Postać: Książę Grigorij Aleksandrowicz Potiomkin-Tawriczeski — feldmarszałek, doradca Katarzyny II, symbol aneksji Krymu.
Technika: Rycina na papierze czerpanym, ręcznie kolorowana (widoczne ślady pędzla, pigmenty akwarelowe).
Wymiary: 37 × 29 cm — typowy format dla rycin edukacyjnych, propagandowych lub albumowych.
Brak znaku wodnego — typowe dla niektórych rosyjskich i lwowskich druków z połowy XIX wieku.
Sygnatura:
„Печат. пов. Моск. Вед. Лит. 30 г. Цензоръ Кон. Львовъ.”
Wskazuje na wydanie moskiewskie, zatwierdzone przez cenzora Konstantina Lwowa — co nadaje rycinie status urzędowy.
Kontekst historyczny
Rycina z 1852 roku — potwierdzona inskrypcją i stylem graficznym.
Cel: Rycina najprawdopodobniej służyła jako materiał edukacyjny, propagandowy lub urzędowy, przedstawiający Potiomkina jako wzór imperialnego wodza.
Dystrybucja: Sygnatura lwowska sugeruje, że rycina była przeznaczona dla odbiorców w Galicji, być może w środowiskach ruskojęzycznych, urzędowych lub szkolnych.
Numer „30 г.” w inskrypcji wskazuje, że rycina była 30. pozycją w serii.
W połowie XIX wieku powstawały liczne cykle portretów dowódców, scen bitewnych i inscenizacji historycznych, zwłaszcza w kontekście budowania imperialnej narracji.
Pytanie
nicram9691
Dzień dobry szukam wszystkich informacji na temat tej ryciny.
Z góry dziękuję
co wiem...
Postać: Książę Grigorij Aleksandrowicz Potiomkin-Tawriczeski — feldmarszałek, doradca Katarzyny II, symbol aneksji Krymu.
Technika: Rycina na papierze czerpanym, ręcznie kolorowana (widoczne ślady pędzla, pigmenty akwarelowe).
Wymiary: 37 × 29 cm — typowy format dla rycin edukacyjnych, propagandowych lub albumowych.
Brak znaku wodnego — typowe dla niektórych rosyjskich i lwowskich druków z połowy XIX wieku.
Sygnatura:
„Печат. пов. Моск. Вед. Лит. 30 г. Цензоръ Кон. Львовъ.”
Wskazuje na wydanie moskiewskie, zatwierdzone przez cenzora Konstantina Lwowa — co nadaje rycinie status urzędowy.
Rycina z 1852 roku — potwierdzona inskrypcją i stylem graficznym.
Cel: Rycina najprawdopodobniej służyła jako materiał edukacyjny, propagandowy lub urzędowy, przedstawiający Potiomkina jako wzór imperialnego wodza.
Dystrybucja: Sygnatura lwowska sugeruje, że rycina była przeznaczona dla odbiorców w Galicji, być może w środowiskach ruskojęzycznych, urzędowych lub szkolnych.
Numer „30 г.” w inskrypcji wskazuje, że rycina była 30. pozycją w serii.
W połowie XIX wieku powstawały liczne cykle portretów dowódców, scen bitewnych i inscenizacji historycznych, zwłaszcza w kontekście budowania imperialnej narracji.
0 odpowiedzi na to pytanie
Rekomendowane odpowiedzi
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto
Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.
Zarejestruj nowe konto
Załóż nowe konto. To bardzo proste!
Zarejestruj sięZaloguj się
Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.
Zaloguj się