Jump to content

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

Spiker

Motocykle NSU

Recommended Posts

Z racji swoich długoletnich zainteresowań motocyklami marki NSU sciągam w tym temacie wszystko co się da. Dla rekonstruktora pojazdów bardzo cenne są wszelkie fotografie z epoki", najlepiej z jak największą ilością sczegółów. Z tego co podglądam na tym forum oraz na aukcjach niemieckiego Ebaya sporo takich zdjęć wykonywali żołnierze Wehrmachtu, używający bądź wojskowych wersji bądź zarekwirowanych cywilnych motocykli tej marki.
Wiem, że wielu z was posiada spore zasoby wojennych fotografii - liczę więc, że podzielicie się tymi związanymi z JSM (Jedyna Słuszną Marką ;).
Na początek może ja wrzuce kilka najlepszych fotografii, które wygrzebałem w Internecie (szkoda tylko, ze trzeba je tak poważnie zmniejszać, aby weszły na to forum).
Na początek NSU 501 OSL, model prawdopodobnie z 1937 roku (cechy charakterystyczne mogę podać dla zainteresowanych), wyraźnie cywilny z rekwiracji wojennej. Widoczny brak bagażnika i końcówki (płetwy) tłumika.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tutaj mamy także cywilną 500-tkę lub 350-tkę (raczej to drugie). Model z 1938-go roku. Wojskowe jest tylko malowanie, maskownica reflektora, sakwy ... i wojskowy metalowy kluczyk stacyjki.

Share this post


Link to post
Share on other sites

NSU 601 OS WH - fabryczna wojskowa wersja 601 OSL, produkowana od 1939-go roku. Przy okzaji mamy dowód, że w warunkach frontowych nie zawsze motocykliści mieli zawieszone regulaminowo (na piersi) maski p.gaz.

Share this post


Link to post
Share on other sites

NSU 251 OS WH - wojskowa, fabryczna wersja cywilnej 250-tki (251 OSL). Rok produkcji 1940-42 (jeszcze sporo aluminium, później zastąpione żeliwem). Zdjęcie podobno (opis aukcji Ebay) zostało zrobione w lecie 1944-go roku pod Monte Cassino. Widoczne zamaskowanie pokrowcem także tylnej lampki.

Share this post


Link to post
Share on other sites

NSU 351 OSL z roku ok. 1936-37, model cywilny z rekwiracji. Brak korka wlewu oleju! (ogólnie nieco porozkręcany).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zaprzęg NSU 601 OS WH. Zdjęcie zrobione podobno (opis aukcji Ebay) w Polsce we wrześniu 1939-go (?). Teoretycznie możliwe, bo model ten produkowano już w 1939-tym.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dwusuwowy NSU 201 ZDB w cywilnych szatach, lecz służbie wojskowej. Nie będę komentował kontekstu historycznego przedstawionej scenki.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kruszyna: NSU 601 OS WH,jeśli się mylę to proszę Spiker popraw."
Poprawiam - to model TS a nie OS. Jeśli chodzi o pojemność to na 99% to 600-tka.

Dodaję kolejną fotkę z NSU 351 lub 501 OS WH.

Share this post


Link to post
Share on other sites

NSU 251 OS WH

(Tak na marginesie - to może byc równie dobrze cywilny 251 OSL, przemalowany jedynie na wojskowo i z osprzętem wojskowym. Ale gdy np. widzę nie zamalowaną kalkomanię firmową to zakładam, że lakier jest fabryczny, więc motocykl to jednak czysty WH" a nie pomalowany cywil").

Share this post


Link to post
Share on other sites

NSU 251 OS WH (Wersja produkowana po 1939-tym, do ok 1943-go. Dlaczego? Bo ma już wahliwe siodło na poziomych sporężynach, ale silnik jest jeszcze aluminiowy a nie żeliwny.) Gdzie został zrobione to zdjęcie? (dysponuję większym zdjęciem, które nie zmieściło się na forum).

Share this post


Link to post
Share on other sites
Luger:
djęcie nie wojenne ale "koń wojny."

A nie lepiej było dać linka? ;)
http://www.nsu.motocykle.org/gallery/view_album.php?set_albumName=Post%EApy-prac-przy-NSU&page=10

Share this post


Link to post
Share on other sites



×
×
  • Create New...

Important Information