szym Napisano 20 Czerwiec 2009 Autor Napisano 20 Czerwiec 2009 Sobotnia wyprawa zaowocowała spotkaniem z takim oto pojazdem. W szopie stał sobie taki ciężki ciągnik kołowy z napędem na trzy osie, reduktorem i blokadą bardzo solidnych mostów. Ktoś zrobił z niego kabriolet, bo miał służyć do zrywki drewna. Zabrakło jednak zapału i pojazd ostatnie 30 lat spędził w szopie. Silnik podobo jeszcze rok temu odpalał (choć nie jest raczej oryginalny). Proszę znawców pojazdów o pomoc w określeniu jego typu. Wiele wskazuje, że jest niemiecki, jednak mam wątpliwości czy pochodzi z okresu wojny, czy późniejszego. Na razie nie chcę nic więcej sugerować, swoimi przemyśleniami podzielę się nieco później. Nie znalazłem żadnej tabliczki znamionowej.
szym Napisano 20 Czerwiec 2009 Autor Napisano 20 Czerwiec 2009 Z takim telnym zawieszeniem jeszcze się nie spotkałem. Dwa resory piórowe zamocowane wahliwie jeden nad drugim; jeden na sworzniu, drugi na wahaczu.
szym Napisano 20 Czerwiec 2009 Autor Napisano 20 Czerwiec 2009 szybkościomierz (wskazówka kręci się w lewo, takie robiono przed wojną), wskaźniki ciśnienia oleju i powietrza (hamulce pneumatyczne)-niemieckie, wskaźnik temp. wody rosyjski (dopasowany)
schoeller Napisano 20 Czerwiec 2009 Napisano 20 Czerwiec 2009 Hmm, trochę to wygląda na enerdowski G-5, ciężarówkę wykorzystywaną m.in przez Nationale Volks Armee.
szym Napisano 20 Czerwiec 2009 Autor Napisano 20 Czerwiec 2009 I wszystko się wyjaśniło. Silnik jest jednak chyba oryginalny z wymownym napisem VEB IFA, a samochód to Horch G5, z lat 50-tych, trochę szkoda,że nie 10 lat starszy. Dzięki schoeller za trafny trop. Choć nie wiem dlaczego enerdowcy uźywali nazwy Horch. Na którejś stronie sugerowano, że ten samochód był protoplastą Urala, a nawet Kraza
coe Napisano 20 Czerwiec 2009 Napisano 20 Czerwiec 2009 Nie używali nazyw Horch. ten samochód to IFA G5.http://de.wikipedia.org/wiki/IFA_G5
szym Napisano 20 Czerwiec 2009 Autor Napisano 20 Czerwiec 2009 Jednak używalicommons.wikimedia.org/wiki/File:Horch_G5_Tankwagen_vl.jpgjednak nie to jest ważne. Właściciel pokazywał mi pancerne szyby i mówił o opancerzonej kabinie, wieżyczce, działkach wodnych, zbiorniku i motopompach. Nijak tego nie potrafiłem poskładać do kupy. Opancerzona kabina podziałała na mnie jak płachta na byka i dlatego pojechałem obejrzeć pojazd. A zdjęcie w wiki na stronie przytoczonej przez coe wyjaśnia, że był to pojazd do tłumienia rozruchów
szym Napisano 20 Czerwiec 2009 Autor Napisano 20 Czerwiec 2009 coś nie weszło, wpisz w google Horch G5" i wystarczy
coe Napisano 21 Czerwiec 2009 Napisano 21 Czerwiec 2009 To nie tak...Samochód ten był produkowany w Zwickau, w zakładach, które w 1904 założył August Horch (Horch & Cie. Motorwagen-Werke AG). Po II wojnie Zwickau znalazło się w granicach NRD. Na bazie zakładów Horch powstały zakłady należące do zjednoczenia Industrieverband Fahrzeugbau - w skrócie IFA. Stąd oficjalna nazwa samochodu to IFA G5. Wschodnie Niemcy nie mogły używać nazwy Horch, gdyż nazwa ta była zastrzeżona.Sama zaś konstrukcja pojazdu, jak wynika z Wiki, nie zrodziła się w zakładach Horch, ale jeszcze podczas wojny w zakładach Vomag w Plauen. Jako, że zakłady Vomag zostały zdemontowane przez Rosjan i w całości wywiezione dalsze prace nad tym pojazdem przeniesiono do Zwickau, do zakładów IFA.
szym Napisano 21 Czerwiec 2009 Autor Napisano 21 Czerwiec 2009 Coe tu się mylisz, po po wojnie zkłady nazywały się VEB Horch Automobilwerk Zwickau, a później VEB Kraftfahrzeugwerk Horch Zwickau. Wtedy nikt nie zaprzątał sobie głowy ochroną znaków towarowych czy praw autorskich. A na dawne ciężarówki IFA starzy kierowcy zawsze mówili Horch, mimo, że miały na masce znaczk IFA
Rekomendowane odpowiedzi
Temat został przeniesiony do archiwum
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.