Skocz do zawartości

wielkość szachownic


Zakuta-Zarzycki

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano
mam pytanie które zawsze mnie nurtowało. Od czego ( lub jakich przepisów francuskich, brytyjskich czy sowieckich ) zależało malowanie szachownicy na samolotach danego kraju ?
Np. w dywizjonach polskich we Francji szachownice te, oczywiście sporych rozmiarów malowano na tylnej części płatowca - oczywiście wróg wiedział ża ma doczynienia z Polakami, gorzej z Brytyjczykami; tam szachownicę mikroskopijnych rozmiarów malowano na osłonie silnika, podobnie w ZSSR. Czy regulowały to jakieś przepisy, czy Polacy nie chcieli się wychylać poza jakiś regulamin ? Co by się stało gdyby piloci malowali większe szachownice ?Jak wiemy w USA nie było takiego problemu; godło osobiste jednego z polskich pilotów ( rękawica rycerska na tle biało- czerwonej szachownicy ) namalowane było na całej osłonie gwiazdowego silnika.
Napisano
Przyłączam się do pytania Zakuty-Zarzyckiego ale w sprawie wielkości szachownic na samolotach polskich w latach 1935-1939 oraz na prototypach.....Według jakich przepisów to normowano.O,ile to możliwe proszę o skany dokumentów lub rysunków normalizacyjnych.Pozdrawiam
Napisano
W PSP we Francji szachownice były malowane na podstawie umowy dwustronnej z 17.02.1940 r.:
Art.VII. Samoloty Polskich Sił Powietrznych będą nosiły regulaminowe oznaczenia francuskie z wyjątkiem znaku rozpoznawczego polskiego w postaci szachownicy o kolorach białym i czerwonym, która winna być malowana po obu stronach kadółuba.

Z tego widać, że nie było określonego miejsca malowania i wielkości szachownic.

W PSP w Wielkiej Brytanii była umowa dwustronna z dnia 05.08.1940 r.:
§3.Samoloty używane przez PSP w ramach RAF będą nosić oznaczenia brytyjskie uzupełnione znakami polskimi na kadłubie.
§4.Flaga PSP będzie wywieszana razem z flagą RAF we wszystkich stacjach, w których bazować będą samoloty PSP.
Potwierdzeniem tego była umowa dwustronna z dnia 06.04.1944 r. - mówiła ona to samo z tym, że do aneksu pod §2 i 3 art.9 przeniesiono sprawę oznaczeń.

Tu też nie była sprecyzowana ani wielkość, ani miejsce malowania szachownic.
Polscy piloci służący w jednostkach RAF nie mieli prawa stosować szchownic, jako do9datkowego oznaczenia. Jedynie niektóre samoloty z Jednostek RAF obsługujące PSZ mogły mieć dodatkowo szachownice.
(na podstawie Godło i barwa w lotnictwie polskim" Tomasz J. Kowalski)

Na temat oznakowania w latach wcześniejszych tj.1918-1939 jest dosyć dużo w książce Polski samolot i barwa" Tadeusz Królikiewicz.

Pozdrawiam LeszekS

Temat został przeniesiony do archiwum

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie