grzeb Napisano 24 Styczeń 2013 Autor Share Napisano 24 Styczeń 2013 PIŁA. „Naprawa lokomotyw w Pile: 1993-1995” – to tytuł następnego odcinka magazynu kolejowego „Kolejwizja”, który TV Asta wyemituje w najbliższy piątek, 25 stycznia o godzinie 19.00. - Film odkryje kulisy ciekawych wydarzeń, pamiętanych zapewne przez niejednego pilanina, który kiedyś pracował w Zakładach Naprawczych Taboru Kolejowego – mówi autor materiału, red. Hermann Schmidtendorf: - Dla przypomnienia: w 1993 roku pilska spółka naprawy parowozów „Interlok” prosperowała, a macierzyste zakłady ZNTK przeżywały ciężki okres. Dyrektor ZNTK Piotr Serówka został zastąpiony Ernestem Czajerem, ale kryzys potrwał. W 1995 roku ZNTK zostały przekształcone w Zakłady Naprawcze Lokomotyw Spalinowych. Film pokaże parowozy naprawione w owym okresie przez „Interlok” oraz wyjaśnia tło wydarzeń z tamtych lat.W filmie występują: były dyrektor ZNTK Piotr Serówka, były przewodniczący zakładowej Solidarności Krzysztof Sas, dyrektor oraz wicedyrektor „Interloku” Henryk Palczewski i Marek Furtacz, dyrektor niemieckiego warsztatu kolejowego MALOWA Gerhard Kellner. To już piąta część filmowego opracowania na temat historii napraw lokomotyw w Pile. Pierwszy taki materiał powstał w lipcu 2011 roku z okazji 160-lecia linii kolejowej prowadzącej z Krzyża przez Piłę do Bydgoszczy: 26.07.1851 r. pierwszy odcinek pruskiej Kolei Wschodniej, tzw. Ostbahn, został przekazany do użytku pasażerom. 1.08.1907 r. formalnie rozpoczął swoją działalność przylegający do Ostbahn zakład naprawczy parowozów. Film przedstawia założenie i rozwój Ostbahn oraz rozwój działalności związanej z naprawą parowozów w Pile – od pruskiego zakładu KPEV przez RAW Schneidemühl do ZNTK oraz przygotowań do założenia Interloku w 1987 roku.- Z tych dat wynika więc, że w bieżącym roku mamy nie tylko do czynienia z 500-rocznicą odnowienia praw miejskich Piły, lecz także ze 105 rocznicą napraw parowozów w Pile – dodaje Hermann Schmidtendorf.Drugi film został emitowany w TV Asta w sierpniu 2011 roku; dotyczył on okresu 1987-1989, czyli założenia spółki „Interlok” jako wspólnego przedsięwzięcia prywatnego inwestora oraz Głównej Dyrekcji PKP, w imieniu której udziały otrzymał pilski ZNTK. Trzecia część sagi kolejowej powstała w marcu 2012 roku i opisuje sytuację w ZNTK oraz w „Interloku” w latach 1989-1992. Warto przypomnieć, że 28.04.1990 r. był ostatnim dniem istnienia trakcji parowej w Pile. Pilski ZNTK, tak jak inne zakłady naprawcze w całej Polsce, został wyodrębniony ze struktur PKP i odtąd musiał samodzielnie walczyć o zlecenia napraw lokomotyw spalinowych. Z kolei spółka „Interlok” zaczęła działać na rzecz przyciągnięcia zachodnich klientów, zainteresowanych naprawą parowozów. Czwarta część serialu z maja 2012 roku dokumentuje lata 1992-1994. Dowiadujemy się z pierwszej ręki – i z różnych punktów widzenia (vide: były dyrektor ZNTK i były szef ZNTK-owskiej Solidarności) – o sytuacji zakładów naprawczych w świecie gospodarki rynkowej. - Przy okazji – dodaje Hermann Schmidtendorf – film ten przedstawia drobną historię „kryminalną”, o której mówiono wówczas „afera panterowa”. Oto pewien wojskowy przemytnik starego czołgu niesłusznie posądził pilską spółkę „Interlok” o nielegalny przemyt wojskowego zabytku z Polski do Niemiec, sam mając na sumieniu ten proceder.Piąty film poświęcony jest historii kolejnictwa w Pile. Zapowiadają się już kolejne części tego serialu. - Warto śledzić w TV Asta dalszy ciąg tych opowieści - zachęca Herman Schmidtendorf. - Redakcja „Kolejwizji” posiada bogate archiwum filmowe i dotarła do ciekawych rozmówców, pamiętających wydarzenia sprzed lat. Dzięki temu możemy wskrzesić na ekranie czasy, kiedy tereny na ulicy Warsztatowej 8 dawały miejsca pracy tysiącom ludzi, a kolejnictwo było nieodłącznie związane z Piłą. Wymienione filmy można oglądać w bibliotece internetowej TV Asta. http://www.faktypilskie.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=12295:kolejowa-saga-z-lokomotywami-w-roli-gownej&catid=42:pila&Itemid=2 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Temat został przeniesiony do archiwum
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.