Jump to content

aplyger

Forum members
  • Content Count

    313
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral
  1. Tak, niektóre. Inne są obrócone i połączone po kilka. Chyba. Nigdy nie otarłem się o języki mongolskie, więc nie będę się wymądrzał :)
  2. Przez Chińcyków rozumiem niekoniecznie Hanów, ale i różnej maści Mongołów z chińskiej strefy kulturowej. Albowiem mongolskiego pisma kwadratowego hPhags-pa używano w nowszych czasach głównie do zapisu języka chińskiego oraz do nauki chińskiego (dla Mongołów). Dziwne to wszystko, chyba że w ogóle się mylimy i to całkiem coś innego.
  3. Oj, masz rację Kopijnik :) To znaczy chyba masz rację, bo to chyba może być hPhags-pa (mongolskie kwadratowe) w tych kratkach. Przekręciłem fotkę o 90 stopni i w rzeczy samej pojawiły się znaki podobne do hPhags-pa, jeden zidentyfikowałem na pewno (xa), inne są chyba połączone po dwa lub trzy, dlatego trudno je rozpoznać. Czyżby więc zabytek naszego Kolegi zostawili Chińcyki?
  4. P.S. Zapomniałem dodać- w kratkach" nie ma znaków pisma hPhags-pa, któremu bliżej jest do systemów północnoindyjskich. To, co tutaj widzę, raczej na bank jest mongolskie" (ogólnie mówiąc).
  5. Kopijnik- niekoniecznie dwa alfabety. Pismo mongolskie" (czyli wszystkie pochodzące od ujgurskiego) inaczej wygląda gdy postawisz pojedynczy znak, inaczej gdy znaki połączysz w ciąg, nie mówiąc już o tym że inaczej wygląda przy zapisie pionowym, a inaczej w poziomym. Właścicielowi tego dokumentu radziłbym udać się na najbliższy wydział orientalistyki, gdzie z pewnością uzyskasz pomoc w tłumaczeniu lub przynajmniej w zidentyfikowaniu języka którym Twoją planszę zapisano.
  6. Nawiasem mówiąc, symbolika też osobliwa: buzdygany, strzały, coś jakby buńczuk no i ta swastyka na szachownicy.
  7. Proszę zwrócić uwagę na znak nr 32. Taki sam mamy na naszym dokumencie, na górze szachownicy". Inne analogie też by się pewnie znalazły, ale nie mam czasu dziś szukać.
  8. Hubert, język dari" to perski i był zapisywany alfabetem arabskim. Pismo, które rozpatrujemy, raczej na pewno jest pochodnym pisma ujgurskiego, przynajmniej tak mi się wydaje na moje laickie oko. Od pisma ujgurskiego pochodzą podobne- mongolskie, mandżurskie i kałmucko- ojrackie (todo biczig). http://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%A2%D0%BE%D0%B4%D0%BE-%D0%B1%D0%B8%D1%87%D0%B8%D0%B3
  9. Panie Kolego, Azerowie to Turcy i używali dawniej alfabetu arabskiego, podobnie jak Turkmeni, Uzbecy etc. Twoje pismo nie jest pismem arabskich, ale raczej na pewno którymś wywodzącym się z pisma ujgurskiego, najprawdopodobniej kałmucko- ojrackie.
  10. Wygląda na pismo ujgurskie lub jego pochodne- mongolskie lub odo biczig", czyli kałmucko- ojrackie. Kałmucy rosyjscy przestali używać tego pisma w 1924 roku.
  11. Zagadka bardzo łatwa, ze względu na charakterystyczną symbolikę.
  12. To moneta z niemieckiej kolonii Jiazhou, zwanej po germańsku Kiautschou, na terenie Szantungu. Nominał prawdopodobnie 10 centów, zależy od wielkości monety i od tego, co jest na odwrocie.
  13. Brawo Sigis, to rzeczywiście 20 qirszy z 1985 roku. Sądziłem, że zagadka będzie bardzo łatwa, bo to pospolita współczesna moneta, do tego z kraju, który jest najpopularniejszym miejscem wypoczynku Polaków.
×
×
  • Create New...

Important Information