Skocz do zawartości

Lotnisko Krzywa


sobolaro

Rekomendowane odpowiedzi

Wiem, że rosjanie tam siedzieli i oni chyba zbudowali to lotnisko ale raczej po wojnie. Byłem tam na zlocie samochodowym, całkiem duże lotnisko. Nie wiem czy jest to jednak ciekawe miejsce do poszukiwań.
Lecz to są moje przypuszczenia więc poczekaj, może jeszcze ktoś napisze.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przez przypadek znalazlem to:

LOTNISKO KRZYWA (RÓŻYNIEC, OSŁA)

Lotnisko wojskowe Krzywa jest położone w województwie dolnośląskim, powiecie bolesławieckim na pograniczu gmin Warta Bolesławiecka i Gromadka. Na terenie gminy Gromadka znajduje się lotnisko, w gminie Warta Bolesławiecka osiedle mieszkaniowe wchodzące w skład miejscowości Szczytnica. Części te są oddzielone od siebie autostradą A-18. Powierzchnia lotniska 1880 hektarów. Dysponuje dużą ilością wolnych obszarów, nie było ono tak gęsto zabudowane jak pozostałe. Dojazd. Są dwie możliwości: pierwsza od strony autostrady, z której należy skręcić w prawo (z obu pasów), następnie przejechać tunelem pod autostradą do części wojskowej jadąc od strony Bolesławca, a do części cywilnej od strony Legnicy. Druga możliwość to dojazd lokalną drogą od strony wsi Różyniec lub Osła, następnie kierując się na drogę z płyt betonowych prowadzącą na lotnisko od strony północnej. Lotnisko składało się z:

- osiedla mieszkaniowego złożonego z bloków typu Leningrad, Bolesławiec oraz poniemieckich budynków mieszkalnych;

- pasów startowych o długości 2 km 450 m wraz z hangarami lotniczymi, z których te we wschodniej części zostały rozebrane;

- hal remontowych na samoloty używanych obecnie przez firmy Młynpol, Atlas;

- innych budynków sztabowych;

- licznych bunkrów wartowniczych, bunkra dowodzenia położonego w pobliżu pasów startowych,

- magazynów krytych ziemią oraz dwóch schronów jeden koło bocznego pasa lotniska, drugi tuż koło dużej wieży kontroli lotów;

- bazy paliw o pojemności 14,1 tyś metrów sześciennych.

Historia lotniska. Pierwsze obiekty zbudowane zostały prawdopodobnie przed II wojną światową. Przygotowano wtedy lotnisko Luftwaffe, wraz z autostradą, która ułatwiała transport sprzętu wojskowego na wschód. W 1939 roku z lotniska startowały samoloty bombardujące Polskę. Po 1945 roku zajęte przez wojska polskie. W 1953 roku obiekt przeszedł w ręce wojsk radzieckich. Rosjanie dokonali jego rozbudowy i powiększenia. Stanowiło ono jedną z największych radzieckich baz lotniczych w Polsce. Do 1992 roku stacjonował tam 3 Pułk Lotnictwa Bombowego podlegający Kluczowi Dowodzenia 149. Dywizji Lotnictwa Bombowego z lotniska Szprotawa - Wiechlice. Ponadto przejściowo stacjonował tutaj 164 Kerczeński Samodzielny Pułk Lotnictwa Rozpoznawczego Gwardii. Było to od 30 listopada 1952 do 31 grudnia 1958 i ponownie 1 listopada 1990 roku aż do opuszczenia terytorium Polski 14 maja 1992 roku. Lotnisko obsługiwało codzienne połączenie lotnicze z Moskwą. Ostateczna data transferu lotniska 21 sierpnia 1992. Plany utworzenia lotniska wojskowego się nie powiodły, zostało ono przekazane w ręce gmin, na których terenie leży. Jest powoli zagospodarowywane. Wchodzi w sklad Legnickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej.


A wiec jednak lotnisko doskonale pamieta wojne, nawet przyczynilo sie do zniszczen II wojennych.

Pozdrawiam Arek.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 years later...

Temat został przeniesiony do archiwum

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie