Skocz do zawartości

wa1aw

Użytkownik forum
  • Zawartość

    583
  • Rejestracja

  • Ostatnia wizyta

  • Wygrane w rankingu

    1

Ostatnia wygrana wa1aw w dniu 14 Lipiec 2022

Użytkownicy przyznają wa1aw punkty reputacji!

1 obserwujący

Ostatnie wizyty

582 wyświetleń profilu

wa1aw's Achievements

10

Reputacja

  1. Szanowne Koleżanki i Koledzy, W temacie Polskie pociągi szpitalne i sanitarne II RP kilkukrotnie przewijały się pociągi sanitarne po 1945 roku. Postanowiłem więc wyodrębnić temat. Jego najnowszą odsłoną jest pociąg sanitarny na Ukrainę. Wynika z tego, że niestety POLSKIE POCIĄGI SANITARNE są wartością nieprzemijającą w historii Polski. Niestety, ponieważ tak zwane ciekawe czasy w dalszym ciągu nękają naszą Ojczyznę. Zatem proszę Was o wsparcie nowej odsłony tematu. Inicjatywnie zamieszam zdjęcie żołnierzy LWP przed wagonem przychodnią. P.S. Jest to odpowiedź na wpis Kolegi https://forum.odkrywca.pl/profile/39535-Edmundo/ : W tym arcyciekawym temacie poruszyłem kiedyś wątek pociągów sanitarnych WP w okresie powojennym, podałem nawet skład takowego pociągu ale to już według stanu z lat 80-tych. No to teraz króciutkie zestawienie pociągów sanitarnych mobilizowanych przez WP na czas "W" na początku lat 50-tych.
  2. Wydawało by się, że pociągi sanitarne z logo PKP to już przeszłość. Dzisiaj, w dniu agresji Rosji na Ukrainę idea pociągów szpitalnych wróciła. Całkiem niedawno (źródło: Gazeta.PL), w Dęblinie, na terenie fortu wojskowego do roku 2012 stacjonował wagon opatrunkowo-apteczny typu 406C wcielono do służby w 1988 r. W wagonie urządzono między innymi: salę operacyjną, salę opatrunkową, przedział apteczny i przedział kąpielowy. Ostatecznie wagon „wylądował” w Muzeum Parowozowni Jarocin. Dzisiaj WP.PL podało informację, że: Pociąg z Polski dla rannych i tysiące miejsc w szpitalach. Tak Polska będzie pomagać Ukrainie 120 szpitali gotowych w całym kraju i kilka tysięcy miejsc dla rannych - w tym ciężko. Do tego zapasy leków oraz specjalny medyczny pociąg wożący poszkodowanych z Ukrainy do Polski - tak rząd przygotowuje się na eskalację walk na Ukrainie. Historia lubi się powtarzać! Na marginesie wspomnę, że naszemu Koledze Carolus zniknęły dwa posty ze zdjęciami wagonu A.R.C.
  3. Szanowni Koledzy, szukając informacji o pociągach sanitarnych natrafiłem na taką stronę: https://naukatehnika.com/stalnoj-kulak-rechi-pospolitoj-1.html&script_path=disqus-widget-safetylevel20longtail09 Niestety ne śledzę uważnie tego tematu, więc być może powtarzam wcześniej opublikowany wątek. Proszę więc o opinię, czy powinienem utemperować swój "entuzjazm odkrywcy" w Waszym temacie? Jedno ze zdjęć z tej strony - typowy Polski wagon artyleryjski z okresu 1918 - 19.
  4. Wydaje mi się, że na zdjęciu z Ebay-a widnieje nasz samolot sanitarny. Mylę się? Źródło: https://www.ebay.de/itm/393912019894?hash=item5bb6fc6bb6:g:~nkAAOSwstBh-~1Y B279 Foto Wehrmacht Polen Feldzug Beute Flugzeug plane Emblem Wappen !
  5. Dzisiaj na Ebay: Fotos Panzerzug 2. Weltkrieg link: https://www.ebay.de/itm/194785365548?hash=item2d5a1cce2c:g:pIsAAOSwtA5h98jv Moje pytanie (komentarz) - wydaje mi się (praktycznie jestem pewien), że to nasz!?
  6. W uzupełnieniu mojego poprzedniego wpisu oraz w ramach ciekawostki dodaję skan dwóch stron z broszurki o rozwoju wojsk kolejowych do roku 1919. Na stronie 41 widnieje informacja, że „Prócz różnych uprzywilejowanych pociągów, jak pociągi czerwonego i białego krzyża, pociągi sanitarne, były jeszcze po­ciągi służbowe, pociągi wyższych władz wojskowych i cywilnych, jak również po­ciągi wojsk kolejowych, …”. Widnieje także informacja o utworzeniu w 1914 roku Dyrekcji Lwowskiej. Z tamtych czasów dla potrzeb WP skopiowano organizację pociągów wojskowych. Stąd staje się jasne w jaki sposób pociągi sanitarne pełniły także funkcje pociągów sztabowych (np. P.S.32).
  7. Z poszukiwaniem informacji o pociągach sanitarnych jest jak z szukaniem igły w stogu siana. Nawet pociągi pancerne wydają się być bardziej pospolite, ponieważ było ich chyba około 90 składów etatowych i improwizowanych. Pociągów sanitarnych była garstka, a tych „amerykańskich - angielskich”, oficjalnie wg planu mobilizacyjnego zaledwie 5. Stąd wyśledzenie czegokolwiek, to rzadka gratka. Dlatego, miło mi uczcić Nowy Rok 2022 taką oto gratką – na Allegro znalazłem zdjęcie (zdjęcie 1) z następującym opisem: Pociąg Specjalny Szkoła Wojenna Zbaraż PKP wagon. Na zdjęciu niewątpliwie widnieje wagon Mhx o nieustalonym numerze z pociągu P.S.32. Czerwonym owalem zaznaczyłem odczytany fragment napisu „Dyr. W...” (zdjęcie 2). Otóż w Dyrekcji Warszawskiej w składzie z wagonami Mhx stacjonował tylko pociąg P.S.32. W książce generała dywizji Wojska Polskiego, Franciszka Skibińskiego pt. Ułańska młodość 1917-1939, zawarta została informacja, że w latach 30-tych Wyższa Szkoła Wojenna korzystała z dwóch pociągów sanitarnych. Analizując mapę przydziału mobilizacyjnego pociągów sanitarnych (zdjęcie 3) wydaję się, że miasto powiatowe Zbaraż w województwie Tarnopolskim, powinno być w zasięgu operacyjnym na pewno P.S. 66. Jednak 66 – ka była z Dyrekcji Lwów. Stąd wynika, że tymi dwoma pociągami sanitarnym, którymi we wspomnieniach Pana Generała posługiwała się Wyższa Szkoła Wojenna, musiały być P.S. 66 i 32. Na rewersie zdjęcia widnieje data 22.08.39 (zdjęcie 4). Proszę Kolegów o pomoc identyfikacji widniejących tam nazwisk.
  8. Szanowni Forumowicze, Dziękuję Wam (jak zwykle) za aktywność. Tym czasem, sygnalizuję potrzebę uporządkowania tematu. Nie oznacza to, że neguję zasadność spontanicznych wpisów. Są one niezwykle cenne i potrzebne! Każdy wpis ! Jednak, tymczasem, skupiam się na pociągach z "Anglii". Dlaczego? Już o tym pisałem. Materiałów, o tym jest stosunkowo najwięcej. Szanowne Koleżanki i Koledzy, pragnąc zilustrować dzisiejszy wpis, przedstawiam zdjęcie z pułkownikiem George D. Whitesidem, nowym (na ówczesne czasy) szefem Amerykańskiego Czerwonego Krzyża w Polsce. Pułkownik, przed wyjazdem do Ojczyzny, aby nieść pomoc chorym i głodnym rodakom, najpierw dowiedział się czegokolwiek o Polakach w Ameryce. Wówczas zaangażował się w pomoc dla naszej Ojczyzny. Postanowił być patriotą!
  9. Według źródeł niemieckich, we wrześniu 1939 roku Niemcy zdobyli 3 z 5 P.S.-ów zestawionych z wagonów Mhx. Są to pociągi sanitarne numer 66, 84 i 53. Zdobycie wszystkich trzech wyżej wymienionych pociągów przez Niemców udokumentowane jest w naszym temacie zdjęciami. W niemieckich archiwach te trzy pociągi widnieją jako „Lazarettzug bestand aus einer polnischen Zuggarnitur”, czyli pociągi, których składy zestawione były z kompletu (zestawu) polskich wagonów. Były to pociągi oznaczone w niemieckiej nomenklaturze jako Lz. (Lazarettzug) 669, 738 i 739. O ile nie ma wątpliwości, że Lz.669 to P.S.66, to jeszcze nie potrafię zestawić numerów P.S. 84 i 53 z numerami Lz. 738 i 739. W 1941 roku Niemcy rozróżniali 4 kategorie pociągów sanitarnych. 1 kategoria - to pociąg szpitalny, 2 - mieszany pociąg szpitalny, 3 - pociąg szpitalny dla lekko rannych i 4 - prowizoryczny pociąg szpitalny. Według tej nomenklatury pociąg 669 i 739 to pociągi szpitalne, natomiast pociąg 738 to mieszany pociąg szpitalny. Ciekawe, ponieważ wiemy, że skoro ostatni wagon naszego pociągu 66 został zniszczony jeszcze w 1939 roku (udokumentowane jest to zdjęciami w tym temacie) i następnie uzupełniony składem wagonów towarowych (także udokumentowane zdjęciami), to i tak zachował u Niemców nazwę pociągu szpitalnego. Zatem, który z naszych P.S.-ów, 84 czy 53 uległ takiemu zniszczeniu (zbombardowaniu, wysadzeniu) miedzy rokiem 1939 a 1941, że potem Niemcy oznaczyli go jako Lazarettzug 738 z nazwą mieszany pociąg szpitalny? Wiem to, po analizie wykazu niemieckich pociągów sanitarnych z roku 1941, czyli z momentu wdrożenia planu Barbarossa (atak na ZSRR). Czy ktoś z Was pomoże rozwikłać tę zagadkę? W ramach relaksu przedstawiam zestawienie zdjęć - fabryczne zdjęcie parowozu Pm36-1, który prowadził w 1939 P.S.84. (zdjęcie ze strony modelarstwo.info) oraz drugie z naszego forum.
  10. Dzisiaj, 11 listopada 2021, pragnąc uczcić święto 103 rocznicy odzyskania niepodległości przez naszą Ojczyznę, pokazuję zdjęcia przedwojennego dworca Warszawa Główna. Dlaczego? To jest proste! Zestawiając zdjęcia naszych pociągów sanitarnych, które posiadam, to na pewno nasze P.S.-y przejeżdżały przez serce przedwojennej Warszawy zniszczonej przez bandytów z Rosji i Niemiec. Ówczesny dworzec Warszawa Główna znajdował się naprzeciwko hotelu Polonia, czyli w miejscu dzisiejszego dworca Warszawa Śródmieście. Bandyci Niemcy wysadzili go po Powstaniu Warszawskim, natomiast bandyci Rosjanie dokończyli „dzieła” po roku 1945. Chwała niepodległej Ojczyźnie!
  11. Bardzo dziękuję Koledze Bartee za zdjęcie. Zdjęcie parowozu Pm36-1 z tendrem 32D36 doczepionego do parowozu Ty23 uzupełniłem zdjęciem zrobionym od czoła. Zdjęcie to już wcześniej publikowałem. Zdjęcia zostały zrobione w chwili przejęcia pociągu. Niestety Koledzy z Niemiec pomylili się opisując zdjęcia. Nie jest to Panzerzug, tylko Stromlinienlokomotive.
  12. Gdyby Niemcy chcieli zniszczyć nasz pociąg sanitarny z super nowoczesną lokomotywą Pm36, to by wysadzili tory lub ostrzelali z dział lub samolotów. Oni po prostu chcieli go zdobyć.
  13. Zdjęcie opublikowane przez Kolegę bjar_1 przedstawia P.S.84 z widoczną numeracją wagonów Mhx 834 i 835. Jednak najważniejszy jest szczegół widoczny przed czołem pociągu. Kiedyś pisałem, że prawdopodobnie Niemcy polowali na ten skład. To zdjęcie dowodzi tej teorii. Pociąg stanął zablokowany przez skład węglarek, które moim zdaniem celowo zablokowały właśnie ten tor (zdj.1). Tor równoległy jest pusty aż po horyzont. Widać to na innych zdjęciach tego składu. Prawdopodobnie P.S. 84 opuszczając Bydgoszcz został ostrzelany by go zatrzymać. Uszkodzona została budka maszynisty oraz niektóre wagony z czoła składu (zdj.2 i 1 - wagon Mhx834). To działanie nie przyniosło skutku, więc wtoczono na tor, po którym jechał pociąg skład węglarek. Dopiero to zatrzymało pociąg. Po tym wszystkim Niemcy podstawili parowóz Ty23, który miał odholować skład P.S.84 z lokomotywą Pm36, którą opuściła jej załoga (zdj.3). Na zdjęciu numer 4 widać jak Niemcy oglądają cenny łup wojenny. Nie do każdej zdobyczy przyjeżdżała limuzyną delegacja wyższych oficerów.
  14. Szanowni Forumowicze, Dzisiaj zarejestrowałem prawie 51 000 odsłon naszego tematu. Dziękuję Wam. Pragnę odnotować to następującym wpisem: Zdjęcie wykonane przez pułkownika G. R. Harisona w listopadzie 1919 roku przedstawiające US hospital train number 63, odstawiony na postój niedaleko miasta Clermont we Francji. Właśnie do Polski trafiły pociągi powyżej numeru 60. Mało prawdopodobne, lecz może właśnie ten? Zwraca uwagę fakt, że w opisie pociąg był w 1921 roku w podróży po Francji, Belgii i co najważniejsze także w Niemczech. Potem stał się niepotrzebny. Wspominam o tym, ponieważ do Polski na pewno trafiło więcej niż 5 oficjalnie przekazanych amerykańskich pociągów sanitarnych. W 1 Wojnie Światowej wszystkich US hospital trains (łącznie z tymi zniszczonymi) było zaledwie 19. Nie odzywam się, lecz nieustannie szukam danych w tym temacie. Na pewno Wasza aktywność pomaga mi w tropieniu i wierzę, że kiedyś rozwiążemy zagadki pociągów sanitarnych w Polsce. Dzięki tej pracy, historyczną świadomość zyska nie tylko nasza Koleżanka Baisa, lecz także wiele więcej osób.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie