Jump to content

Czy to mundur z okresu wojny polsko - bolszewickiej?


Recommended Posts

Szanowni Koledzy,

Prosze o pomoc w identyfikacji tego munduru, nalezal do osoby , ktora byla pochodzenia ukrainskiego i mieszkala w Tarnowie. Podobno byl to mundur pochodzacy z czasow wojny polsko - bolszewickiej. Jego wlasciciel przez okres miedzy wojenny zakladal go zawsze na wazne uroczystosci typu slub syna. Slabo mowil po polsku a raczej mieszanka polsko - ruska. Zastanawiam sie czy nie byl w Armii Petlury bo nie moge znalezc nigdzie takiego polskiego munduru... Prosze o pomoc...

Link to comment
Share on other sites

Wygląda to jak coś bardzo podobnego do kurtki oficerskiej wz.36 - odprute naramienniki ma jedynie. Guziki jak widze polskie, wz.28 oficerskie. Krój zbliżony do regulaminowej kurtki oficerskiej. Może to po prostu krawiecka kopia wz.36, albo przerobiona eks kurtka wojskowa.
Link to comment
Share on other sites

Dziekuje za ciekawe dane, zdjecie wykonano w 1935 r. Osoba na zdjeciu nosila ten mundur jednak duzo wczesniej bo najstarsze chociaz w fatalnym stanie zdjecie mam z 1924 r.
W okresie miedzywojennym pracowal jako wozny w Urzedzie Celnym w Krakowie a potem zostal przeniesiony do Dyrekcji Cel we Lwowie. Nie byl wiec chyba oficerem... Z opowiadan meza jego corki wiem , ze podobno walczyl w jakis pulkach , ktore operacyjnie podlegaly hallerowi w 1920 r.
Prosze o dalsze komentarze.

P.S. Nie jest to kurtka celnika , sprawdzalem juz to :)
Link to comment
Share on other sites

Sam kiedy spotkalem sie z ta sprawa, obstawialem,ze to na 100 procent jest wlasnie taki typu mundur. I ze ta Panii komlikuje tylko sobie rodzina historie.Sprawdzilem jednak publikacji na temat urzedow celnych i niestety to zupelnie inny typ munduru... Ukrainsko brzmiace nazwisko wlasciciela i jego greko katolickie wyznanie , rzeczywiscie uprawdopodobniaja teze o Armii Petlury , jednak nie moga przesadzac o sprawie wprost... Dzisiaj w czytelnii , spotkalem sie z publikacja Burskiego poswiecona Petlurczyka i na kilku zamieszczonych zdjeciach typ munduru jest bardzo podobny... po wojnie zas dalej sa zdjecia w mundurach ale juz bez dystynkcji,jakos ksiazkowych zdjec jest jaka jest... wiec nie moge na ich podstawie nic stwierdzic... Szczeze powiedziawszy juz sam nie wiem co o tym myslec , chociaz daleki jestem jeszcze od uznania ,ze to co twierdzi jego rodzina jest prawda...
Link to comment
Share on other sites

Wydaje mi się mało prawdopodobne że mundur widoczny na fotce ma cokolwiek wspólnego z armią Peltury i okresem 1919-20. Moim zdaniem to jakaś prywatna robota, bądź stylizowany na wojskowy krój mundur cywilnego strażnika, woźnego itp itd ... krój i fason zdecydowanie odbiega od tego co noszono w okresie 1919-20. Zdecydowanie bardziej na drugą połowę lat 30-tych. Jezeli prześledzimy zdjęcia z zołnierzami Peltury to raczej cięzko mówić o jednolitym umundurowaniu - wielka mozaika wszystkiego, chyba jeszcze większa niż w WP w tym samym okresie. Używali dosłownie wszystkiego, z czego być może ok. połowy miało jakiekolwiek korzenie wojskowe - austraiackie, carskie rosyjskie ...
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information