Skocz do zawartości

kino historyczne 7.03 - 13.03.2008


Rekomendowane odpowiedzi

W cyklu Luna Classic
http://www.kinoluna.pl/kogo_kreci_kino_historyczne.html

Kogo kręci kino historyczne? - II edycja
7.03 - 13.03.2008

Projekt Kogo kręci kino historyczne? jest wydarzeniem obejmującym międzynarodową konferencję na temat kina i historii, bazę danych polskich filmów historycznych: fabularnych i dokumentalnych, publikację książkową i tematyczne przeglądy filmowe. W dniach 7-13.03.2008 r. odbędzie się druga odsłona z cyklu Kogo kręci kino historyczne?. Tym razem główną atrakcją naszego przeglądu będzie oryginalny zestaw polskich i zagranicznych filmów fabularnych, dokumentalnych oraz archiwalnych, związanych tematycznie z II wojną światową. Część produkcji pochodzi ze zbiorów dwóch londyńskich instytucji: Imperial War Museum oraz Instytutu Polskiego i Muzeum im. gen. Sikorskiego. Pokazy zorganizowane będą wokół kilku tematów: „Honor i humor”, „Obcy wśród swoich”, „Wojna narodów”, „Orzeł i swastyka”, „Szlakiem Ocalonych”. Do ciekawszych pokazów należeć będą z pewnością:

- „Svoi” Dymitra Meschijewa (2004) – wybitny i prowokujący obraz nt. kolaboracji ludności rosyjskiej z niemieckim okupantem;
- „Gorzkie żniwa” 1985 Agnieszki Holland – film prod. niemieckiej, opowiadający historię polskiego volksdojcza ukrywającego Żydówkę.

Filmy, które przyjadą specjalnie z Londynu to produkcje brytyjskie nakręcone w okresie wojny na zamówienie Polskiego Rządu na Uchodźstwie w Londynie. W repertuarze pojawią się archiwalne filmy niemieckie, z czego np. jeden nakręcony na zamówienie nazistowskiego Ministerstwa Propagandy, a drugi – na zgliszczach Warszawy – autorstwa anonimowego niemieckiego żołnierza. Prezentowanych będzie również kilka dokumentów powstałych już po II wojnie światowej. Niektóre tytuły będą szczególną atrakcją, m.in.
- „Zapomniane requiem” (lata 70. XX w.) Khosrowa Sinaia opowiada o losach Polaków, którzy wraz z armią Andersa trafili do Iranu. Realizowany kilkanaście lat dokument irańskiego reżysera prezentuje zapomnianą historię polskiego exodusu.
- „Calling Mr. Smith” (1943) Stefana i Franciszki Themersonów, czyli słynnych polskich filmowych awangardzistów, którzy wyjechali z kraju w 1937 r., by już nigdy nie powrócić. Ich późniejsze dokonania filmowe nie figurują w polskich archiwach.
- „A Forgotten Odyssey” (2000) – dokument Jagny Wright, polskiej dokumentalistki zmarłej w 2007 r. (mieszkała w Wlk. Brytanii) nt. losów ludności polskiej po napaści Sowieckiej Rosji na Polskę 17 IX 1939 r. Film był do tej pory tylko raz pokazany w Polsce.
- „Die Flucht” (2007) – film Kaia Wessela pokazujący losy Niemców, mieszkańców Prus Wschodnich, którzy zimą 1945 r. rozpoczęli ucieczkę przed nadchodzącą Armią Czerwoną.
Zwieńczeniem przeglądu będzie:
DEBATA PANELOWA dniu 13 marca 2008 r. o godz. 18.00
Goście: AGNIESZKA HOLLAND, KAI WESSEL, BOHDAN STUPKA, prof. PAWEŁ WIECZORKIEWICZ i KRZYSZTOF KŁOPOTOWSKI.
Prowadzenie: red. Marek Magierowski („Rzeczpospolita”).

Temat: Długi cień. Dlaczego II wojna światowa wciąż budzi emocje?

Miejsce: Collegium Civitas (Warszawa, PKiN, pl. Defilad 1, piętro XII, Aula A).

Dodatkowe informacje: www.muzhp.pl

Kontakt i szczegóły:
Biuro Prasowe
Muzeum Historii Polski
tel. (+ 48) 22 211 90 25 (14, 12)
biuro.prasowe@muzhp.pl

Program:
Piątek, 7 marca godzina 19:00
ORZEŁ I SWASTYKA
1.The Nazis Strike, reż.: Frank Capra i Anatole Litvak, USA 1943, 36’ (dok.)
2.White Eagle, reż. E. Cękalski, Wielka Brytania 1941, 25’ (dok.)
3.Unfinished Journey (Niedokończona Podróż), Polska 1943, reż. Eugeniusz Cękalski, 10’ (dok.)
4. Warsaw 1939 Ruins After Bombardment (Ruiny Warszawy 1939), Niemcy 1939, 16’ (dok.) – z muzyką na żywo w wykonaniu MOTION TRIO
5. Zapomniana odyseja (A Forgotten Odyssey), reż. Jagna Wright, Wielka Brytania 2000, 60’ (dok.)

Gość: dr Maciej Wojtyński, Instytut Historii UW, TVP

Sobota, 8 marca godzina 19:00
SZLAKIEM OCALONYCH
1. Polish Film Magazine No. 1, Wielka Brytania/Polska 1941, 13’ (dok.)
2. Perskie requiem, reż.: Dorota Latour, Polska 2007, 40’ (reportaż)
3. Zapomniane requiem, reż.: Khosrow Sinai, Iran (lata 70. XX w.), 95’ (dok.)
Gość: Dorota Latour

Niedziela, 9 marca godzina 19:00
HONOR I HUMOR
1. Polish Film Magazine No. 2, Wielka Brytania/Polska 1941, 12’ (dok.)
2. Scottish Mazurka, Polska 1941, 16’ (dok.)
3. Być albo nie być, reż. Ernst Lubitsch, USA 1942, 100’ (fab.)

Poniedziałek, 10 marca 2008 godzina 19:00
OBCY WŚRÓD SWOICH
1. Polish Film Magazine No. 3, Wielka Brytania/Polska 1941, 10’ (dok.)
2. Picturesque Poland, Wielka Brytania/Polska 1940, 11’ (dok.)
3. Gorzkie żniwa (Bittere Ernte), reż. Agnieszka Holland, Niemcy 1985, 101’ (fab.)
Gość: Agnieszka Holland

Wtorek, 11 marca 2008 godzina 19:00
WOJNA NARODÓW cz. 1
1. UFA Auslandstonwoche Nr 422, Niemcy (wrzesień 1939), 14’ (dok.)
2. Kitbag Songs, reż. S. Osiecki, Wielka Brytania (po 1939), 10’ (dok.)
3. Musimy sobie pomagać, reż. Jan Hrebejk, Czechy 2000, 123’ (fab.)

Gość: dr Robert Kulmiński (Instytut Slawistyki Zachodniej i Południowej, UW)

Środa, 12 marca 2008 godzina 19:00
WOJNA NARODÓW cz. 2
1. Calling Mr. Smith, reż. S. i F. Themerson, Wielka Brytania/Polska 1943, 9’ (dok.)
2. Die Flucht (Ucieczka), reż. Kai Wessel, Niemcy 2007, 157’ (fab.)

Gość: Kai Wessel

Czwartek, 13 marca 2008 godzina 20:30
WOJNA NARODÓW cz. 3
1. Gen. Sikorski’s Scotsmen, Wielka Brytania 1989, 25’ (dok.)
2. Nasi (Svoi), reż. Dymitr Meschijew, Rosja 2004, 108’ (fab.)
Gość: Bogdan Stupka

Czwartek, 13 marca 2008 godzina 18:00
Zwieńczeniem przeglądu będzie debata panelowa. Spotkanie w Colegium Civitas (PKiN).
Temat: Długi cień. Dlaczego II wojna światowa wciąż budzi emocje?

Dyskusja odbędzie się z udzialem:
Agnieszki Holland (reżyser, m.in. Gorzkich żniw)
Bohdana Stupki (aktor i polityk ukraiński)
Kaia Wessela (reżyser Die Flucht)
Prof. Pawła Wieczorkiewicza (sowietolog IH UW)
Krzysztof Kłopotowski (krytyk filmowy)
Prowadzenie: red. Marek Magierowski (Rzeczpospolita)

Opisy filmów:
Die Flucht
prod. Niemcy, Francja, 2007
reż. Kai Wessel
występują: Maria Furtwangler, Jean-Yves Berteloot, Tonio Arango, Gabriela Schmeide, Jurgen Hentsch

Akcja filmu rozpoczyna się zimą 1945 roku, kiedy Niemcy, mieszkańcy Prus Wschodnich rozpoczynają ucieczkę przez nadchodzącą Armią Czerwoną. Hrabianka Lena von Mahlenburg od lata 1944 roku zarządza tu rodzinnym majątkiem. Wykazując cywilną odwagę i hart ducha, organizuje ucieczkę mieszkańców. Po wielu dramatycznych przygodach uchodźcom udaje się przedostać do Bawarii.

Być albo nie być
prod.USA, 1942
reż. Ernst Lubitsch
występują: Lionel Atwill, Tom Dugan, Sig Ruman

W sierpniu 1939 roku grupa warszawskich aktorów przygotowuje się do premiery Hamleta". Wybucha II wojna światowa. Teatr zostaje zamknięty, lecz wkrótce otwiera swoje podwoje: aktorzy wprawdzie przygotowują premierę, lecz są też zaangażowani w ruch oporu. Szykują zamach na hitlerowskich dygnitarzy. Po tej akcji nie będzie już w okupowanej Warszawie miejsca dla Józefa Tury, jego pięknej żony Marii oraz ich trupy. Ale jak ma opuścić miasto nie zwracając niczyjej uwagi popularny, wszędzie rozpoznawany aktor? (z recenzji Konrada J. Zarębskiego)

Musimy sobie pomagać
prod. Czechy, 2000
reż. Jan Hrebejk
występują: Bolek Polívka, Csongor Kassai, Jaroslav Dusek,

Koniec II wojny światowej. Małe czeskie miasteczko okupowane przez niemieckich żołnierzy. Josef i Maria Čižek to bezdzietne małżeństwo, które pewnego dnia daje schronienie Dawidowi, Żydowi. Trudną sytuację komplikuje czeski kolaborant niemieckiego pochodzenia - Horst Prohaska. Gdy jego zaloty zostają odrzucone przez Marię, postanawia się zemścić. Jedynym ratunkiem jest urodzenie dziecka. Ojcem może zostać tylko Dawid.

Gorzkie żniwa
prod. Niemcy, 1986
reż. Agnieszka Holland
występują: Käte Jaenicke, Hans Beerhenke, Wojciech Pszoniak

Druga wojna światowa, rok 1942. Tragiczne wydarzenia tego okresu są tłem dla związku pomiędzy młodą Żydówką a starszym Polakiem. Rosa Eckert, studentka z Wiednia, ucieka z transportu do obozu koncentracyjnego. Dziewczynę ukrywającą się w lesie spotyka Leon Wolny, polski rolnik, który dorobił się przejmując za bezcen majątki uciekających lub pomordowanych Żydów. Leon, zdziwaczały od samotności kawaler i niedoszły ksiądz, ukrywa Rosę w piwnicy. Choć zmusza ją, by została jego kochanką, potrafi być też dla niej czuły. Rosa, która miała zostać u niego tylko jeden dzień, spędza tam miesiące, zdając sobie sprawę, że to jej jedyny sposób na przeżycie. Gdy Leon ma szansę się wreszcie ożenić, Rosa traktuje to jako zdradę z jego strony, co kończy się tragedią.

Svoi
prod. Rosja , 2004
reż. Dymitr Mieschijew
występują: Bogdan Stupka, Konstantin Chabienskij, Siergiej Garmasz, M. Jevłanov

Akcja filmu toczy się w sierpniu 1941 r. Gdy linia frontu przesunęła się na wschód, cały oddział trafił w ręce wroga, trójce udało się uciec. Dotarli do rodzinnej wioski jednego z nich, schronili się w chacie ojca. Problemem staje się konflikt pomiędzy bohaterami: jednym z uciekinierów jest oficer NKWD, z kolei dający im schronienie gospodarz kolaboruje z Niemcami. Obraz otrzymał główną nagrodą Międzynarodowego Moskiewskiego Festiwalu Filmowego.

Zapomniane requiem
prod. Iran, lata 70 XX wieku
reż. Khosrow Sinai

Powstały w latach 70. dokument o polskich uchodźcach przybyłych do Iranu w trakcie II Wojny Światowej. W 1942 roku - gdy tworzona była armia gen. Władysława Andersa - zwolnieni z Gułagów Polacy przybyli do Iranu, który miał być tylko przystankiem przed powrotem do ojczyzny. Wielu z nich nie przeżyło podróży, część została w Iranie, inni wstąpili do armii Andresa. Zapomniana historia polskiego exodusu stała się tematem filmu, który Sinai realizował przez 12 lat. Spotkał się wtedy z Polakami, którzy pozostali w Iranie, m.in. z lekarzem, który walczył pod Monte Cassino czy wdową po irańskim policjancie - przedwojenną studentką z Polski. Z kamerą dotarł też do Nowej Zelandii podążając śladem ponad 700 polskich sierot, które wysłano na Antypody po dwóch latach pobytu w irańskim obozie dla uchodźców. Premiera filmu The lost requiem" miała miejsce 26 września 2007 roku w Wyższej Szkole Nauk Humanistycznych i Dziennikarstwa w Poznaniu. Zrealizowany w latach 70. film poza studyjnymi pokazami w USA nie miał jak dotąd swojej oficjalnej premiery, stąd też wyjątkowość poznańskiego pokazu. Khosrow Sinai jest absolwentem wiedeńskiej Academy of Music and Dramatic Arts. Przez wiele lat pracował w Narodowej Telewizji Irańskiej. Ma na swoim koncie ponad 100 filmów dokumentalnych i fabularnych.

Przypomniane requiem
prod. Polska, 2007
rez. Dorota Latour

Reportaż Doroty Latour z OTV Poznań jest opowieścią o historii realizacji filmu The lost requiem" (pol. apomniane requiem") irańskiego reżysera Khosrow Sinai i jego pobycie w Polsce. Podczas realizacji reportażu kamery towarzyszyły reżyserowi na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni, gdzie po premierze filmu Katyń" Sinai spotkał się z Andrzejem Wajdą. Reżyser odwiedził także Muzeum Powstania Warszawskiego i kamienicę w stolicy, gdzie w dzieciństwie mieszkała główna bohaterka filmu - Anna Borkowska. W Poznaniu wziął udział w premierze swojego filmu i spotkaniu autorskim.

Opisy dokumentów:
The Nazis Strike (1943) (Naziści atakują)
Propagandowy film z cyklu Why We Fight (Dlaczego walczymy) nakręcony na zamówienie Amerykańskiego Departamentu Wojny. Jego współautorem jest słynny hollywoodzki reżyser Frank Capra (To wspaniałe życie), zaś jednym z narratorów – Walter Huston, laureat Oscara za rolę w filmie Skarb w srebrnym jeziorze. Cykl, składający się z siedmiu części, skutecznie przekonał amerykańskich widzów, że nazistowskie Niemcy stanowią zagrożenie, które należy zwalczać wszystkimi dostępnymi środkami. Film, będący apoteozą demokracji, obejmuje okres od dojścia Hitlera do władzy do jego inwazji na Polskę. (36 min.)

Kitbag Songs (po 1939) (Piosenki z plecaka)
Chór polskiej armii śpiewa ‘Serce w plecaku’, ‘Marsz Sobieskiego’ oraz własną wersję szkockiej piosenki ‘We Are A Hundred Pipers’ (Setka z nas dudziarzy). Zdaniem autorów filmu ten repertuar odzwierciedla narodowy charakter Polaków, przebywających na uchodźctwie w Wielkiej Brytanii i świadczy o ich niezłomności nawet w obliczu niemiecko-radzieckiej okupacji ich kraju. Reżyseria: Stefan Osiecki.

Picturesque Poland (1940) (Malownicza Polska)
Dokument, ukazujący wyidealizowany obraz Polski przedwojennej. Sielskie krajobrazy Tatr i nadwiślańskich równin, uroda Krakowa i wielkomiejski sznyt Warszawy znalazły idealnego piewcę w osobie Stefana Osieckiego, reżysera, malarza i alpinisty, syna marszałka Sejmu Ustawodawczego. Po wojnie Osiecki osiadł w Wielkiej Brytanii, pracował jako architekt.

Calling Mr Smith (1943) (Wzywając Pana Smitha)
Jeden z trzech zachowanych filmów Stefana i Franciszki Themersonów, czołowych osobistości artystycznej awangardy lat trzydziestych. Pomyślany jako ostrzeżenie Wyspiarzy przed megalomanią Hitlera, prześmiewczo tytułowanym „Szekspirem niemieckiej literatury” i „Leonardo da Vincim niemieckiej sztuki”. Film Themersonów opowiada o niszczeniu przez nazistów polskiego dorobku kulturalnego i intelektualnego, będącym zwiastunem „nowego niemieckiego porządku”, jaki Trzecia Rzesza zamierzała wprowadzić w całej Europie. Z powodu eksperymentalnej, dadaistycznej formy prawdopodobnie nigdy nie był wyświetlany w brytyjskich kinach.

White Eagle: August 1940-March 1941 (Biały orzeł: sierpień 1940 – marzec 1941)
Dokument ukazujący polski wkład w powietrzną bitwę o Anglię oraz działalność rządu na wychodźstwie, na czele z premierem Sikorskim i prezydentem Raczkiewiczem. Oficjalną formułę przełamuje postać polskiego chłopca – emigranta. Komentarz czyta słynny aktor Leslie Howard (Przeminęło z wiatrem), który zginął w samolocie zestrzelonym przez Niemców. Film dobrze oddaje nastrój miodowego miesiąca w stosunkach polsko-brytyjskich, który skończył się wraz z atakiem Hitlera na ZSRR.

Polish Film Magazine No.1 (POLSKI MAGAZYN FILMOWY NR 1 (1941))
Obrazki z życia Polskiej Armii w Szkocji od czerwca do grudnia 1940. Żołnierze ćwiczą strzelanie i używanie bagnetów, uczą się angielskiego i szkockich tańców. Wizytują ich: Naczelny Wódz generał Sikorski, książę Kentu, brytyjski premier Churchill miejscowy burmistrz. „Polska armia, wyćwiczona i wyposażona w nowoczesną broń, niecierpliwie czeka na rozpoczęcie walk z wrogiem w Europie.”

Polish Film Magazine No.2 (POLSKI MAGAZYN FILMOWY NR 2 (1941))
Kontynuacja kroniki polskich sił zbrojnych i ich udziału w wojnie na przełomie 1940-1941 roku. Akcja przenosi się ze Szkocji na Bliski Wschód. Generał Sikorski odwiedza marynarzy i odznacza pilotów, zasłużonych w bitwach we Francji orderami Virtuti Militari. Lektor wychwala polskie siły powietrzne służące w Królewskich Siłach Lotniczych.

Polish Film Magazine No.3 (POLSKI MAGAZYN FILMOWY NR 3 (1941))
Rząd emigracyjny i polskie siły zbrojne od stycznia do marca 1941. Generał Sikorski stawia na sojusz z Czechami i ich prezydentem Beneszem. Oprowadza po polskim obozie króla Jerzemu VI i jego żonę Elżbietę, goście obserwują defiladę. Żołnierze obchodzą Święta Wielkanocy zgodnie z wszelkimi tradycjami.

Unfinished Journey (1943) (Niedokończona Podróż)
Filmowy nekrolog generała Sikorskiego. Reżyser Eugeniusz Pękalski przypomina najważniejsze wydarzenia z życia Naczelnego Wodza, począwszy od września 1939 roku i odbudowy polskich sił zbrojnych na Zachodzie. Dokumentuje dyplomatyczne wysiłki Sikorskiego, jego pakt z ZSRR i podróże, aż do ostatniej, zakończonej tajemniczą katastrofą w Gibraltarze. Film kończy scena pogrzebu premiera na cmentarzu polskich lotników w Newark.

General Sikorski’s Scotsmen (1989) (Szkoci Generała Sikorskiego)
Czwarty odcinek telewizyjnego serialu dokumentalnego Scotland’s War (Wojna Szkocji) wyprodukowanego przez Seonę Robertson. Opowiada o polskich żołnierzach, którzy po klęsce Francji przedostali się na Wyspy Brytyjskie i zgłosili się do wychodźczej armii odtwarzanej przez generała Sikorskiego. Jego największym atutem są wywiady z weteranami, którzy po wojnie, nie chcąc wracać do komunistycznej Polski, osiedlili się w Szkocji.

A Forgotten Odyssey (2000) Zapomniana Odyseja
Dokument, zrealizowany prywatnymi środkami przez Jagnę Wright i Anetę Naszyńską opowiada o tragedii setek tysięcy Polaków z rozkazu Stalina deportowanych na Syberię i do Kazachstanu. Ci, którzy przeżyli pobyt na Nieludzkiej Ziemi i z armią generała Andersa ewakuowali się na Bliski Wschód, po wojnie nie mogli już wrócić do swoich domów. Wiedza o ich losie nigdy nie dotarła światowej opinii publicznej. (60 min)

UFA AUSLANDSTONWOCHE NR 422 (wrzesień 1939)
Początek drugiej wojny światowej w krzywym zwierciadle nazistowskiej propagandy. Mieszkańcy Etiopii zaznają dobrodziejstw cywilizacji przyniesionej na włoskich bagnetach. Brytyjscy żołnierze chwalą wyżywienie i zakwaterowanie w hitlerowskich obozach jenieckich. Kłamstwom o Blitzkriegu w Polsce towarzyszą obrazy radziecko- niemieckiego braterstwa broni.

WARSAW 1939 RUINS AFTER BOMBARDMENT (1939) (RUINY WARSZAWY W 1939 PO BOMBARDOWANIU)
Zapis skutków niemieckiego oblężenia stolicy Polski. Napisy sugerują, że niesłychany rozmiar zniszczeń był konsekwencją decyzji Polaków o nie gaszeniu pożarów. Lotnicy i artylerzyści Hitlera zrównali z ziemią Teatr Wielki, Zamek Królewski, Kościół Ewangelicki, Centralny Dworzec Kolejowy, Dworzec Towarowy na Pradze, gazownię, a nawet Ambasadę Niemiec.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Temat został przeniesiony do archiwum

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie