Jump to content

Zagadka cz.9


gumbi

Recommended Posts

  • Replies 272
  • Created
  • Last Reply
Sōji Okita, a czy w pełni prawidłowym rozwiązaniem nie jest G4M1 Betty Bataan 1" ? (te krzyże są zielone gdyby ktoś nie wiedział), którym leciała japońska misja i który źle skończył ze względu na złe tankowanie? To tak dla mojej informacji.
Link to comment
Share on other sites

Trochę historii...
16 sierpnia 1945 McArthur na wniosek Japoni wysłał dwa G4M2 Betty do bazy lotniczej Kisarazu w prefekturze Chiba. Samoloty miały białe oznaczenia z zielonym krzyżem. Jeden z nich podczas lądowania z pomodu kłopotów z hamulcem doznał uszkodzeń skrzydła.
Drugi również doznał uszkodzeń - tym razem padło na zbiornik paliwa. Na szczęście na lotnisku Hamamatsu był uszkodzony bombowiec z którego pobrano części i po przetransportowaniu na lotnisko Chofu niedaleko Tokio dokonano napraw...
W tym czasie McArthur podpisywał kapitulację Japonii po wielkim Buuuummm.... :)
Jeśli coś źle napisałem proszę o poprawkę...
Link to comment
Share on other sites

Widzę że sonicsquad udzielił już wyczerpującej odpowiedzi. To nie pierwszy samolot z zielonym krzyżem który zamieściłem w tym konkursie ;-) i pewnie nie ostatni.
Zielony krzyż malowany na białym tle stosowany był od 19 sierpnia do 12 września 1945. Dotyczył on samolotów które były wykorzystywane dla delegacji japońskich lecących na rozmowy kapitulacyjne, oraz na wszystkich maszynach zdolnych do lotu i kierowanych na punktu zborne określone w protokołach kapitulacyjnych.
Od 15 września nowe godło malowane była na samolotach komunikacyjnych oraz maszyn wojskowych kierowanych do odległych garnizonów w sprawach kapitulacji. W tym przypadku stosowanie zielonego krzyża obowiązywało do 10 października 1945, włącznie.
Link to comment
Share on other sites

Osobną historię tworzą japońskie samoloty z tereny Chin i Indochin na których używano zielonego krzyża. Z licznych maszyn utworzono w ramach RAF tzw Task Force Gremlin. Wobec tego najwięcej zdjęć na których zastosowano nowe godło pochodzi właśnie z tamtego teatru wojennego. Dlaczego tak było? Ano dlatego że dotyczyło to największej i najbardziej zróżnicowanej liczby maszyn, oraz tego że zielony krzyż stosowano tam aż do roku 1946.
Z niepotwierdzonych do końca danych wiemy że do roku 1947 w ręce aliantów wpadło aż 13. tys japońskich samolotów, w różnych stanach technicznych które praktycznie w 99% zostały zezłomowane.
Link to comment
Share on other sites

Nie denerwuj się sonic ;-) Skoro chętnych nie ma to podejmę trud rozszyfrowania tego ewidentnego letadla.
To coś jest powietrznym ambulansem marki Cox-Klemin. Przyznam że usunięcie krzyża lekko zawirowało logicznym tokiem mojego myślenia, ale otwarte drzwi wskazały drogę do prawdy.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information