Katani Napisano 9 Listopad 2004 Autor Napisano 9 Listopad 2004 http://www.rzeczpospolita.pl/dodatki/rzeczo_041109/index.html
IRONRAT Napisano 9 Listopad 2004 Napisano 9 Listopad 2004 Troszeczkę błędów w tym artykule jest. Jeśli dobrze pamiętam, to archiwum naszego wywiadu miało zostać przekazane Brytyjczykom, ale z różnych przyczyn odpowiedzialny za nie płk Gano zniszczył sporą część dokumentów.Co do samej Enigmy, to faktycznie największym polskim sukcesem było zbudowanie funkcjonalnej kopii maszyny i złamanie szyfru. Tak przy okazji pytanie do znawców tematu. Niemcy korzystali z kilku szyfrów:Aegir - dla statków nawodny poza wodami terytorialnymi Niemiec Bertok - łączność pomiędzy OKM i niemieckim attache mosrkim w TokioFreya - OKM z flotą przybrzeżnąHydra - początkowo wykorzystywany przez uboty, a następnie od 1941 przez wszystkie niemieckie okręty operujące na wodach państw okupowanych Medusa - łączność OKW z ubotami na Morzu ŚródziemnymNeptun - okręty liniowe KMPotsdam - KM do działań na Morzu Bałtyckim przeciwko Związkowi Radzieckiemu Sleipner - KM w trakcie ćwiczeń torpedowych na Morzu Bałtyckim SoChi 100 - rajdery KM Süd - okręty KM na Morzu Śródziemnym i Morzu ClzarnymTetis - łączność pomiędzy OKW i ubotami ćwiczącymi na Morzu BałtyckimTibet - wczesny, przedwojenny szyfr do łączności ze statkami floty handlowej i tankowcami, które znalazły się poza niemieckimi wodami terytorialnymi 1.09.1939Triton - łączność dowództwa z ubotami operującymi na AtlantykuLista nie jest chyba kompletna.Nasi spece uczynili najważniejszy krok. Zrozumieli zasadę funkcjonowania maszyny i skopiowali ją. W końcu złamali Enigmę (szyfr), tylko który?? Ironrat
Rekomendowane odpowiedzi
Temat został przeniesiony do archiwum
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.