Skocz do zawartości

gwinty calowe


pderkacz

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano
czy to prawda ze niemcy w latach przedwojennych stosowali gwinty calowe?? długo się na tym zastanawiałem i szukałem info ale nic nie znalazłem
Napisano
Tak to prawda. Gwinty calowe były często stosowane mniej więcej do połowy lat trzydziestych, później normy (DIN) wymusiły przejście na wymiary metryczne. W okresie przejściowym występowały konstrukcje (np. silniki stacjonarne Deutz) w których niektóre gwinty były calowe a inne już metryczne). W rowerach jest tak zresztą do dzisiaj (np. gwint sztycy). Nie mówiąc już o wciąż calowych wymiarach ogumienia, łańcuchów, itp. we wszelkich pojazdach.

Podając przykład motocykli NSU, które dobrze znasz: do połowy lat trzydziestych armatura taka jak kraniki paliwa i oleju oraz gaźniki Amal miały gwinty calowe, zmienione ok. 1937-go na odpowiedniki metryczne.
Napisano
właśnie zastanawia mnie jedna sprawa dlaczego w moim enesku śruby i nakrętki od stopki centralnej mają gwint calowy a cała reszta metryczny czym to jest spowodowane.
Napisano
zastanawia mnie tylko fakt czemu tylko dwie śruby wraz z nakrętkami są calowe. przecież to trudne w produkcji. (chodzi mi o dwa rodzaje gwintów) może jest to też przypadkowe ktoś miał takie śruby i zastosował chociaż nie wydaje mi się , gdyż pasują idealnie długością, średnicą podtoczeniem itd
Napisano

Skoro wyjaśniło się, że chodzi o motocykl NSU (301T jak mniemam) to polecam na przyszłość zapytać najpierw na forum enesowym lub liście mailingowej.

Nie znam dobrze tego modelu, więc sprawdziłem w katalogu części 301 TS seria 4 z 1930-go roku. Śruba specjalna podstawki ma numer 47714 a do kompletu jest znormalizowana nakrętka ... M12. Wszystkie inne elementy złączne występujące w nadwoziu widać, że są one wyłącznie metryczne. Moim zdaniem calowe mogą być tylko elementy armatury paliwowej i olejowej (gwinty rurowe).

Dla kompletności informacji: w większych modelach 501/601 TS (katalog z 1930-go i 1935-go roku) śruba podstawki ma zawsze nakrętkę M12x1,5.

Czyli masz nieoryginalne śruby (dorabiane albo od anglika) albo ... źle zmierzyłeś gwint (?). ;)

Temat został przeniesiony do archiwum

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie