Skocz do zawartości

Manninger w Rzeczce


walimczyk

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano
W styczniu 1945r Manninger -malarz OT- naszkicował pejzaż przy jednym z wejść do sztolni w Dorfbach(Rzeczka).
Szkic ten łatwo odnaleźć na stronie internetowej
www.wuestewaltersdorf.de
a następnie po prawej stronie u góry odnaleźć
ur Gesichte" i po otwarciu podstrony wyszukać miniaturę szkicu ( ta niższa po prawej stronie). Po najechaniu kursorem pokaże się powiększony obraz, który prowokuje do wielu pytań, np. co my naprawdę widzimy przed sztolnią w Rzeczce?
Przede wszystkim intryguje fakt występowania dwóch torowisk kolejek wąskotorowych na różnych poziomach względem siebie !
Dziś trudno odnaleźć w terenie taki układ przebiegu torowisk ?!
Jesli niższe torowisko biegnie na wysokości dzisiejszego parkingu, to dokąd biegłoby towrowisko w lewo na małej estakadzie i to w powietrzu" ?
Co Was jeszcze zaintrygowało na tym szkicu ?
Manninger był znany z tego , że rysował wiernie. Nie podejrzewam tu lipy", ale kto wie!
Pozdrawiam
Pachnąca Orchidea
  • Odpowiedzi 84
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi
Napisano

:)) nie dajesz za wygraną ale te fotki jednak lepiej sie reprezentują na stronce co podałeś
mi tu brakuje tylko pomostów na drzewach i spacerujących po nich wachmanów ( taki opis często podają świadkowie )

pzdr
Napisano

Witam

Pozwoliłem sobie trochę je powiększyć, będzie lepiej widać. Od biedy wachmanem może być ten ludzik nad wejściem. Reszta może siedzieć w wieżyczce, teoretycznie.
Pomost nad wejściem służył chyba tylko do ruchu pieszego.

pozdro
Mathew

Napisano

no niech będzie trzech wachmanów na trzech więżniów :) ale brakuje mi tu węży odwadniających lub pomp tłoczących powietrze , silosów na cement , betoniarki i wogule ruchu :)
Napisano

... trzech + trzech, to już jest sześciu. W tym dwóch z gewerami. Reszta odbiera autografy od Manningera ;).
Po co betoniarka i cement na etapie drążenia sztolni ?
Poza tym jest zima a z reguły cement miesza się w temperaturze minimum +5 stopni C.

Mathew

Napisano
Witam forumowiczów.
Sprawa mieszania cementu; Manninger namalował to 28 stycznia 1945r, kiedy razem z X.Dorschem byli w Górach Sowich. Są to w zasadzie końcowe roboty. W lutym 1945r następowała ewakucja firm budowlanych z GS.
Zapewne niektóre prace zamaskowano m. innymi betonem.


Torowiska na różnych wysokościach.
Wyżej usytuowane zapewne dla wywozu urobku. Dolne torowisko to raczej transportowo -budowlane ( biegło w kierunku d. tartaku).
Ponoć po drugiej stronie Walimki były budynki gospodarcze - może ktos wie, czemu służyły w czasie wojny?
Napisano
Witam serdecznie historyków budowlanych.Ja mysle ze idziemy w dobrym kierunku - budowlanym a nie historycznym!
Rzeczywiście - ciekawa sprawa jak dostarczano beton do środka. Na szkicu za bardzo to nie widac.

Ale sam szkic wciąz mnie nurtuje tak na chłopski rozum.
Jesli sie powiększy zdjęcie Wachmana (tzw.5) to widać kilka szczegółów:
a/ wagoniki jezdzace w prawo ( z lokomotywką)- gdzie - do kruszarki ?

b/ wysoko zbudowany podest - przejście : z lewej strony jakiejś wygodne dojście(!) a z prawej wejście do dużego baraku drewnianego ( chyba wysokiego na 5-6 m). Może w baraku-budzie był węzeł betoniarski?

c/ dzisiaj przy wejściach do 3 sztolni raczej poziome występy skalne są krótkie, na szkicu widać , że są długie
Zatem które wejście do sztolni szkicował Manninger?

d/ czy widoczna z prawej strony buda-barak mogła byc wartownią?

Pozdrawiam dociekliwych
Walimczyk
Napisano

witam !

wydaje mi się że to nie wartownia , barak miał raczej chyba charakter gospodarczy z pomieszczeniem biurowym pewnie i socjalnym , prawdopodobnie mogł sie tam miescic jeszce jakiś magazynek oraz sanitariaty i łaznia , choć mogło być zupełnie inaczej obiekt mógł już być całkowicie ukończony na co wskazuje brak urządzeń o których wspomniałem wyżej i jest tam wartownia a wuzki nie wywożą urobku tylko służą do transportu czegoś w głąb obiektu - ale to tylko moje spekulacje niczym nie podparte :)))
Napisano
Jeśli beton był podawany grawitacyjnie konieczne było przewyższenie. Zdaje się, że poziom w tzw wartowni" sięga 6 czy 8 metrów. Niemniej, czy rzeczywiście całe 6 (8) metrów wokół rur jest wypełnione betonem? Chyba raczej jest tam pustka zamknięta betonowymi korkami z góry i dołu. Nie sądzę, by chciało się komuś ot tak robić najgrubszą akurat tą - górną ścianę - strata betonu.
No chyba, że celem betonowania tych 8 metrów było zamaskowanie czegoś ?

Niemniej dalej stawiam to samo pytanie - którędy podawano beton i gdzie mieściły się betoniarki? Ja temat znam dosyć słabo, sądzę jednak że na tak podstawowe pytanie ktoś już odpowiedział i znane są pozostałości stanowisk?
Napisano
Witajcie tropiciele budowlanych sladów.
Jeszcze taka uwaga.
Zwróćcie uwage na taki szczegół.
Co jest miedzy wagonikami a barakiem. Czy ja dobrze widzę - drzewa !!
Czy zatem barak jest ukryty w lesie?

Dzisiaj jest trochę inaczej. Czy oby jest to Rzeczka?

Pozdrawiam Walimczyk
Napisano

widzę, że nikt nie chce podchwytuje mojego wątku, więc pozwolę sobie również na dywagacje: co to jest - mam na myśli tę krechę w poprzek przypominającą balustradę lub torowisko - zaznaczona strzałką?
A gdyby to było torowisko - to jaki kompleks mieli byście na myśli?

Napisano

:)
na 100% nie jest to czwarte wejscie na osówce
po piewsze - zawał jaki jest nad wejsciem nie ma wiencej jak cztery czy pięć metrów
po drugie - zaraz przy górze czyli zawale idzie droga którą się dochodzi do wejscia nr dwa oraz w przeciwną strone lekko na dół do wejscia trujki ( które nie prowadzi do nikąd kończy się przodkiem i zostało chyba zrobione jako odwodnienie kompleksu - to tylko moje twierdzenie bo mogli kłuc tylko z jakiś przyczyn tego nie robili )
po trzecie - zawysoka góra
po czwarte - zbyt wąsko i nie widać mostka który był na strumyku akurat naprzeciwko wejscia czwartego
po piąte - zaraz za mostkiem coś stało bo są do dziś betonowe ławy i posadzki , a w dalszej odległości od tego gdzies z 80 m stały juz baraki obozowe
także według mojej interpletacji tego szkicu to jest tam za mało miejsca by to wszystko pomiescić i dlatego uważam że nie jest to osówka od czwartego wejscia

mam swoją teorię gdzie by to mogło być ale narazie nie bedę jej wyjawiał

pzdr

marecki
Napisano
no tak: rozumiem, że niemcy są zainteresowani pozostawieniem w spokoju ich własności".

Zawsze mnie jednak zastanawia, po której stronie stoją ci którzy interesują się GS. Ukrywanie faktów i obserwacji, jakiekolwiek by one były, sprawie nie pomaga, utrudnia natomiast konsolidację środowiska i działań.

Proszę nie przekonywać mnie o zaletach ajności". Smutni panowie (różnych narodowości) którzy z obowiązku interesują się tematem mają możliwości na tyle duże, że zaglądną każdemu z poszukiwaczy" w email, komórkę, mieszkanko. Proszę to przemyśleć: jedyna broń przeciw nim to JAWNOŚĆ

Pozdrawiam,
Michał
Napisano
Panowie,
zanim zastanowicie sie co Manniger narysowal, zastanowcie _gdzie_ stal jak to tworzyl.
Wyraznie widac, ze rusownik znajdowal sie powyzej poziomu torow kolejki. To sugeruje jednak Rzeczke, choc tez mozliwe, ze wyszedl na jakas platforme dla straznikow, bo na drzewo to chyba nie :-)

Temat został przeniesiony do archiwum

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie