Skocz do zawartości

Pociąg pancerny z Muzeum Kolejnictwa w Warszawie


katla

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Witam
BUDOWANY W 1942 ROKU W NIEMIECKICH ZAKŁADACH SCHWARZ-KOPFF BERLIN. PO ZAKOŃCZENIU II WOJNY ŚWIATOWEJ POCIĄG TEN STACJONOWAŁ W PRZEMYŚLU W JEDNOSTCE WOJSKA POLSKIEGO NR 4149 I BRAŁ UDZIAŁ W WALKACH BIESZCZADZKICH W LATACH 1945-1947."
Może ktoś ma więcej informacji na ten temat. Proszę o kazde dodatkowe dane.

Napisano

Odsyłam do ksiązki Wojciecha Gawrycha PanzerTriebwagen Nr.16" - trochę historii + sporo zdjęć (również z wnętrza) + plany 1/35 i H0.

Napisano
Posiadam takie informacje:

Niemcy podczas II wojny światowej wprowadzili do służby szynowy pojazd pancerny tzw. Panzertriebwagen. Była to lokomotywa napędzana silnikiem dieslowskim z U-Bota z przekładnią hydrauliczną Voith. Wyposażona była w dwa stanowiska artyleryjskie umieszczone na dwóch nie napędzanych platformach - stanowiskach umieszczonych na początku i końcu lokomotywy. Składy te miały wspomóc walczące oddziały na froncie wschodnim.
Panzertriebwagen Nr.16 został zbudowany w oparciu o lokomotywę spalinową typu WR550 D14 z silnikiem o mocy 405 KW (550 KM). Ten typ lokomotywy został zbudowany w latach 1939 - 1941. W roku 1942 lokomotywę WR550 D14 opancerzono (grubość od 20 do 85 mm). Po opancerzeniu lokomotywy okazało się, że pociąg ma zbyt duży nacisk na oś. Konieczne było zmniejszenie jej ciężaru. W celu obniżenia nacisku na oś zbudowano dwie platformy artyleryjskie, na których początkowo miały być zamontowane działka przeciwlotnicze kalibru 20 i 37 mm. Ostatecznie uzbrojenie pancernego wagonu motorowego stanowiły dwie armaty 7,62 cm FK 295/1 umieszczone w standardowych wieżach, takich jak w pociągach pancernych typu BP42. Taki typ pociągu pancernego dysponował dużą siłą ognia, miał większe możliwości operacyjne i był bardziej samodzielny. Wielkie składy tradycyjnych pociągów pancernych wymagały dobrego stanu torowiska, wytrzymałych mostów, a w przypadku uszkodzenia lokomotywy cały skład był unieruchomiony. W 1943 roku PzTrWg 16 był jednostką rezerwową, kilkakrotnie był używany do patrolowania terenów zagrożonych przez partyzantów. Wiosną i latem 1944 roku operował w ramach Grupy Armii Środek". Brał udział w walkach pod Rawą Ruską i Lublinem. Zagrożony odcięciem otrzymał rozkaz przebazowania do Radomia. W sierpniu i we wrześniu 1944 roku działał z Kielc patrolując linie kolejowe do Krakowa, Skarżyska nad Kamienną i Radomia. Po rozpoczęciu zimowej ofensywy przez Armię Czerwoną Panzertriebwagen Nr.16 toczył boje w rejonie Kielc. Po wycofaniu się przez Olkusz, Jaworzno - Szczakową został wyremontowany w Gliwicach. Później został poddany gruntownemu remontowi w jednym z zakładów kolejowych w Rzeszy. W kwietniu 1945 roku pociąg brał udział w walkach pod Neu Ruppin, a w dniach 1-2 maja 1945 roku nieuszkodzony został zdobyty pod Neustadt Dosse.
Po wojnie Panzertriebwagen Nr.16 trafił do Ludowego Wojska Polskiego. Stacjonował w Przemyślu i w Sanoku - Zagórzu, gdzie został przezbrojony w rosyjskie armaty. Wchodził w skład jednostki wojskowej Nr.4194. Brał udział w walkach z oddziałami Ukraińskiej Armii Powstańczej.
Artyleryjski wagon pancerny jest pochodzenia sowieckiego, który w połowie wojny został przebudowany przez Niemców i włączony do jednego ze składów pociągu pancernego BP-42. Pociąg tego typu składał się z centralnie umieszczonego parowozu pancernego serii BR57 z tenderem oraz z dodatkowym tenderem, dwóch symetrycznie umieszczonych pancernych wagonów dowodzenia i piechoty, czterech pancernych wagonów artyleryjskich, dwóch częściowo opancerzonych wagonów do przewozu lekkich czołgów i dwóch lub więcej wagonów kontrolnych. Wagony artyleryjskie osłonięte były płytami pancernymi ze stali walcowanej łączonych głównie spawaniem, tylko niektóre elementy nitowano. Grubość płyt zależnie od umiejscowienia wahała się od 15 do 30mm. W ścianach bocznych i czołowych wykonano liczne strzelnice i otwory obserwacyjne oraz włazy wejściowe. Składane drzwi czołowe po otwarciu tworzyły całkowicie zamknięte osłony umożliwiające przechodzenie z wagonu do wagonu. Płytami pancernymi osłonięte było podwozie, zderzaki i sprzęgi. Wagon artyleryjski jest konstrukcją o symetrycznej budowie kadłuba. Między dwoma niższymi częściami umieszczono centralnie wieżyczkę obserwacyjną dowódcy. Na niższych płaszczyznach kadłuba - wyższą tylną oraz niższą przednią umieszczono standardowe obrotowe wieże artyleryjskie. W wieżach zamontowano 76,2mm zdobyczną armatę rosyjską wz.02/30 albo też 100mm zdobyczną haubicę wz.14 czeską lub wz.14/19 polską.
Po zakończeniu służby w roku 1973 Panzertriebwagen Nr.16 wraz z wagonem artyleryjskim BP42 znajduje się w zbiorach Muzeum Kolejnictwa w Warszawie. W dniu 20 kwietnia 2001 roku pociąg pancerny został przeniesiony do Skansenu" w Chabówce, gdzie po gruntownej renowacji był eksponowany do 15 sierpnia 2001 roku.

Temat został przeniesiony do archiwum

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie