Skocz do zawartości

Guzik z carskim orłem, toporem i kotwicą


Rekomendowane odpowiedzi

Witam,
proszę o informację co to za guzik i kto go używał.

średnica 22 mm
awers: dwugłowy orzeł carski, na dole skrzyżowane topór i kotwica.
Nigdzie nie znalazłem informacji kto nosił guziki o takim wzorze.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

na pugoviza jest taki http://www.pugoviza.ru/files/images/cl_bt/rw/b_cb24.jpg

topór i kotwica... coś z kolejnictwem za pewne związane.
szkoda, że pęknięty.

pozdro!
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

... na pugowiza znalazłem tylko jeden taki guzik opisano go następująco:

не инженеров служ. При Центр. Управлении

Prośba o przetłumaczenie, translator nie tłumaczy skrótów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

w słownikowym" tłumaczeniu: ie inżynierów urzędników, przy centrali zarządu".
czyli nosić je mogli wszyscy inżynierowie kolejnictwa, oprócz tych, którzy pracowali w centrali zarządu (transportu kolejowego)- tak według mnie mogło to wyglądać.
jeżeli się mylę, to od razu przepraszam! może jakiś rusycysta tu zajrzy, to wyprostuje" to, co namieszałem.

wciągnął" mnie ten Twój guzik. jest super!
pozdro!
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

... wychodzi na to, że jest to:
carski guzik urzędniczy generalski" korpusu inżynierów dróg komunikacyjnych wz. 1867., bez obwódki, (lata 1867-1904)

To co udało mi się dowiedzieć na ten temat:

Od 1809 do 1867 r korpus inżynierów dróg komunikacyjnych wodnych i lądowych oraz kolei (ministerstwo transportu) miał charakter wojskowy. Członkowie korpusu nosili oficerskie stopnie. Podobnie było z korpusem inżynierów górniczych i korpusem leśników.
Do 1867 korpus inżynierów ministerstwa transportu miał guziki z orłem stałego wzoru bez dodatków (generałowie) oraz z samą kotwicą i toporem – oficerowie niższej rangi.
W 1867 r ukazem cara korpus inżynierów dróg komunikacyjnych został przekształcony z wojskowego w cywilny resort.
Istniejąca dotychczas struktura (320 oficerów pogrupowanych w 14 klas) została zastąpiona cywilnym resortem. Inżynierowie otrzymali prawo zachowania istniejących stopni wojskowych lub cywilnych, a także mieli możliwość ich otrzymywania w dowód uznania.
Korpus inżynierów ministerstwa transportu otrzymał nowy mundur i nowe guziki. Inżynierom , pozostającym w rangach/tytułach pierwszych pięciu klas przypadły guziki srebrne z orłem na kotwicy i toporze. Inżynierom pozostającym w rangach klas 6-14 przypadły guziki srebrne z wyobrażeniem kotwicy i topora. Guziki tero wzoru pozostały bez zmian w 1867 gdy kolejny raz zmieniono wzór munduru inżynierów dróg komunikacyjnych. W 1884 ta forma uległa zmianie, rangom pierwszych pięciu klas i pozostającym na stanowiskach pierwszych pięciu klas pozostawiono srebrne guziki z wyobrażeniem orła z kotwicą i toporem, inżynierom 6-14 klas z wyobrażeniem skrzyżowanych kotwicy i topora. Innym rangom ministerstwa dróg komunikacyjnych przyznano srebrne guziki z orłem (aktualnego wzoru). Taki stan rzeczy obowiązywał do 1904 r.
W 1904 przeprowadzono kolejną reformę umundurowania ministerstwa transportu. Cywilnym urzędnikom , służącym w ministerstwie transportu (nie inżynierom) przyznano srebrne gładkie guziki z obwódka: dla rang centralnych instytucji – z wyobrażeniem orła z kotwica i toporem, dla rang lokalnych instytucji – herb guberni. Inżynierom wszystkich nazw, przyznano guziki gładkie bez obwódki z wyobrażeniem kotwicy i topora.

Fotka z książki: Русские форменные пуговицы 1797-1917гг.", А.Низовский

Jeśli coś się nie zgadza proszę o korektę. Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Temat został przeniesiony do archiwum

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie