bodziu000000 Napisano 30 Grudzień 2008 Autor Share Napisano 30 Grudzień 2008 Ze stołecznego dodatku GW: dna Wisły trafi do muzeumPowstaje unikatowe muzeum zwalonych mostów. Pierwszy eksponat wydobyty z dna Wisły został pokazany w sobotę. - Niewiele jest takich miast jak Warszawa, gdzie mosty wysadzano przy okazji każdej wojny - przypominają naukowcy.Potężna ciężarówka z dziesięciotonowym kawałem powyginanej kratownicy wjechała na teren Instytutu Badawczego Dróg i Mostów przy ul. Golędzinowskiej na Pradze Północ. Ta część zakładu, otoczona nasypami kolejowymi, ze względu na podłużny kształt zwana jest "Soczewką. To właśnie tutaj planuje się ekspozycję wyłowionych z rzeki mostowych konstrukcji.- Będą ją mogli oglądać studenci uczelni technicznych, ale i zwykli warszawiacy zainteresowani historią swojego miasta. W Polsce to nowość, na świecie chyba też, bo niewiele jest takich miast jak Warszawa, gdzie mosty regularnie wysadzano przy okazji każdej wojny - mówi dr Janusz Rymsza z Instytutu Badawczego Dróg i Mostów.Pierwszy eksponat ma dokładnie sto lat, lecz ostatnie 64 spędził na dnie Wisły. Jest fragmentem kratownicy mostu kolejowego przy Cytadeli. Przeprawa ta, oddana do użytku w 1908 r., stanęła obok starego mostu kolejowego linii obwodowej z 1875 r. Dwukrotnie była wysadzana przez obce wojska: w 1915 r. zniszczyli ją opuszczający Warszawę Rosjanie, a 13 września 1944 r. - wycofujący się z Pragi Niemcy. Po wojnie most kolejowy szybko odbudowano. Otwarty ponownie w kwietniu 1946 r. był pierwszym stałym połączeniem obu brzegów Wisły (dziś jest kolejową częścią mostu Gdańskiego). Wysadzone przez Niemców przęsła pozostały jednak w wodzie. Niektóre ich elementy wydobyto w połowie lat 60. Następne wyłowiła niedawno firma Ratownictwo Wodne, która czyściła nurt rzeki pod mostem Gdańskim.- Leżały na głębokości około dwóch metrów. Wyciągaliśmy je dźwigiem pływającym i układaliśmy na barkę - mówi szef firmy Grzegorz Radomski.Wyciągnięte z Wisły przęsła przeznaczono na złom. Wszystko trafiłoby do huty, gdyby o wyłowioną konstrukcję nie upomniał się prof. Andrzej M. Brandt z Instytutu Podstawowych Problemów Techniki PAN. Zaproponował zachowanie najciekawszego fragmentu kratownicy mostu i wyeksponowanie go w którymś z muzeów.- Muzeum Powstania Warszawskiego i Muzeum Techniki nie były tym zainteresowane. Na szczęście Instytut Badawczy Dróg i Mostów zgodził się wykupić kawałek konstrukcji po kosztach złomu i opłacić jego transport - mówi prof. Brandt. Specjaliści z Instytutu sami wybrali odpowiedni fragment, który odcięto od reszty. Dla laika jest to zardzewiała masa splątanego żelastwa, z którego odpadają kawałki szyn kolejowych. Dla prof. Andrzeja M. Brandta zaś - pomnik techniki sprzed stu lat. Uczony pokazuje nam naszpikowane masywnymi nitami stalowe elementy: - Tutaj widać dolny pas przęsła, a tu słup i krzyżulec. To była ażurowa kratownica. Dziś już nie buduje się tego typu mostów kratownicowych - tłumaczy profesor.- Proszę spojrzeć na te nity. To unikat. Obecnie w takich konstrukcjach stosuje się śruby lub spawy. Nitowanie wymagało ogromnej precyzji - dodaje dr Janusz Rymsza. - Ten most był zbudowany bardzo solidnie. Gdyby nie został wysadzony, ta konstrukcja przetrwałaby do dziś.Na kratownicy można dostrzec miejsca, w których Niemcy założyli kostki trotylu. Widoczne jest też wygięcie dolnego pasa konstrukcji powstałe podczas upadku przęsła na dno Wisły.Przed wyeksponowaniem cały relikt zostanie oczyszczony z rdzy i zakonserwowany. Instytut Badawczy Dróg i Mostów zamierza pozyskać fragmenty następnych wysadzonych mostów Warszawy, które wciąż leżą na dnie Wisły.- Myślimy przede wszystkim o moście Kierbedzia - mówi dr Rymsza." Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
greg1 Napisano 30 Grudzień 2008 Share Napisano 30 Grudzień 2008 Dobrze byłoby jeszcze te wydobyte ileś tam lat temu Fordy-amfibie zobaczyć w jakimś muzeum... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Temat został przeniesiony do archiwum
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.