Jump to content

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

KLEt13

Kościuszko" a sprawa grecka.

Recommended Posts

W ostatnim numerze pojawił się tekst p. Krzysztofa Kubiak pt.Dopisek do..." i z wielkim zdziwieniem przeczytałem, iż przedstawiony na zdjęciu (s.50) drobnicowiec s/s Kościuzko" zbudowany w 1939 r.jako RHEINFELS" a przejęty od sowietów przez stronę polską w maju 1947 r. stał się PAROWCEM PASAŻERSKIM Kościuszko" ( jednym z klejnotów królowej Dagmary).
Szanowny Autorze pomylił Pan moim zdaniem dwa statki wspomniany pasażer powstał w 1915 r. a do Polski trafił dopiero w 1930 wraz z Polonią" i Pułaskim". Budowę statków budowanych dla rosyjskiego armatora sfinansowała częściowo caryca wdowa Maria Fiodorowna (Dagmara duńska) ze swoich klejnotów, stąd statki nazywano klejnotami księżniczki Dagmary".

Pisał o tym świetnie Karol Olgierd Borchardt(Znaczy Kapitan,Krążownik spod Somosierry, Szaman Morski).
28 lipca 1945 r. został wyczarterowany i zmieniono banderę na brytyjską.
W kwietniu 1946 został (wraz z S/S Pułaski") sprzedany Anglikom,za 100 tys. funtów ,którzy nazwali go Empire Helford" i służył do powojennej dyslokacji wojsk. W 1949 wycofany z eksploatacji i sprzedany na złom. W 1950 pocięty na złom w Blyth.
Stąd nie mógł on brać w opisanych wydarzeniach.

Natomiast drobnicowiec s/s Kościuszko" rozpoczął swoją służbę pod biało-czerwoną banderą kiedy to 15 czerwca 1948 wpłyną do Gdyni.To właśnie on był jedną z uczestniczących w owych wydarzeniach jednostką.

Przedstawiona w artykule widokówka pochodzi z roku 1955.Fot. K. Komorowski. Wydawca: Foto-Wydawnictwo Polskiego Towarzystwa Turystyczno-Krajoznawczego, PTTK Jasło
Nakład 9000 egz.

Więcej o historii polskich transatlantyków można znaleźć w :
Transatlantyki Polskie" autorstwa Jerzego Drzemczewskiego i Tadeusza Ślebiody.
Serdecznie pozdrawiam Pana oraz wszystkich Odkrywców

Share this post


Link to post
Share on other sites



×
×
  • Create New...

Important Information