Skocz do zawartości

nietypowy pojazd


wiciu_r

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano
Ciekawe zdjecie.Nawet bardzo!Moge wiedziec skad je masz?
Przedstawia najprawdopodobniej jeden z dwoch zbudowanych prototypow samobieznego miotacza ognia T68.Byly one testowane w Aberdeen Proving Grounds w listopadzie i grudniu 1953 roku.
Produkcji nie rozpoczeto.Dalsze losy prototypowych egzemplarzy sa nieznane.Kopula byla zrobiona z nieutwardzonej stali.Uzbrojenie stanowil miotacz ognia E33 (Canadian Iroquois) i karabin maszynowy kalibru 0.50 mocowany na kopule dowodcy.
Oryginalnie nie mialy one tego widocznego na zdjeciu relingu.
Prototypy same w sobie mialy ciekawa historie, bo zostaly przebudowane z przedseryjnych egzemplarzy T33.T33 byl, albo raczej - mial byc - samobieznym miotaczem ognia na bazie M4A3E2.Uzbrojone byly w dzialo M6 75mm plus km i umieszczony samodzielnie miotacz ognia E20.Kadlubowy km wyeliminowano.
Po zakonczeniu wojny w Japonii prace nad prototypami zwolnily do tego stopnia, ze trzy przedseryjne egzemplarze testowe dostarczono do Aberdeen pomiedzy wrzesniem 1947, a styczniem 1948.Nosily one numery:
#1 - USA 3082940 - # testowy Aberdeen - 50343
#2 - USA 3083011 - - 50414
#3 - USA 3083021 - - 50424
Ten na zdjeciu to jeden z nich, po przebudowie na T68.
Miotacz ognia ma zdemontowany.Dodane relingi.Gasienice T66 zamiast T80.
Pozdrowienia
Grendel
Napisano
Z ksiazki LEND LEASE"vol2 cyt.podwozie czolgu M4A2(76) sherman" z gasienicami o szerokosci 23 cali uzywane jako rozrusznik generatorow pradotworczych w pociongach budowy torow do konca lat 60-tych.
Napisano

Jesli podpis pod zdjeciem jest prawdziwy, oznacza to jedynie, ze Sowieci skopiowali (w sobie tylko wiadomym celu) amerykanski prototyp.
Na zdjeciu, ktore dolaczam jest T66 z testow w APG w 1953-cim roku.
Pozdrowienia
Grendel

Napisano

A tutaj zdjecie T33 z jego dulufowa" wieza.To dwa z trzech T33 przebudowano w T68.
Ciekawostka na zdjeciu z Rosji jest fakt stosowania gasienic T68.Jak widac na zdjeciach, ktore zamiescilem, T33 je ma, zas T68 ma pozniejsze T80.
Hmmm...Zagwozdka.
Moze rzeczywiscie Sowieci dopadli plany, badz zdjecie i przebudowali jakis swoj egzemplarz?
Pozdrowienia
Grendel

Napisano
jest to sherman M4A2E8 na zawieszeniu HVSS.Ostatnią partię tych czołgów otrzymanych w ramach lend-lease po zakończeniu działań wojennych na dalekim wschodzie Rosjanie przebudowali na ciągniki ewakuacyjne z których większość pracowała na Północnym Kaukazie i Ukrainie przy naprawie szyn kolejowych.
szczególne podziękowania dla Bigmodela za pomoc w opracowaniu tematu
Napisano
Human,
Na jakiej podstawie twierdzisz, ze na zdjeciu jest M4A2E8?Na podstawie HVSS???A jakie twoim zdaniem zawieszenia mial T68?
Pod koniec wojny do Sowietow trafily M4A2 76(W) HVSS - taka jest ich nazwa.Uzyto ich przeciw Japonii.I w/g autorow w/w ksiazki (wlasnie ja sciagnalem) czesc rzeczywiscie przebudowano.Uzywano ich jako lokomotyw(!) przetokowych przy zestawianiu skladow pociagow az do lat 60-tych (jakos mi sie w to przeznaczenie wierzyc nie chce).
Dobra - nie upieram sie przy T68.Kopula wyglada na wyzsza i brak mocowania km-u na kopulce dowodcy.Inne sa tez przednie uszy" do podnoszenia czolgu.Te w T68 sa od dodatkowo opancerzonego M4A3E2.Te na zdjeciu - sa standartowe M4.To chyba przesadza sprawe.
I nadal jestem zdania, ze Sowieci ukradli plany T68 i testowali identycznie przebudowane egzemplarze.Bo nie widze innego sensu budowania czegos identycznego.
Pozdrowienia
Grendel

Napisano
Grendel
twierdzę tak ponieważ takie informacje znalazłem na stronie battlefield.ru i dlatego że takie informacje otrzymałem od dwóch modelarzy rabinów os Shermanów. Nigdy nie twierdziłem że to nie jest kopia jakiegoś amerykańskiego projektu-zresztą do tego nie trzeba kraść planów wystarczy zrobić zdjęcie i wszystko wiadomo dla średnio inteligentnego inżyniera
Napisano
Human,
Ja zas, podpierajac sie najlepszym istniejacym opracowaniem n/t M4 - dzielem R.P.Hunnicut'a:Sherman - a History of the American Medium Tank" i kilkoma ksiazkami odnosnie Lend-Lease'u twierdze, ze czolg nazywal sie M4A2 76(W) HVSS.Mnostwo autorow uparcie powtarza blad i nazywa czolgi wyposazone w HVSS, jako xE8.Zreszta - nie bede sie juz czepial nazewnictwa - w sumie nie jest to najwazniejsze.
Zas co do planow - masz racje - wystarczylo zdjecie.
Pozdrawiam
Grendel
Napisano
Grendel
Cieszę się że doszliśmy do jakiegoś consensusu ja nie twierdzę że ten konkretny model Shermana tak się nazywał twierdzą tak Rosjanie a co do HVSS to uważam że nie każdy wie co to takiego i warto wspomnieć o tym rodzaju zawieszenia.
Pozdrawiam Human
Napisano

To zas : HVSS - Horizontal Volute Spring Suspension.Roznice w konstrukcji kazdy widzi.Ale nie kazdy wie, ze wielka roznice robila grubosc gumowych masywow oraz to, ze byly one wulkanizowane, a nie zakladane a wcisk", jak poprzednio.
Pozdrowienia
Grendel

Napisano
zapomniałem już bukw ze szkoły ale ten artykuł jest jak mi się wydaje o zastosowaniu u sowietów niszczyciela czołgów M10 ale mogę się mylić
Grendel jutro będe miał dostęp do tej książki i zobaczę co tam jest wtedy się ustosunkuję
Napisano
Podpis byl po lewej stronie zdjecia.Jego tresc przytaczalem wyzej - ze uzywano przebudowanych czolgow jako lokomotyw przetokowych na Dalekim Wschodzie do lat 60-tych, a w jednym przypadku do roku 1996.
Pod zdjeciem zaczyna sie juz podrozdzial tyczacy sowieckich miszczycieli czolgow M-10.
Pozdrowienia
Grendel

Temat został przeniesiony do archiwum

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie