Skocz do zawartości

Myślę, że cieawy temat - ... 1939


Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Dziś rozpoczęliśmy wykopaliska! Dzięki posiadanym przez Stowarzyszenie Rekonstrukcji Historycznej WST archiwalnym mapom i ich kopiom udało się namierzyć niemal idealnie miejsce gdzie stała brama kolejowa i mur. Na zdjęciu fundamenty muru w pobliżu bramy kolejowej prawdopodobnie uszkodzone materiałami wybuchowymi saperów z Kompanii Szturmowej 1 września 1939 r.

  • Odpowiedzi 940
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi
Napisano

Wkrótce na stronie Stowarzyszenia odpalimy wirtualny dziennik wykopalisk archeologicznych na Westerplatte ze zdjęciami z postępu prac. Pozdrawiam! wachmistrz

Napisano
Jeśli chodzi o ładowanie, nie narzekam. Z zegarkiem jest to średnio 8 sekund, mimo że mam badziewny net :)

A obok fotki z dziś. Odkrycia już oczyszczone. Widać uszkodzony fundament muru, jak i słupa bramy kolejowej Składnicy.
Napisano

Nihil novi. Wszystkie te zdjęcia były już w tym wątku pokazywane i omawiane. Pierwsze opisywał nawet nie tak dawno Szperacz. I prawidłowo wskazał, że jest to wartownia Schupo, nie budynek stacji kolejowej. Na dokładkę jeszcze jedno foto z dzisiaj :)

  • 3 months later...
Napisano
Czy mjr Sucharski byl tchórzem? Moim zdaniem nie, wszyscy
żołnierze, a w szczególności oficerowie kierowani na teren W.M.G., byli odpowiednio dobierani, byli sprawdzani.
Prosze zauważyć, że mjr Sucharski wyruszył w kierunku Niemców, aby poddać placówkę, nie było wiadomo jak przyjmą go Niemcy, mogli go rozstrzelać, pewności nie było. To człowiek tchórzliwy będzie szukal wszelkich pretekstów, aby oddalić jak najdalej chwilę spotkania z wrogiem.
Więc tchórzem nie byl,tchorzy tam nie posyłano, wiem coś o tym, bo jednym z oficerów, którego na ten teren posłano byl mój cioteczny dziadek Ignacy Wasielewski. Ignacy byl
polskim inspektorem celnym, został zamordowany w Szymankowie, rwał sie do walki, byl ochotnikiem tak jak reszta inspektorów. Poruszając temat Szymankowa, chciałbym zwrócić uwagę, że w serialu Gdańsk 39 jest wzmianka, że załoga Westerplatte została powiadomiona przez celników o przejściu Nogatu przez Wermacht. Otóz pociąg 963, a za nim pociąg pancerny z kierunku Malborka, pociagi te wjechały na stację Szymankowo ok.godz.4.20 w dn.01.09.39r./ celem
Niemców było opanowanie mostów tczewskich, w wagonach pociągu 963 była ukryta grupa płk.Modema/ celnicy wykryli podstęp, wystrzelili racę, ktorą dostrzeżono w Tczewie,
prawdopodobnie nadali też aparatem Morsea ostrzeżenie
dla zalogi Westerplatte. Placówki celne były wyposażone
w tego typu aparaty.Po wystrzeleniu racy hitlerowcy w Szymankowie w odwecie przystąpili do mordowania znajdujących sie na stacji Polaków, działo się to ok.godz.4.30, w sumie zamordowano 21 osób w tym 6 celników, byl to pierwszy mord IIWŚ. Moim zdanie to tam zaczęła się II WŚ.
  • 2 months later...
Napisano

Do J23: Każdy ma prawo do swojego zdania (dotyczy Sucharskiego) :) O jego postępowaniu 31 sierpnia, jak i 1 września 1939 r. będzie we wrześniowym Odkrywcy" obszerniejszy artykuł. O tym jak postępował przed 1.09, w trakcie obrony, w okresie niewoli i po wojnie też już wiele tu napisano. Wnioski wyciąga każdy sam.
Co do miejsca, gdzie rozpoczęły się walki w Polsce 1 września było dużo na forum i o ile się nie mylę, może drzewiej także i w tym wątku. Na pewno pierwsze strzały nie padły ani w Szymankowie, ani w Tczewie, tak jak i nalot na Wieluń nie był początkiem niemieckiej napaści (trochę wcześniej zbombardowano most w Tczewie), itd itd...

A teraz: Garść fotek dla tych, którzy interesują się Westerplatte i działaniami Stowarzyszenia Rekonstrukcji Historycznej WST na W-tte. Nie śpimy! :) Działamy ostro!

Foto no.1:
Rozpoczęły się prace budowlane mające na celu rekonstrukcję odcinka muru przy bramie kolejowej oraz jednego filara bramy kolejowej (drugi zostanie odbudowany po przesunięciu toru na właściwe miejsce, czyli tam gdzie przebiegał w 1939 r.). O odnalezieniu reliktów muru i bramy już wcześniej pisałem, także w magazynie Odkrywca :)

Napisano

Foto no.2:
O tym co na foto więcej w sierpniowym Odkrywcy, więc tu tylko info, że odnaleźliśmy dzięki archiwalnym planom schron dla drużyny piechoty, który zabezpieczał skrzydło baterii nadbrzeźnych na Wtte przed I wś. W 1926 r. zaadoptowany został dla potrzeb Składnicy na smary i paliwo dla elektrogeneratora (miał silnik spalinowy i elektryczny). Tak więc przybył nowy zabytek i obok schronu placówki Fort" jest on najstarszym reliktem fortyfikacyjnym na W-tte.
Położenie: między budynkiem stacji a schronem amunicyjnym nr 1.
Zdjęcia odsłoniętych reliktów po budynku stacji kolejowej nie pokazuje, bo niewiele widać (usunęliśmy prawie 60 ton ziemi + wycięto kilkanaście drzew). Jak wyciągniemy nieco mury w górę to się pochwalę" lepszym zdjęciem :)

Napisano

foto no.4:
a tak po usunięciu drzew z miejsca gdzie stał magazyn (schron), części drzew wchodzących w bocznicę. W dali członkowie Stowarzyszenia w czasie przerwy na dyskusję o historii Westerplatte. Po lewej wał na którym była placówka Wał"...

Napisano

Foto no.5:
Wojna o tory" ;)
Toru co prawda [na razie!] nie ma, ale już usunęliśmy ziemię zalegającą na magazynie, widać fundament, a spod łopat wychodzą filary wspierające rampę magazynu...

Napisano

Foto no.6:
a teraz widok bocznicy w kierunku na bramę kolejową, po usunięciu drzew i krzewów.
W świetle bocznicy nadal jeszcze widoczny piękny" betonowy napis Westerplatte", ale niedługo tam postoi i będzie można ujrzeć widok prawie jak w 1939 r...

- a sama bocznica na odcinku od budynku stacji do magazynu nr 1 i może do wieży 25. BAS może zostanie odbudowana do lata 2008 r. Tak więc drezynkami będzie można sobie pojechać przez arcyważne miejsca na Wtte, docelowo aż do Fortu". Kto się wcześniej śmiał i kpił z planów i projektów Stowarzyszenia, dotyczących odbudowany budynku stacji, magazynu, bocznic - ma teraz odpowiedź - wystarczy chcieć, no i trzeba też zakasać rękawy :)

Napisano

Kolejna fotka.
Widok z północnego wału magazynu nr 1. Widać jak duży to był obiekt. Nie ma już dżungli, nie ma też dzikich szaletów (blisko plaża, brak toytoyów, więc wiadomo...). Po środku na II planie widoczna placówka Wał", po lewej zrekonstruowany przez nas południowy wał, zniwelowany po 1939 r., a przed 1945 r. (obecnie jeszcze nie wyrównany, bo czekaliśmy aż ziemia osiądzie).

Napisano

Jeszcze jedno foto na fundamenty magazynu nr 1 (do niedawna widoczny był tylko ten narożnik magazynu, reszta przywalona ziemią i zarośnięta). Bocznica zewnętrzna z usuniętą wierzchnią warstwą.

Napisano

A tu dla odmiany jest zdzierana wierzchnia warstwa po bocznicy wewnętrznej na wysokości schronu wieży 25. BASu. Wcześniej jak widać kwitło tu zielsko.

Napisano

Czas na konkret! Tak będzie wyglądał magazyn-schron amunicyjny nr 1 po odbudowie. Widok w kierunku południowym.
W środku ekspozycja, salka kinowa, itd...
Prawdopodobnie będzie to pierwszy obiekt WST w pełni odbudowany pod kątem tworzonego przez nas Muzeum Westerplatte.

Napisano

A o Punkcie Obserwacji Dwubocznej 25. BAS też pamiętaliśmy. Wieża nabrała ojowego" wyglądu pod rusztowaniami. Po jej renowacji schowa" się pod siatkami maskującymi...

Napisano

a schron dla załogi POD (tu z częściowo odczyszczonym przez nas ze śmieci i ziemi wejściem) też już ie polegnie" pod rękami złomiarzy i ie zatonie" w odchodach turystów. W środku będzie bardzo ważna ekspozycja dotycząca powojennej historii, ale szczegóły nieco później...

Temat został przeniesiony do archiwum

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie