Jump to content

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

Luftwaffe25

Lotnisko Liegnitz (Legnica)

Recommended Posts

Troszkę historii.
Oficjalne rozpoczęcie budowy Lotniska, przemarsz robotników na teren budowy.
Zdjęcie ze strony ,,Legnitz.pl,,

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rok 1933 - widoczna ul. Immelmannstrase /1/ Rzeczypospolitej,
/2/- ul. Staszica, /3/ul. Buczka - teraz Kwiatkowskiego, domy wybudowane dla weteranów I wojny i ich rodzin, po 1945r. mieszkali na niej oficerowie służący na lotnisku i ich rodziny,ul. Buczka /4/ łączyła się z ul. Bielańską.
/5/-ulica wybudowana do lotniska / później komunikacja - trolejbus Henschel do pętli lotniskowej/, na zdjęciu widać pole, które zmieni się w lotnisko.
/7/- pierwszy blok jednostki wojskowej.
/8/-ul. Kasprowicz i /9/ulica Góralska
/10/ ul. Bielańska.
W latach 1935-38 wybudowano pozostałe budynki jednostki wojskowej oraz budynki dla kadry
Budynki przedstawione na zdjęciu są do dnia dzisiejszego.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Na tym zdjęciu już widoczne budynki koszarowe /3/, teren ogrodzony wysokim murem / stoi do dnia dzisiejszego/, miejsce /2/przygotowane pod zabudowę, /1/-ulica wybrukowana do lotniska,pętla kończąca ulicę, w lewo skręt i wjazd na lotnisko, /5/teren lotniska.
Tutaj kilka słów wyjaśnienia: po 1946r.oficjalnie przedzielono jednostkę wojskową na 2 części, od drogi /pole2/-zatrzymali rosjanie wraz z całym lotniskiem, natomiast od drogi w dół budynki zajęte zostały przez WP / z Andrzejowa k. Łodzi przyjechała transportem kolejowym Oficerska Szkoła KBW.
Teren został przedzielony, rosjanie wybudowali wysoki drewniany płot, w latach 60-tych wybudowano nowy płot już z płyt betonowych.Droga rozdzielająca lotnisko od naszej JW istnieje do dziś, jest otwarta, wyasfaltowana.
Aktualnie prawa strona jest zabudowana / rosjanie mieli tam swoją ,,banię,, -łaźnie, teraz w tym miejscu stoi Kościół.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Na koniec tego wpisu przedstawię raz jeszcze 2 zdjęcia żołnierzy ze SO KBW, którzy będąc na lotnisku zrobili sobie zdjęcia na tle niemieckiego sprzętu.
Zdjęcia pochodzą z albumu wojskowego mojego ojca, pierwszy raz oficjalne przedstawiłem je w wątku opisując Szkołę KBW.
W głębi jest widoczny przejeżdżający samochód ,,Zis,, dalej widoczne są domki przy ul. Nowodworskiej / teraz zasłaniają je wybudowane sklepy.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Drugie zdjęcie przedstawiające naszych żołnierzy przy porzuconych samolotach niemieckich.
W późniejszym okresie / od 1949r./ nasi żołnierze /delegacje/ przebywali już na lotnisku z okazji święta AR / Wozdusznych sił / lub innych podobnych, tak jak ich delegacje w naszej JW.

Pozdrawiam
DODGE52
cdn.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Bardzo dziękuję za wspaniałą relację.Ciekawi mnie miejsce w którym stały wraki niemieckich maszyn.Jeden z legnickich pionierów opowiadał mi,ze stało ich tam naprawdę sporo.Były Focke Wulfy,Junkersy.... Wszystkie te wraki zezłomowali podobno później Rosjanie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeżeli dobrze wnioskuję wraki stały własnie tutaj.Po opuszczeniu lotniska przez Rosjan zostało one bardzo dokładnie wyczyszczone przez poszukiwaczy złomu i rozmaitych poszukiwaczy.Sam widziałem kiedyś wykopywaną wąskotorówkę.
Dodatkowo w ziemi była masa miedzianych kabli która dodatkowo motywowała złomiarzy.Do dziś na lotnisku można zobaczyć gigantyczne doły i dziury pozostałe po tej działalności.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Witam,
Odpowiadam koledze Luftwaffe25
O tym miejscu jest mi nie wiadomo - zdjęcie kolegi, być może było, ale na zdjęciu gdzie dzisiaj znajduje się myjnia samochodowa / koło pętli trolejbusowej-lata 1946-1959/ był duży skład samolotów niemieckich i później rosyjskich, pamiętam wycofane samoloty Li-2,silniki, mnóstwo aluminium i innych materiałów, chodziliśmy tam jako młodzi chłopcy, był wysoki drewniany płot / typowy dla rosjan / wykręcaliśmy zegary, braliśmy małe śrubki, silniczki, tam nie było wartowników, czasami przychodzili żołnierze jak coś było im potrzebne z tego złomu.
Pod koniec lat 60-tych ten złom był wywożony, ale gdzie ...?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inne ujęcie złomowiska na lotnisku.
W tym miejscu ulica jest przebudowana, ale tu była pętla trolejbusowa, trolejbus kursował z Dworca na lotnisko.Kadra oficerska, lotnicy, pracownicy cywilni dojeżdżali do pracy tym pojazdem.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Na dowód tego co napisałem, dodaję zdjęcie trolejbusu na legnickim lotnisku / pętla/ Zdjęcie po raz pierwszy przedstawiam oficjalnie, pochodzi od najstarszego żyjącego obecnie /93 lata/ kierowcy tego pojazdu i za jego zgodą.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Drugie zdjęcie, kierowca trolejbusu P.Michał, konduktorka, w tle widoczny budynek koszarowy, idących 2 żołnierzy rosyjskich
za trolejbusem jest główny wjazd na lotnisko /1949-1950r/.

Share this post


Link to post
Share on other sites

A tak wygląda na lotnisku budynek koszarowy dzisiaj/zdjęcie z 15.02.2014/, wjazd na lotnisko / był to główny i jedyny oficjalny wjazd, po lewej stronie wjazdu był bunkier, po prawej biuro przepustek i wartownia.

Pozdrawiam kolegę
DODGE52
cdn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Witam,
W dalszej części przedstawię hangary i ich usytuowanie, przeznaczenie.
Na zdjęciu z lotu ptaka jest widoczny pas startowy, po lewej już wybudowane sklepy, droga przy pierwszym sklepie była droga dojazdową na ,,stojanki,, helikopterów, lub dalej pod poszczególne hangary.Pod nr.1 jest widoczny najwiekszy hangar,koło niego było kilka miejsc postojowych dla samolotów, miałem tą przyjemność przebywania w nim, muszę powiedzieć,że rosjanie wykorzystywali oryginalne urządzenia poniemieckie, była potężna suwnica, za pomocą której demontowano lub montowano silniki, było to też główne miejsce garażowania samolotu dowódcy PGWAR / miał też helikopter do dyspozycji/. W dolnym segmencie hangaru były różne pomieszczenia,była spawalnia, obróbka mechaniczna, część sanitarna, mała część kuchenna. Po wycofaniu PGWAR hangar wydzierżawiono na sklepy ,,Nomi,, Po wycofaniu tej firmy, do dnia dzisiejszego jest tam Centrum Logistyczne ,,EKO,,
Między 1 a 2 jest mniejszy hangar, na 2 jest następny hangar / obecnie użytkowany przez Areoklub Legnicki ?!!? -Port Lotniczy Legnica - Strefa Aktywności Gospodarczej taką na dzisiaj mam informację, za hangarem 2 jest jedyny wybudowany lub przebudowany budynek w którym była lotniskowa Straż Pożarna, między 2 a 3 jest następny hangar z wieżą naprowadzania samolotów / niewidoczny na tym zdjęciu/, dalej 3 - hangar duży / nie byłem tam nigdy, był pilnie strzeżony, za tym hangarem była akumulatorownia, 4-droga betonowa do magazynów uzbrojenia i magazynu paliw. 5-trasa kolejowa Legnica-Jawor-Strzegom, obok tory do hangarów / niewidocznych na zdjęciu/
6-magazyny uzbrojenia / w ziemi/ z drogą dojazdową
w pierwszym magazynie była przechowywana broń przeciwlotnicza obrony lotniska, w drugiej broń, amunicja, rakiety do helikopterów,/drugi magazyn broni i amunicji był za hangarem 2/ 7- bunkry, przeznaczenia ich nie znam, 8-poniemieckie miejsce / strzelnica / dla samolotów,
9-Magazyn paliwa lotniczego/ nazywali ,,kierosin,, i benzyn.
Magazyn paliw miał swoją bocznicę kolejową / 3 tory / urządzenia do przeładunku paliwa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Na tym zdjęciu są lepiej widoczne hangary.
Widoczny pas startowy 26 / w roku 1979 pas startowy był naprawiany, remontowany przez firmę polską z Poznania !!!, żwir pobierany był między hangarami 7-8 / był tam teren pokryty okopami/, 9-Magazyn broni i amunicji z rampą kolejową,10-budynki dobudowane przez DHL, 11-Budynek lotniskowej Straży Pożarnej, 3-hangar, teraz magazyn Firmy ,,Żywiec,,- 4-Hangar lotniczy, były tam naprawiane helikoptery, obok jest widoczna wieża naprowadzania / poniemiecka, byłem tam wiele razy/, ale pod nr.13 jest wzgórze usypane, to miejsce to letnia ,,wieża,, naprowadzania, jak były loty ćwiczebne helikopterów Mi6 i Mi8, to było stanowisko kierowania.
5-Hangar o którym już wcześniej pisałem, nie byłem tam nigdy i był silnie strzeżony. 14- linia kolejowa Legnica-Jawor Strzegom / tu ciekawostka - w 1983 roku założono trakcję elektryczną, rosjanie złożyli protest, gdyż to koliduje ze startującymi samolotami, doszło do porozumienia, zdjęto około 300 m trakcji, pociąg siłą rozpędu pokonywał ten odcinek i dalsza jazda już była normalna. 8-tam były ułożone tory / były 4 / do zaopatrywania lotniska w sprzęt,samochody, cysterny z paliwem do pojazdów na wagonach, było też tam duże złomowisko pojazdów już wycofanych z eksploatacji /sam zaopatrywałem się tam w potrzebne mi części/
6 i 7 - dwa duże hangary, były tam składowane części zamienne do helikopterów, samolotów, części do samochodów, i inne elementy. Tam był raj, dojazd miałem bardzo bliski,a zbiorniki paliwa w moim Willysie, Amfibii Gaz46 zawsze pełne. Paliwo w tym czasie u nas było niebieskie 78, u rosjan było zielone 72, bardzo suche, zawory szybko ulegały uszkodzeniu, a za grosze ...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Na tym rysunku są najważniejsze hangary lotniska.
1-hangar największy - główny
2-hangar mniejszy
3-hangar najmniejszy
4-hangar z wieżą naprowadzania
5-hangar duży / niedostępny dla mnie/
6-hangar-magazyn /rozebrany/
7-hangar-magazyn / rozebrany/

Pas startowy, drogi kołowania, układ torów do magazynu 6 i 7, układ torów do magazynu broni i amunicji / między 3 a 4 hangarem/

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hangar największy na lotnisku - zdjęcie z 1996r.
Widoczne metalowe drzwi hangaru, plac postojowy samolotów.

Share this post


Link to post
Share on other sites



×
×
  • Create New...

Important Information