Skocz do zawartości

Lot ku wolności. An-2 Wiedeńczyk


Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

http://www.wiedenczyk.pl

"Lot ku wolności. An-2 Wiedeńczyk

Już w najbliższy piątek 14 czerwca br. historyczny AN-2, zwany Wiedeńczykiem wykona pierwszy po prawie 40 latach lot do Wiednia. Na pokładzie samolotu znajdzie się załoga, która 1 kwietnia 1982 r. podjęła desperacki krok ucieczki za „żelazną kurtynę”.To niezwykłe wydarzenie związane jest z udziałem płatowca w międzynarodowych pokazach lotniczych na lotnisku Voslau w Austrii. Organizatorzy wiedeńskiego pokazu zaplanowali rekonstrukcję zdarzeń „tamtego” lotu AN-tka.

Po prawie 40 latach AN-2 7447 przemierzy, podniebny szlak, który pokonał 1 kwietnia 1982 wraz z załogą do Wiednia. Na zaproszenie Fundacji Wiedeńczyk AN-2 pokładzie będą gościć także piloci, którzy podjęli decyzję o ucieczce za „żelazną kurtynę”, a wśród nich: Andrzej Malec i Grzegorz Czerwiński.
 Wydarzenie wiąże się z zaproszeniem austriackiego organizatora międzynarodowych pokazów lotniczych, w których Wiedeńczyk będzie uczestniczył na lotnisku Voslau pod Wiedniem już w najbliższą sobotę i niedzielę 15-16 czerwca br. Wiedeńska publiczność będzie mogła zwiedzić samolot i zapoznać się z jego historią. Dzień wcześniej, w piątek 14 czerwca br. samolot wyląduje na lądowisku EPKC Kraków-Czyżyny oraz zakołuje do Muzeum Lotnictwa Polskiego.

- Fundacja Wiedeńczyk AN-2 udowodniła, że eksponat historyczny wcale nie musi stać w muzealnej gablocie – mówi Maciej Madej, Prezes Fundacji Wiedeńczyk AN-2. - Spotkanie z pilotami, dawną załogą Wiedeńczyka i miłośnikami historii lotnictwa, a dodatkowo uczestniczenie w międzynarodowym wydarzeniu, na którym prezentują się wspaniałe samoloty, także i te będące jeszcze do niedawna w służbie wojskowej, to dla nas dodatkowa atrakcja i wyróżnienie. Cieszymy się, że pasja może połączyć tak wiele osób z różnych dziedzin.

Fundacja Wiedeńczyk AN-2 od kilku lat czyni starania, by niezwykły samolot o niebanalnej historii nadal cieszył swoim widokiem na licznych pokazach i piknikach lotniczych. Samolot przeszedł na początku 2016 roku kapitalny remont – wymianę płótna na skrzydłach, przegląd silnika i poszycia kadłuba oraz malowanie."

 

Wiedeńczyk” to egzemplarz transportowo-desantowej wersji samolotu typu AN-2 (popularnie zwanego „Antek”), skonstruowanego w biurze Olega Antonowa w 1947 roku. Samolot o numerze fabrycznym 1G7447 został wyprodukowany w 1966 roku w zakładach lotniczych WSK PZL Mielec, które były głównym producentem "Antków". Z fabryki trafił do służby w jednostce transportowej lotnictwa wojskowego, stacjonującej na podkrakowskich Balicach.

Jego wyjątkowość związana jest z pewną dramatyczną historią, która miała miejsce podczas stanu wojennego. Pewnego wiosennego dnia 1982 roku członkowie jednej z załóg wykonujących loty treningowo-operacyjne na tym samolocie podjęli decyzję o ucieczce z kraju do Austrii. Po wykonaniu międzylądowania na podkrakowskiej łące oraz zabraniu rodzin lotników samolot wykonał lot na małej wysokości nad trudnym górzystym terenem Czechosłowacji i Austrii, szczęśliwie lądując na lotnisku Wiedeń-Schwechat.

Lotnicy wystąpili o azyl, natomiast samolot wrócił do Polski.  Po powrocie do kraju (13 kwietnia 1982) nasz AN-2 zwany odtąd najpierw nieformalnie, a później również oficjalnie „Wiedeńczykiem” nadal wykonywał misje na rzecz wojska – aż do wycofania ze służby latem latem 2012 roku i przekazania go do Muzeum Lotnictwa Polskiego.

Jednak nie dane jest mu odpoczywać, bowiem dwóch entuzjastów lotnictwa mając na uwadze dobry stan techniczny samolotu oraz potrzebę promocji polskiego lotnictwa postanowiło przywrócić „Wiedeńczyka” do latania. W ten oto sposób samolot ten znalazł się pod wspólną kuratelą Muzeum Lotnictwa Polskiego i utworzonej na potrzeby reaktywacji samolotu Fundacji Wiedeńczyk.

477f7c24fbeca0ac30bcb2183eae2221_L.jpg

Temat został przeniesiony do archiwum

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie