Skocz do zawartości

6x6 Bez wątpienia niemiecki"


szym

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Sobotnia wyprawa zaowocowała spotkaniem z takim oto pojazdem. W szopie stał sobie taki ciężki ciągnik kołowy z napędem na trzy osie, reduktorem i blokadą bardzo solidnych mostów. Ktoś zrobił z niego kabriolet, bo miał służyć do zrywki drewna. Zabrakło jednak zapału i pojazd ostatnie 30 lat spędził w szopie. Silnik podobo jeszcze rok temu odpalał (choć nie jest raczej oryginalny). Proszę znawców pojazdów o pomoc w określeniu jego typu. Wiele wskazuje, że jest niemiecki, jednak mam wątpliwości czy pochodzi z okresu wojny, czy późniejszego. Na razie nie chcę nic więcej sugerować, swoimi przemyśleniami podzielę się nieco później. Nie znalazłem żadnej tabliczki znamionowej.

Napisano

Z takim telnym zawieszeniem jeszcze się nie spotkałem. Dwa resory piórowe zamocowane wahliwie jeden nad drugim; jeden na sworzniu, drugi na wahaczu.

Napisano

szybkościomierz (wskazówka kręci się w lewo, takie robiono przed wojną), wskaźniki ciśnienia oleju i powietrza (hamulce pneumatyczne)-niemieckie, wskaźnik temp. wody rosyjski (dopasowany)

Napisano

I wszystko się wyjaśniło. Silnik jest jednak chyba oryginalny z wymownym napisem VEB IFA, a samochód to Horch G5, z lat 50-tych, trochę szkoda,że nie 10 lat starszy. Dzięki schoeller za trafny trop. Choć nie wiem dlaczego enerdowcy uźywali nazwy Horch. Na którejś stronie sugerowano, że ten samochód był protoplastą Urala, a nawet Kraza

Napisano
Jednak używali
commons.wikimedia.org/wiki/File:Horch_G5_Tankwagen_vl.jpg
jednak nie to jest ważne. Właściciel pokazywał mi pancerne szyby i mówił o opancerzonej kabinie, wieżyczce, działkach wodnych, zbiorniku i motopompach. Nijak tego nie potrafiłem poskładać do kupy. Opancerzona kabina podziałała na mnie jak płachta na byka i dlatego pojechałem obejrzeć pojazd. A zdjęcie w wiki na stronie przytoczonej przez coe wyjaśnia, że był to pojazd do tłumienia rozruchów
Napisano
To nie tak...

Samochód ten był produkowany w Zwickau, w zakładach, które w 1904 założył August Horch (Horch & Cie. Motorwagen-Werke AG). Po II wojnie Zwickau znalazło się w granicach NRD. Na bazie zakładów Horch powstały zakłady należące do zjednoczenia Industrieverband Fahrzeugbau - w skrócie IFA. Stąd oficjalna nazwa samochodu to IFA G5. Wschodnie Niemcy nie mogły używać nazwy Horch, gdyż nazwa ta była zastrzeżona.

Sama zaś konstrukcja pojazdu, jak wynika z Wiki, nie zrodziła się w zakładach Horch, ale jeszcze podczas wojny w zakładach Vomag w Plauen. Jako, że zakłady Vomag zostały zdemontowane przez Rosjan i w całości wywiezione dalsze prace nad tym pojazdem przeniesiono do Zwickau, do zakładów IFA.
Napisano
Coe tu się mylisz, po po wojnie zkłady nazywały się VEB Horch Automobilwerk Zwickau, a później VEB Kraftfahrzeugwerk Horch Zwickau. Wtedy nikt nie zaprzątał sobie głowy ochroną znaków towarowych czy praw autorskich. A na dawne ciężarówki IFA starzy kierowcy zawsze mówili Horch, mimo, że miały na masce znaczk IFA

Temat został przeniesiony do archiwum

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie