Skocz do zawartości

Pociągi na tiry


grba

Rekomendowane odpowiedzi

  • Odpowiedzi 164
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi
  • 1 month later...
Napisano
PT 47 trafił na honorowe miejsce przy dworcu w Skarżysku Kamiennej.
http://tsk24.pl/wydarzenia-miejskie-archiwum/5361-parowzoz-ju-na-swoim-miejscu

Trzeba będzie znów wybrać się do TSK. :)
  • 3 weeks later...
Napisano

Tabliczka znamionowa przykręcona do góry ogami".

Przydałoby się jeszcze umieścić w pobliżu jakieś informacje na temat tej lokomotywy.
Są w pobliżu tablice informacyjne ale na razie chyba puste.
Mam nadzieje że coś tam się pojawi.

  • 2 months later...
Napisano

Pm36-2 podczas kampanii wrześniowej znalazł się na wschodzie kraju, po czym został wcielony do kolei radzieckich, jeżdżąc na torze standardowej szerokości w rejonie Lwowa. Po ataku na ZSRR w 1941 roku został zdobyty przez Niemców. W 1944 roku został wyewakuowany do Austrii, skąd w 1947 roku wrócił do kraju[1]. Po ponownym wejściu na inwentarz PKP otrzymał on numer Pm36-1 jako jedyna istniejąca lokomotywa serii. Pracował na liniach PKP w poznańskiej dyrekcji kolei, używany do pracy podrzędnej - ciągnięcia lekkich pociągów osobowych[1]. W 1966 roku został wycofany z eksploatacji, a 19 czerwca 1970 skreślony z inwentarza PKP[3]. Został następnie odstawiony w Tarnowskich Górach, a w 1973 roku jako nieczynny eksponat przekazany do Muzeum Kolejnictwa w Warszawie, które jest jego właścicielem[3].

W roku 1995, w związku z rocznicą 150-lecia kolei na ziemiach polskich, parowóz został wyremontowany w Zakładach Naprawczych Taboru Kolejowego w Pile i przywrócony do ruchu. Numer inwentarzowy zmieniono mu przy tym symbolicznie na dawny Pm36-2[1]. Stacjonuje obecnie w parowozowni Wolsztyn, gdzie jest używany do prowadzenia pociągów z turystami oraz niekiedy do obsługi regularnych połączeń. W kwietniu 2012 roku parowóz został wycofany z eksploatacji, w oczekiwaniu na kolejną naprawę[3].

Pm36-2 znany jest również pod nazwą Piękna Helena"[1]. Tablice z imieniem" Piękna Helena" są dwujęzyczne umieszczone na wiatrownicach, lewa angielska, prawa polska.
Na zdjęciu widoczna os przodu otulina aero :)

Napisano

Parowozy serii Ok1 należały do najbardziej udanych konstrukcji, jakie służyły w Polsce. Przyczyniła się do tego doskonała opinia wśród załóg, bardzo dobre właściwości trakcyjne, spokojny bieg, łatwość obsługi, niska awaryjność.

Temat został przeniesiony do archiwum

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie