Jump to content

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

Guest jack p

Żory.

Recommended Posts

Guest
Czy ktoś wie coś o ilości polskich schronów z 1939 roku w Żorach. Ja osobiście wiem o jednym,ale podobno były dwa. Podobne pytanie mam o Rybnik. Ja znam lokalizacje 2. Czy ktoś wie coś na ten temat.

Share this post


Link to post
Share on other sites
W Zorach rzeczywiscie sa 2 schrony typu polowego do ognia czolowego.W 39r nie braly one udzialy w walkach gdyz nie byly wykonczone.Rybnik natomiast posiadal 3 schrony bojowe z czego tylko 2 braly udzial w walkach.Rybnickie urbany tez nie byly wykonczone.
Rybnickie schrony znajduja sie na ul Janiego(schron wyremontowany do zwiedzania),schron na rondzie Levine ten bral udzial w walkach gdzie dostal silny ostrzal i zostal trafiony pociskiem zaloga wycofala sie a w schronie zostal ciezko ranny szeregowy Menzyk z Rydultow.Trzeci z rybnickich schronow niestety sluzy jako wylewka pod garaz na ul raciborskiej.Schron ten bral udzial w walkach jako ponkt oporu na lini Maroko.

Share this post


Link to post
Share on other sites
z pewnych zrodel - pewnych tzn od faceta ktory duzo wie ale w tym przypadku sie pomylil - namierzylismy dzieki kontaktom wlasciciela ziemi i powiedzial ze nigdy nic takiego nie bylo (a ziemia z dziada pradziada jest w rodzinie)

Share this post


Link to post
Share on other sites
heh, no to tez z nim objezdzilem miasto i niczego nowego nie ustalilem

nawet wiem skad mial takie zetelne" informacje...
poszedl do UM i tam mu zaznaczyli fortyfikacje na planie Rybnika :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
hehehe
gdyby nie my to urzad miasta nie wiedzialby wogole co i jak - reszta to opowiesci mchu i paproci...

Share this post


Link to post
Share on other sites
pewnie to bajki. Ale o tym Orzepowickim słyszałem iż stał tam gdzie teraz stoi krzyż na rozjeździe dróg. Jedna to chyba ul. Łączna... ale to bajki tylko :P

Share this post


Link to post
Share on other sites
po pierwsze z relacji świadków i opowieści wynika ze schronów było więcej, nawet dla armat, ale wtedy schron drewniano ziemny był odbierany jako mocna fortyfikacja...
http://img49.imageshack.us/img49/1471/hpim1672nc7.jpg
http://img214.imageshack.us/img214/4166/hpim1665he7.jpg
http://img214.imageshack.us/img214/51/hpim1674dh7.jpg
po drugie w żorach jest fundament po drugim schronie ale nie wiem gdzie...
po trzecie w szczejkowicach w lesie są umocnienia polowe i magazyn betonowy ale czy to z lat 39 czy 50 tego nie wiadomo ?
Pozdrawiam
Adam

Share this post


Link to post
Share on other sites
Z relacji świadków i różnych opowieści to ja słyszałem np. że na wszystkich urbanach montowano kopuły; że były przejścia między schronami; że czołgi wjeżdżały na strop schronu itp.

Jeśli świadkowie nie podają dokładnej lokalizacji, to znaczy, że nic nie wiedzą na dany temat.

Co do schronów dla armat, to taka informacja pojawiła się w artykułach p. Miniewicza, które niestety posiadają mnóstwo błędów i wiele niesprawdzonych (wymyślonych???) informacji - np. jeśli chodzi o Rybnik lub Lubliniec.

Co do Żor, jest tylko informacja w artykule Bukki, że przy południowej drodze wylotowej z Żor rozpoczęto budowę kolejnego schronu polowego. Niestety, nikomu nie udało się do tej pory namierzyć tej lokalizacji.

Share this post


Link to post
Share on other sites
tak , zgadzam sie z Tobą , ale mnie chodziło o to ze schron drewniany ( na fotkach ) dla niektórych był schronem żelbetowym... i pewnie to jest przyczyna zamieszania...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tutaj z AW68 sie w zupelnisci zgadzam,wiekszosc umocnien nawet tych drewnianych,czy nawet ziemianek dla niektorych byla schronem czy popularnie zwanym bunkrem.Powinno sioe jednak te obiekty nazywac umocnionymi punktami oporu i wymienic iz skladal sieon z takiego czy innego obiektu.Nie jest rzecza wykluczona iz obiekty tego typu istnialy,a wrecz dziwne by bylo gdyby ich nie bylo.Pamietac nalezy iz wojsko polskie bylo szkolone i przygotowywane do walki w realiach 1 wojny,gdzie takie umocnienia byly podstawa.Nawet okopy kopana na 1,5 m do 2 m.W Orze[powicach moglo sie cos takiego znajdowac nie mozna tego wykluczyc,natomiast ciekawsze bedzie to czy ktos interesowal sie co byly w miejscu zalewu rybnickiego?
Ja slyszalem o kilku punktach oporu wopistow cofajacych sie z granicznego posterunku w Stodolach,broniono sie we wsi ktora tam byla (kilkanascie domkow.
Odnosnie schronu w Zorach tego drugiego byl niedaleko przejazdu kolejowego do Szczejkowic.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Valeylan schron dokladnie wedlug opisow historycznych lokalizacja opis Stanislawa Lasoty uczestnika tamtych wydarzenpierwszego wrzesnia o swicie gdy uslyszalem od tylu odglosy zazartej walki ,wyslalem gonca na punkt opuru maroko gdzie znajdowalo sie mijsce postoju mojego dowodcy ppor Ignacego Glenca.Potem obserwujac walki zauwazylem nadlatujacy od wiezy cisnien samolot,myslalem ze to nasz los,gdy pojawil sie nad naszymi glowami zqauwazylem czarne krzyze na skrzydlach,za pozno juz bylo do sustawiania ckm do stzrelania plot.Samolot wystrzelil rakiete i od razu posypal sie na nas grad pociskow artyleryjskich.U wylotu ulicy raciborskiej zostal trafiony schron" itd itd wiec dla mnie zawsze on bedzie przy Raciborskiej.

Share this post


Link to post
Share on other sites



×
×
  • Create New...

Important Information