Skocz do zawartości

Fiat 508C (1100), topolino, IIRP, WP


derkb

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Fiat 508C silnik górnozaworowy o poj. 1100, następca popularnego fiata 508 (miedzy innymi polskiego fiata 508 Junak)
Przed wojna pewną ilosc zmontowano w Polsce jak i mniejszy model Topolino.
Jeśli ktoś ma zdj. takich fiatow zrobione w Polsce przedwojennej, oraz ewentualnie w służbie w WP, to proszę wrzucac, jak i podzielić sie wiedza na ten temat np czy egzemplarze zmontowane w Polsce posiadały jakies wyposazenie produkcji polskiej (np lampy, liczniki, elektrycze , znaczek na atrapie czy był taki sam jak w Junaku? itp.).
Jak ktos ma zdj tabliczek znamionowych, czy ktoś ma obecnie takiego fiata zmontowanego w Polsce? ile ich zmontowano? ile zmobilizowano do WP we wrzesniu 1939r?


na foto mój fiacik 508c - nieoryginalne lampy przednie (juz mam), zderzak, brak podestu pomiedzy błotnikami, nieoryginalne 2 listwy poziome ozdobne zboku na masce, lampki kierunkowskazów późniejsza doróbka, brak kołpaków.

Napisano

zdj z 1939 z Warszawy z 12 miedzynarodowego rajdu automobilklubu polskiego, czy ekipe wystawił włoski czy polski fiat?

Napisano
artykół o fiacie 508C 1100 w zbiorach muzeum II wojny światowej w Gdańsku
http://www.motofakty.pl/artykul/skad-sie-wzielo-millecento.html
Napisano

a tu zdj z tego samego rajdu ale z edycji 11 z roku 1938
w tle drugi fiat z nr 42
Wystawiane fiaty do tych rajdów (rok 1938 i 1939) to nie te same egzemplarze najłatwiej rozpoznac po umiejscowieniu kierunkowskazów ramieniowych: te z roku 1938 posiadają kierunkowskazy (zielona strzałka) w słupku A" czyli koło przedniej szyby i jest to pierwsza seria fiata 508C 1100 z roku 1937 (ja takie nadwozie posiadam) w póżniejszych fiatach 508C kierunkowskaz powedrowal nizej, ponizej pozomu szyb tuz za maske do silnika i takie fiaty wystartowały w roku 1939.
Jest jeszcze jedna róznica nadwoziowa , mało widoczna na zdj., fiaty z pierwszego roku produkcji 1937 nie psiadały rynienki dachowej tylko wywiniecie blachy w półokrąg (takie tępe zakończenie boków dachu nieco podobne z zakonczeniem błotników motocyklowych - bardzo estetyczne), pózniejsze posiadały normalną rynienkę dachową (taka jak np. fiat 126p) rynienkę zaczynajacą sie już od podstawy słupka A" - w słupku nie było kierunku więc nie przeszkadzał.
Nasuwa sie pytanie czy obie wersje nadwoziowe montowano w Polskim Fiacie?

Napisano

kolej zdj z 12 rajdu z roku 1939 z zaznaczonym nowym umiejscowieniem kierunkowskazu, widac równiez zmiany dotyczące rynienki dachowej.

Napisano

stacja obsługi Polskiego Fiata w Poznaniu
na zdj Polskie Fiaty 508
oraz na ziemi kilka fiatów 1500 (też prosze wklejac zdj takich fiatów zr w Polsce przedwojennej i dzielic się info dot ich związów z polskim fiatem)
jest 1 topolino na ziemi i na podnośniku 508c

Napisano

tym razem stacja obsługi Polskiego Fiata w Warszawie
na podnosniku i pod nim w tle 3 fiaty 1500

Na perwszy rzut oak fiaty 1100 i 1500 sa bardzo podobne
łatwo je rozpoznać z tyłu fiat 1500 posiadał szybe dzieloną
z przodu lampy wbudowane w błotniki (mechanicznie równiez prawie wszystkie części były inne)

Napisano

no i są wojskowi polscy
stacja obsługi polskiego fiata w Poznaniu
odbiór i prawdopodobnie świecenie (chyba polskiego fiata 508)
w tle na podnośniku fiat 1500 ( można przypuszczac że niektore tam zgromadzone osoby co najmnej z zaciekawieniem spogladały na nowoczesniejszego fiata 1500 szykowanego może też dla wojska?)

Napisano

troche sprawa montażu w Polsce sie wyjaśniła, fiaty z 11 miedzynarodowego rajdu automobilklubu polskiego z 1938 roku były zmontowane w Polsce, wydaje sie wiec logiczne że te z rajdu nr 12 z 1939 równiez, w sumie w tych latach fiat wystawił 9 sztuk modelu 1100, więc pewno zmontowano wiecej jak .....

  • 3 months later...

Temat został przeniesiony do archiwum

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie