Skocz do zawartości

Pojazdy wojskowe w Indochinach vol. V


macvsog

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano
Tradycyjnie na początek cz. V linki do poprzednich części galerii.
Część I:
http://odkrywca.pl/pojazdy-wojskowe-w-indochinach,682653.html#682653

Część II:

http://odkrywca.pl/pojazdy-wojskowe-w-indochinach-vol-ii,683262.html#683262

Część III:
http://odkrywca.pl/pojazdy-wojskowe-w-indochinach-vol-iii,683636.html#683636

Część IV:
http://odkrywca.pl/pojazdy-wojskowe-w-indochinach-vol-iv,684266.html#684266
  • Odpowiedzi 141
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi
Napisano

Dalsza część wątku o pociągach pancernych w Indochinach.

La Rafale" -czyli pierwszy pociąg pancerny tej wojny nie miał łatwego życia- wielokrotnie padał ofiarom mniej lub bardziej skutecznej dywersji.
Nr 1.

Napisano

Problemem jeśli chodzi o podstawowe wiadomości na temat pociągów pancernych w Indochinach jest ich liczba. Według jednej informacji było ich nawet 7 według innej tylko dwa. Kłopotem w ustaleniu prawdziwej liczby jest fakt, że w Indochinach, a precyzyjniej na terytorium obecnego Wietnamu istniało kilka kolei o różniej szerokości rozstawu szyn. Koleje wąskotorowe funkcjonowały na północy Wietnamu (Tonkin), Ale i na południu- z Sajgonu do Phnom Penh. Na tej ostatniej linii miał właśnie operować wąskotorowy pociąg pancerny.
Brak jest jakichkolwiek fotografii tej konstrukcji ale... gdyby się przyjrzeć tej fotografii przedstawiającej przebudowany wagon obsadzony przez żołnierzy to wyraźnie widać że stoi on na wąskich torach! Może on więc stanowić część wspomnianego składu.
Nr 4.

Napisano

Wspomniany już La Rafale" operował nie tylko jako samodzielny pociąg pancerny np: poprzedzający pociąg (lub pociągi) cywilny.
Podczas niektórych kursów" zdążało się ze w skład pociągu wchodziły wagony cywilne, co doskonale widać w filmie:

http://www.dailymotion.pl/video/k1pmu7TKmicpp5NPbQ

Początkowo Viet Minh blokował tory lub wysadzał mosty, potem podjął próby wysadzenia mostów wraz z znajdującym się na nim pociągiem. W tym przypadku(zdjęcie) omal nie odniósł pełnego sukcesu.
Nr 5.

Napisano

... usuwając w międzyczasie większość wagonów zniszczonego składu. W tym czasie inna ekipa odbudowywała wysadzony filar.
Poza numeracją.

Napisano

I po 46 dniach pracy przejechał pierwszy pociąg- najprawdopodobniej właśnie La Rafale" (pierwszy wagon jest przebudowany tak samo jak ten na fot nr.126 z części 4 galerii).
9 lipca 1953r.
Nr 7.

Napisano

Ciekawe zdjęcie- ma przedstawiać żołnierzy na tle wagonu artyleryjskiego ze składu La Rafale, ale zdjęcie Boforsa 40 mm
(nr. 119 z IV cz.)ukazuje zupełnie inną konstrukcję. Być może więc zbudowano jeszcze jeden tego typu wagon i wymieniano je, albo po prostu tak znacznie przebudowano go.
Nr 8.

Napisano

Wagon pancerny z zainstalowaną na dachu wieżyczką z... samochodu pancernego Coventry Mk I. Co ciekawe wagon wydaje się nie być częścią składu pociągu pancernego, a towarowego.
Jeśli by się dobrze przyjrzeć węglarkom" po prawej to można dostrzec w nich jakiś towar węglopodobny".
Nr 9.

Napisano

Analogiczna sytuacja- pociąg towarowy (choć być może jest to skład wojskowy), a w nim wagon pancerny ze sponsonami po bokach i z żołnierzami na dachu.
Nr 10.

Napisano

Wracając jeszcze do liczby pociągów pancernych, to zgodnie z najbardziej wiarygodnymi danymi poza wspomnianym poc. wąskotorowym, i La Rafale" do końca roku 1950 na całym terytorium Indochin patrole zaczęły wykonywać jeszcze trzy inne pociągi panc. Ale (moim zdaniem) nie były to składy pancerne w pełni tego słowa, ale takie jak na zdjęciu- lokomotywa z jednym, może dwoma wagonami opancerzonymi i pozostałymi standardowymi cywilami".
Nr 11.

Napisano

Pora na kolejne uzupełnienia poprzednich ematów wiodących".
Z cyklu pojazdy wyprodukowane w państwach Commonwealthu: ciężarówka- najprawdopodobniej Chevrolet C 15.
Nr 12.

Temat został przeniesiony do archiwum

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie