Skocz do zawartości
  • 0

Rosyjska szyna kolejowa


angel-55

Pytanie

Napisano

Podczas prac ziemnych przy budowie kładki przez rzekę wiertnica wydobyła na powierzchnię kilka fragmentów szyn kolejowych. Z napisów na nich wiadomo, że są pochodzenia rosyjskiego z końca XIX wieku (rok 1889). Trudno jest zidentyfikować ich producenta, bowiem napisy są niekompletne (szyny zostały prawdopodobnie rozerwane wybuchem).

10 odpowiedzi na to pytanie

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Pomijam kwestię samej miejscówki - w tej okolicy według mej wiedzy, między innymi na podstawie dostępnych map z różnych okresów, nigdy nie było żadnych torów! Muszą być to więc artefakty obce, może naniesione podczas regulacji rzeki w latach 70-tych ub. wieku.

Napisano

Tu moja prośba o pomoc, kierowana głównie do znawców materii kolejowej - czy na podstawie tego profilu możliwa byłaby identyfikacja typu i przeznaczenia tej szyny ? Profil jest nietypowy bo niesymetryczny - główka z lewej strony posiada zaokrąglenie pod kątem prostym a z prawej kształt półkola. Czy może to być szyna kolejki wąskotorowej?

Napisano
Wcześniej, czyli począwszy od lat 30-tych XX w. kładka była konstrukcji całkowicie drewnianej. Znalezisko to miało miejsce kilka metrów od istniejącej obecnie a wybudowanej na śladzie dawnej.
Napisano
Niesymetryczny profil jest efektem wycierania się szyny o bandarz kół,szczególnie widoczne na łukach torowisk.Przy nadmiernym wytarciu można ją obrócić lub dać jak tutaj na element konstrukcyjny.
Napisano
Zgodziłbym się z Tobą ale nie w tym przypadku - spójrz na kształt główki od spodniej strony - z lewej wznosi się pod kątem podczas gdy po prawej jest regularna połowa okręgu. Przejrzałem wszystkie dostępne mi źródła i nie znalazłem analogicznej konstrukcji, hmm...
Napisano

Szyna Vingolesa typu lekkiego, bardzo zbliżona do pruskiego typu 6.
Jak już koledzy zauważyli szyny staroużyteczne używano do celów niekoniecznie kolejowych.

Napisano
W tym sęk, że na promieniu nie ma żadnych śladów eksploatacji, tzn. wygładzenia materiału, wgnieceń, przemieszczeń czy innych uszkodzeń mechanicznych. Jest to stan surowy, hutniczy.
Napisano
Ślad eksploatacji w postaci wygładzenia powierzchni znalazłem jedynie na wierzchu główki co skłania mnie do twierdzenia iż brała ona udział w typowej eksploatacji komunikacyjnej. Widoczne na zdjęciu błyszczące ślady tarcia pochodzą od freza wiertnicy.

Temat został przeniesiony do archiwum

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie