprzeczności. Nawet w ilości zdobytych a następnie przerobionych pojazdów Mk.VI. Inna sprawa to kiedy zostały przezbrojone. Niektóre strony mówią o 1942 r. lecz są zdjęcia z roku 1940-1941, gdzie już służą na froncie. Kolejna frustrująca mnie sprawa to gdzie i dokładnie do kiedy na nich walczono. Są też pogłoski o przetransportowaniu kilku sztuk na front wschodni. Mogli by Państwo to sprostować?
(2) Uzbrojenie: Bardzo mało znalazłem informacji na temat 10,5 cm leFH 16. Chodzi mi głównie o rodzaj pocisków jakie były używane. Czy można prosić o szkice/zdjęcia wraz z parametrami? Ile pocisków mieściło się w tym pojeździe? Ze zdjęć wyniki że 31 (15 za działem i po 8 przy nadbudówkach) lecz czy to prawda? Nie mogłem też znaleźć wychył działa na boki po zamontowaniu go. Jaki był używany celownik?
(3) Napęd: Do przezbrojenia użyto Mk.VIb, w których używano silnik ESTB/A lub ESTB/B. No i właśnie.. Czy wiadomo, który z nich posiadały artylerie? Czy ktoś posiada dokładniejsze dane silników? Jaka też była używana skrzynia biegów w tych pojazdach?
(4) Łączność: Gdzieś widziałem, ale już nie znalazłem.. Jaka radiostacja była instalowana na tych pojazdach?
Wiem, że bardzo dużo pewnie trudnych pytań, ale bardzo proszę o pomoc.
Z góry dziękuję!
Pozdrawiam.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hauptmann Alfred Becker (Baukommando Becker), człowiek odpowiedzialny za przerobienie pojazdów pancernych francuskiego i brytyjskiego pochodzenia na platformy transportowe dla średniej artylerii niemieckiej. Nie ingerował w układ napędowy i układ przeniesienia napędu. Ustawiał, w tym wypadku haubicę na przygotowanej podstawie i opancerzał pojazd. Prace rozpoczęto w 1940 roku. W maju 1941 15./Artillerie Regiment 227 była wyposażona w te pojazdy. Jednostka została wysłana na front wschodni.Była to jedyna jednostka frontowa używająca tego sprzętu.
Celownik? Rbl.F.32 lub 16.
Sposób ładowania amunicji? !5 w środku plus 8 po bokach.
Radio? Fu 5 SE 10U.
Amunicja? Standard, takiej samej używano w 10,5 le.FH 18. W sieci znajdziesz informacje.
Pod tym linkiem sporo zdjęć.
http://beutepanzer.ru/Beutepanzer/uk/mk-VI/spg-mk-vi-1.htm
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bardzo dziękuję za wiadomość, ale w całości niestety mnie nie usatysfakcjonowała..
Szczerze mówiąc znam tą stronę ze zdjęciami, ale nie zwróciłem uwagi na rys historyczny tego pojazdu..
Czyli żeby było wszystko jasne:
Niemcy zdobyli bliżej nieokreśloną ilość lekko uszkodzonych i porzuconych Mk.VIb po ewakuacji Dunkierki. Służyły im w celach szkoleniowych. Już w czerwcu 1940 r. postanowili je przerobić na działa samobieżne. Tutaj ważna ilość: 12 z działem 105 mm oraz 6 sztuk z działem 150 mm? Inne źródła podają o 6 sztukach z 105 mm. 150 mm było za silne i każdy wystrzał uszkadzał ?podwozie? Wstępne testy w Le Havre we Francji. Następnie : Lipiec 1940-wrzesień 1941 - Północna Francja, Belgia. Pytanie czy to dalsze testy czy już czynna służba? W październiku 1941 r. przeniesienie do północnej Rosji. Potem walki w rejonie Wołchow do kwietnia 1942 r. Najprawdopodobniej wszystkie zniszczone?
Dalsza sprawa z uzbrojeniem:
Spodziewałem się że w leFH 16 używano takiej samej amunicji jak w leFH 18, ale czy krótsza lufa w pierwszym dziale nie sprawiała że prędkość wylotowa była niższa w porównaniu z leFH 18? Dalej ważne pytanie jaki był wychył działa na boki? Oraz ze zdjęć bardziej mi pasuję na celownik Rblf 36 niż 16 ale proszę o potwierdzenie.
Teraz pytania raczej o czołg Mk.VIb.
Co do napędu to właśnie wiedziałem że nie były wymieniane silniki i skrzynie biegów i dlatego prosiłem o ich nazwy. Silnik ESTB/A lub ESTB/B. Wiadomo, który z nich posiadały te egzemplarze przerobione przez Niemców? Nie mogłem też znaleźć nazwy skrzyni biegów oprócz tego że była firmy Wilson. Bardzo proszę o jakieś informację.
Jeszcze inne bardzo ważne pytanie czy ktoś posiada dokładny opis pancerza Mk.VIb ponieważ tu też są sprzeczne informacje..
Bardzo proszę o dalszą pomoc i jeszcze raz z góry dziękuję.
Pozdrawiam!
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rafi200 napisał:
Spodziewałem się że w leFH 16 używano takiej samej amunicji jak w leFH 18, ale czy krótsza lufa w pierwszym dziale nie sprawiała że prędkość wylotowa była niższa w porównaniu z leFH 18? Dalej ważne pytanie jaki był wychył działa na boki? Oraz ze zdjęć bardziej mi pasuję na celownik Rblf 36 niż 16 ale proszę o potwierdzenie."

Amunicja rozdzielnego ładowania a taką używano w tych haubicach pozwalała regulować w zależności od mocy ładunku miotającego prędkością wylotową pocisku. Im silniejszy ładunek tym większe obciążenie dla elementów podwozia i większe zużycie lufy. Nie znam dokładnych danych dla 10,5 cm le.FH. 16 ustawionej na tym czołgowym podwoziu.Zapamiętałem jedynie maksymalną podyktowana wyżej wspomnianymi czynnikami( plus reakcja podwozia czyli wychylenia) odległość strzału na ok 7200 metrów.

Wychył na boki? Być może chodzi o wychył do tyłu w trakcie oddawania strzału? Co do pierwszego pytania. wysoko ustawiony punkt ciężkości limitował prędkość na drodze i w terenie. Wartości nie znam i nie wydaje się by ktoś mógł dać odpowiedź na to pytanie. Te pojazdy należy traktować jako swoiste kuriozum i trudno oczekiwać szczegółowych informacji na ich temat.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wychył w pionie wynosił od -8 do 41 stopni. Chodzi mi o ile można było wychylić działo stopni w poziomie.
Spodziewam się że jest mało informacji, ale można potwierdzić jeszcze tą historię co opisałem w poprzednim poście? Oraz dane dotyczące silnika, skrzyni biegów oraz opancerzenia Mk.VIb?
Pozdrawiam.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Temat został przeniesiony do archiwum

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie