pderkacz Napisano 26 Lipiec 2012 Autor Share Napisano 26 Lipiec 2012 czy to prawda ze niemcy w latach przedwojennych stosowali gwinty calowe?? długo się na tym zastanawiałem i szukałem info ale nic nie znalazłem Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Spiker Napisano 26 Lipiec 2012 Share Napisano 26 Lipiec 2012 Tak to prawda. Gwinty calowe były często stosowane mniej więcej do połowy lat trzydziestych, później normy (DIN) wymusiły przejście na wymiary metryczne. W okresie przejściowym występowały konstrukcje (np. silniki stacjonarne Deutz) w których niektóre gwinty były calowe a inne już metryczne). W rowerach jest tak zresztą do dzisiaj (np. gwint sztycy). Nie mówiąc już o wciąż calowych wymiarach ogumienia, łańcuchów, itp. we wszelkich pojazdach.Podając przykład motocykli NSU, które dobrze znasz: do połowy lat trzydziestych armatura taka jak kraniki paliwa i oleju oraz gaźniki Amal miały gwinty calowe, zmienione ok. 1937-go na odpowiedniki metryczne. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
pderkacz Napisano 26 Lipiec 2012 Autor Share Napisano 26 Lipiec 2012 właśnie zastanawia mnie jedna sprawa dlaczego w moim enesku śruby i nakrętki od stopki centralnej mają gwint calowy a cała reszta metryczny czym to jest spowodowane. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Sylwester/Fidest Napisano 28 Lipiec 2012 Share Napisano 28 Lipiec 2012 Pan konstruktor robił w Nortonie i był z UK z tego co wiem :) moze to wynik tego w NSU ? a jak sprawa wyglada w innych motocyklach i pojazdach ? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
pderkacz Napisano 29 Lipiec 2012 Autor Share Napisano 29 Lipiec 2012 zastanawia mnie tylko fakt czemu tylko dwie śruby wraz z nakrętkami są calowe. przecież to trudne w produkcji. (chodzi mi o dwa rodzaje gwintów) może jest to też przypadkowe ktoś miał takie śruby i zastosował chociaż nie wydaje mi się , gdyż pasują idealnie długością, średnicą podtoczeniem itd Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Spiker Napisano 31 Lipiec 2012 Share Napisano 31 Lipiec 2012 Skoro wyjaśniło się, że chodzi o motocykl NSU (301T jak mniemam) to polecam na przyszłość zapytać najpierw na forum enesowym lub liście mailingowej.Nie znam dobrze tego modelu, więc sprawdziłem w katalogu części 301 TS seria 4 z 1930-go roku. Śruba specjalna podstawki ma numer 47714 a do kompletu jest znormalizowana nakrętka ... M12. Wszystkie inne elementy złączne występujące w nadwoziu widać, że są one wyłącznie metryczne. Moim zdaniem calowe mogą być tylko elementy armatury paliwowej i olejowej (gwinty rurowe).Dla kompletności informacji: w większych modelach 501/601 TS (katalog z 1930-go i 1935-go roku) śruba podstawki ma zawsze nakrętkę M12x1,5.Czyli masz nieoryginalne śruby (dorabiane albo od anglika) albo ... źle zmierzyłeś gwint (?). ;) Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
pderkacz Napisano 31 Lipiec 2012 Autor Share Napisano 31 Lipiec 2012 nie gwint jest dobrze mierzony przez tokarza, ale wiekie dzięki za pomoc spiker Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Temat został przeniesiony do archiwum
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.