danieloff Napisano 18 Wrzesień 2012 Autor Share Napisano 18 Wrzesień 2012 Serdeczna prośba o pomoc w zidentyfikowaniu tego ufa":-) Co to może być? Sprzęgło? Od czego? Wyszło w radzieckiej ziemiance z 1944. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
danieloff Napisano 18 Wrzesień 2012 Autor Share Napisano 18 Wrzesień 2012 Widok z drugiej strony. W środku grube sprężyny. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
PATRON Napisano 18 Wrzesień 2012 Share Napisano 18 Wrzesień 2012 docisk sprzęgła Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
danieloff Napisano 18 Wrzesień 2012 Autor Share Napisano 18 Wrzesień 2012 Dziękuję. Czy jest możliwe określenie, z jakiego to mogło być pojazdu? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Dodge52 Napisano 21 Wrzesień 2012 Share Napisano 21 Wrzesień 2012 Do kolegi ,,danieloff,,Na zdjęciach widoczny jest docisk sprzęgła z samochodu /rodziny Gaz / Gaz 51 /Gaz 63/. Pojazdy te zaczęto produkować seryjnie od 1946r. w mieście Gorki i później w Irkucku. Pojazd miał silnik Gaz 51 o pojemności 3480 cm i mocy 70 KM i sprzęgło / nasz dzisiejszy bohater /,modernizacja pojazdu w 1955r. o oznaczeniu Gaz51A.,koniec produkcji w 1975r. -wykonano ok. 3,5 mln sztuk. Przypomnę że na licencji w Polsce w Lublinie był produkowany - Lublin Gaz51.Jak pisze kolega, docisk został znaleziony / odkopany / z ziemiance z 1944r., ja uważam, że w jakimś rowie, gdyż stan zewnętrzny jest dość dobry, po regeneracji może służyć jeszcze przez wiele lat, być może posiadacz Gaza 51 lub Gaza 63 miałby z niego użytek.Jestem w posiadaniu takiego samego docisku jak na zdjęciu, rozpoznaję je po budowie i szerokości pierścienia dociskowego. Docisk ten posiada 9 sprężyn dociskowych /były 2 grupy selekcyjne sprężyn - koloru czerwonego i białego - rosjanie, natomiast nasi /Lublin/ koloru szarego i niebieskiego. Docisk mocowany był z tarczą sprzęgła do koła zamachowego za pomocą 6 śrub M8x45. Średnica pierścienia dociskowego to 255mm, natomiast jest podobne sprzęgło / taki sam wygląd i 6 lub 9 sprężyn dociskowych/ w samochodzie Gaz69 i naszych - Warszawa, Żuk ,Nysa - starsze modele, bo od roku 1994 było sprzęgło ze sprężyną centralną /słoneczko/, ale tarcza sprzęgła ta sama. Docisk sprzęgła samochodu Gaz69 miał średnicę 225mm, a więc jest mniejsze. Dodam tylko, że w swojej amfibii Maw Gaz46 przez krótki okres czasu stosowałem docisk sprzęgła ze sprężyną centralną, ale po kilku rajdach samochodów terenowych wymieniłem docisk sprzęgła na starszy o 9 sprężynach.Przedstawiony przez kolegę docisk sprzęgła jest bardzo łatwy do zdemontowania, oprawa docisku jest wykonana z blachy tłoczonej, przymocowana do dźwigienek wyłączających 3 śrubami M8x1 z podkładką specjalną ząbkowaną, w dźwigienkach są wkręcone śruby regulacyjne odpowiednio zabezpieczone lub nieraz po prosu zaspawane, co wiązało się z ich wymianą przy naprawie głównej.Jestem posiadaczem 2 silników od Gaza51 /pamiątka od kolegów oficerów z PGWAR z Legnicy, są kompletne ze sprzęgłami - miały być zamontowane do BRT 40, który z Muzeum w Szkole w Lubinie, miał być przekazany do Technikum Samochodowego, ale niestety uprzedzili mnie inni, ale o tym przy okazji.Dociski sprzęgła przez lata nie ulegały zmianom, natomiast tarcze sprzęgła w pierwszych modelach Gaza były pełne tzn.była tarcza nośna do której za pomocą nitów ,,Fi-4 - rurkowe i pełne, aluminiowe i mosiężne, była mocowana okładzina, ale nie miała tłumików drgań skrętnych /sprężyn/, dopiero po modernizacji, po 1955r. dodano je, i już każdy pojazd miał tarczę z tłumikami drgań. Posiadam tarcze starego typu jak i nowego.15.09.2012 - jako emerytowany nauczyciel, z okazji 60-lecia Technikum Samochdowego w Legnicy byłem zaproszony do Szkoły, zwiedzaliśmy pracownie i na półkach obok nowych pomocy naukowych / mam na myśli sprzęgła/, są jeszcze przekroje i modele z pojazdów starszych, aby młodzież mogła zobaczyć jak konstrukcja tych ważnych w samochodzie podzespołów zmieniła się w ciągu ostatnich lat. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Dodge52 Napisano 21 Wrzesień 2012 Share Napisano 21 Wrzesień 2012 Pozwolę sobie wrzucić sprzęgło w stanie rozebranym.Widoczna jest obudowa /blacha tłoczona/, pierścień na 6 lub 9 sprężyn, okładzina i tarcza nośna Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Dodge52 Napisano 21 Wrzesień 2012 Share Napisano 21 Wrzesień 2012 Przekrój boczny docisku i tarczy Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Dodge52 Napisano 21 Wrzesień 2012 Share Napisano 21 Wrzesień 2012 Przyrząd do montażu i demontażu sprzęgła.Uczniowie posługiwali się tym przyrządem, była łatwa regulacja śrub docisku. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Dodge52 Napisano 21 Wrzesień 2012 Share Napisano 21 Wrzesień 2012 Oryginalna okładzina tarczy sprzęgła z Gaza51 z lat 50-tychNapisy na niej to: Firma - FOMAR, dane katalogowe i cena - uwaga 87 zł szt. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Dodge52 Napisano 21 Wrzesień 2012 Share Napisano 21 Wrzesień 2012 Okładzina od strony tarczy nośnej - gładka Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Dodge52 Napisano 21 Wrzesień 2012 Share Napisano 21 Wrzesień 2012 Okładzina od strony do pierścienia dociskowego - widoczne nacięcia Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Dodge52 Napisano 21 Wrzesień 2012 Share Napisano 21 Wrzesień 2012 Okładzina od strony do pierścienia dociskowego - widoczne nacięcia Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Dodge52 Napisano 21 Wrzesień 2012 Share Napisano 21 Wrzesień 2012 Oryginalna tarcza sprzęgła z produkcji po 1955r. z tłumikami drgań skrętnych, obok okładzina firmy FOMAR Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Dodge52 Napisano 21 Wrzesień 2012 Share Napisano 21 Wrzesień 2012 Oryginalna tarcza sprzęgła produkcji do 1955r. bez tłumików drgań skrętnych.Będąc w 1992r. w Niemczech w Jednostce ,,Legnickiej,, PGWAR zaprowadzono mnie do starych magazynów, a w niej - co tam było sprzętu, silniki, podzespoły, wybrałem sobie kilkanaście tych tarcz, nowe opony do mojego ,,DODGE,, /900-16/, któr do dziś mi służą Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Dodge52 Napisano 21 Wrzesień 2012 Share Napisano 21 Wrzesień 2012 Tarcza sprzęgła od Gaza51 z oryginalnym wałkiem sprzęgłowym skrzyni biegów Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Dodge52 Napisano 21 Wrzesień 2012 Share Napisano 21 Wrzesień 2012 I na koniec zdjęcie z roku 1965 - widoczne pojazdy, które były naprawiane prze uczniów i nauczycieli w ramach praktyki:widoczny samochód ciężarowy Studebaker z Rejonu Dróg w Jaworze, 2 Stary, Samochód Gaz51 / bohater dzisiejszego wątku/, dodge sanitarka i Żuk z pierwszych modeliPozdrawiam Dodge52 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
lupo55 Napisano 21 Wrzesień 2012 Share Napisano 21 Wrzesień 2012 Z zainteresowaniem przeczytałem wpisy kolegi Dodge52, ale nie jestem przekonany, że to jest docisk sprzęgła GAZ.Wydaje mi się że to element sprzęgła półodśrodkowego - bo na zewnętrznych końcach dżwigienek wyłączających dostrzegam ciężarki. Jeśli nie są to bryły błota, a rzeczywiście ciężarki, to nie może być sprzęgło z sam. GAZ.Podobne jest moim zdaniem do sprzęgła silnika Star S-47 i pochodnych. Szkoda że autor tematu nie podał wymiarów.Sprzęgło Stara miało średnicę zewn. tarczy dociskowej 303 mm. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Dodge52 Napisano 21 Wrzesień 2012 Share Napisano 21 Wrzesień 2012 Szanowny Kolego Lupo55Jeśli odpisze nam kolega ,,danieloff,, podając średnicę zewnętrzną pierścienia dociskowego, wszystko będzie jasne.Przypomnę średnicę pierścienia docisku Gaz51 - 255mm.Silniki S-47 znam, były naprawiane u nas w szkole i Zakładzie Mechanizacji Rolnictwa /tak to nazywało się w latach 50 i 60/w Legnicy.Dziękuję Koledze Lupo55 za wpis.Czekamy na odpowiedź autora wpisuDODGE52 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
danieloff Napisano 24 Wrzesień 2012 Autor Share Napisano 24 Wrzesień 2012 Witam i dziękuję za zainteresowanie pokazanym przeze mnie znaleziskiem".Owa część nie była znaleziona w rowie, tylko w ziemiance w lesie. W tej samej ziemiance i okolicach znajdowały się radzieckie guziki mundurowe, radzieckie monety i amunicja kal. 7,62mm z czasu II wojny św. Oczywiście nie można wykluczyć, że ktoś udał się z tym dociskiem w latach powojennych do lasu i zakopał go na ok. 1 m głębokości w ziemiance, ludzie mają różne pomysły.Co do wymiarów - bardzo chętnie je podam, ale rzeczony docisk" pozostał w miejscu znalezienia i trudno powiedzieć, kiedy tam znów powrócę. Jeżeli w międzyczasie nie zainteresuje się nim jakiś grzybiarz-złomiarz, na pewno zmierzę przedmiot i dam znać w tym temacie. Na razie mogę tylko wstawić większe zdjęcia. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
danieloff Napisano 24 Wrzesień 2012 Autor Share Napisano 24 Wrzesień 2012 1. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
danieloff Napisano 24 Wrzesień 2012 Autor Share Napisano 24 Wrzesień 2012 2. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Dodge52 Napisano 24 Wrzesień 2012 Share Napisano 24 Wrzesień 2012 Dziękuję koledze ,,dnieloff za odpowiedź.Mimo wszystko czekam ja i kolego ,,Lupo55,, na odpowiedź/ z podanym wymiarem /, i temat docisku sprzęgła byłby zamknięty.PozdrawiamDODGE52 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Temat został przeniesiony do archiwum
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.