Skocz do zawartości

Moneta otomańska? arabska ?

Digger

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Wczoraj trafiła mi się monetka. Wydaje się, że jest to moneta wybita w Imperium Otomańskim. Ale ponieważ jestem numizmatycznym laikiem, mam pytanie jaka to moneta i w jakim okresie wybita. (najprawdopodobniej był ona użyta jako element biżuterii)
Pozdrawiam i z góry dziękuje za pomoc!!!

Napisano
Dzięki za rozjaśnienie zdjęć. chyba faktycznie to XIX wiek. Z tego co udało mi się odszyfrować (nie wiem czy dobrze to 1242 rok Hidżry czyli 1864 p.Ch. Ale czy ktoś wie dokładnie jaki to nominał.
Pozdrawiam!!!
  • 1 year later...
Napisano
Jest to turecka moneta o małym nominale, może 1 nasris albo 1/2 nasris, może też być 1 mangir albo 1 para (1/40 kirsza). Nic więcej nie można z niej odczytać, bo fotka jest kiepska. Widać napis DARAB FI... (wybito w...) i dalej ciemność, nie mogę odczytać mennicy. Podobne monety bito w Tunisie i Egipcie, ale Egipt odrzucam, bo to krótki wyrazik w arabskim (MISR, ale zapisane po arabsku wygląda jak plemnik), a tutaj majaczy jakieś dłuższe, może być TUNIS, ale może też być KUNSTANTINIYYA (Konstantynopol). Daty też nie widać, ale prawdopodobnie jest to moneta z pierwszej połowy 19 wieku. Ozdobnie wykaligrafowanego imienia władcy oczywiście nie odszyfruję, bo tego nie da rady zrobić nawet Arab, ale z kształtu najbardziej przypomina on monogram Abdulmecida (1839-1861), ewentualnie Abdulaziza (1861-76). Pozdro.
  • 2 months later...
Napisano
Pablo, na drugi raz załóż nowy wątek, żeby było przejrzyście. Twoja moneta jest turecka, wybita przez Mustafę IV w 1222 roku Hidżry, czyli po naszemu w 1807. Co do nominału to nie mam pewności, ale zapewne 1 mangir albo harube, mennica konstantynopolitańska (DARAB FI KUNSTANTINIYYA- wybito w Konstantynopolu). Jeśli chodzi o półksiężyc, to jest to prawdopodobnie resztka emblematu szwadronu tatarskiego 13 pułku ułanów, tylko gwiazdka się urwała. Pozdrowiszcze.
Napisano