Skocz do zawartości

Myśliwce F-16 to ciągle nie broń, tylko zabawka


Rekomendowane odpowiedzi

http://www.polskatimes.pl/stronaglowna/158248,mysliwce-f-16-to-ciagle-nie-bron-tylko-zabawka,id,t.html

Myśliwce F-16 to ciągle nie broń, tylko zabawka

Samoloty F-16 strzegą polskiego nieba - ale tylko w telewizyjnej reklamie wody mineralnej.

Jak ustaliła "Polska, amerykańskie myśliwce, których pierwsze egzemplarze znajdują się w naszym kraju już od 2006 r., ciągle nie osiągnęły pełnej sprawności bojowej. Mimo że Amerykanie deklarowali, że w tym roku uzupełnią brakujące elementy wyposażenia, już wiadomo, że nie ma na to żadnych szans.

Chodzi tu o system walki radioelektronicznej (WRE). Polska zamówiła u Amerykanów jego niestandardową konfigurację. Prace nad nią amerykańscy specjaliści mieli skończyć w tym roku. - Ale tego nie zrobią, oddadzą ją najwcześniej w 2011-2012 r. A bez systemu WRE samoloty F-16 mają ograniczone możliwości prowadzenia działań operacyjnych. Przy samodzielnych misjach mogłyby łatwo paść ofiarą przeciwnika, jeśli nie będą mogły z niego korzystać - tłumaczy w rozmowie z "Polską płk Piotr Łukaszewicz, były dyrektor w MON ds. programu wdrażania samolotów F-16 do służby w Polsce.

System WRE, czyli samoobrony radioelektronicznej, to zbiór różnych opcji pomagających chronić samolot w starciu z wrogiem. W jego skład wchodzą m.in. urządzenia ostrzegające przed wykryciem przez radar, wyrzutnie flar i dipoli czy urządzenia do wytwarzania radioelektronicznych zakłóceń aktywnych. - Wcale nie jest tak, że polskie F-16 nie mają zamontowanego WRE. Niektóre jego elementy, na przykład system swój-obcy pozwalający odróżnić własne samoloty od nieprzyjacielskich, już są zamontowane - przekonuje mjr Marcin Rogus, rzecznik Polskich Sił Powietrznych.

Tymczasem rozmówcy "Polski nie pozostawiają złudzeń. - Nie ma szans, by trafił on do nas w tym roku - podkreśla mjr Michał Fiszer, ekspert od lotnictwa, uczestnik wojny w byłej Jugosławii. W dodatku największym problemem okaże się integracja wszystkich elementów systemu WRE ze sobą. - Amerykanie przecenili swe możliwości i nie zdołali na czas przygotować wszystkich elementów tego nowatorskiego systemu. Choć otwartym pozostaje pytanie, czy MON zrobił wszystko, by wyegzekwować od USA przestrzeganie terminów - dodaje płk Łukaszewicz.

Rzecznik polskich sił powietrznych podkreśla, że system WRE Amerykanie oddadzą do końca 2010 r. - Tyle że to nie oznacza, że natychmiast będzie można z niego korzystać. Przecież trzeba go jeszcze zainstalować, a następnie przeszkolić pilotów z jego stosowania - twierdzi płk Łukaszewicz.

Bez systemu WRE nie uda się zrealizować zadań, jakie polskie siły zbrojne stawiają przed F-16. - Ten system jest nieodzowny zwłaszcza na terytorium wroga - przyznaje mjr Fiszer. Tymczasem mjr Rogus, rzecznik sił powietrznych, zapowiada, że dowództwo chciałoby, aby F-16 brały udział w działaniach NATO.

- Już od początku 2010 r. 10 polskich pilotów będzie gotowych do działań w operacjach Sojuszu, zaś cztery nasze F-16, po uzupełnieniu przez Amerykanów certyfikatów, wcielą się w roli samolotów myśliwsko-bombowych w NATO-wskich misjach - wyjaśnia mjr Rogus. - Te samoloty mają opinię niezwyciężonych, gdyż nigdy nie przegrały starcia w powietrzu. Ale było to możliwe przede wszystkim dzięki systemowi WRE - podkreśla Krzysztof Zalewski, ekspert z miesięcznika "Lotnictwo.

Brak systemu WRE to nie jedyny problem, jaki mamy z F-16. Cały czas nie ma pełnej obsady pilotów do tych myśliwców. Do tej pory nauczyło się na nich latać 40 pilotów, 34 z nich osiągnęło status combat ready, czyli mogą wykonywać misje bojowe. Tyle że od ubiegłego roku na polskich lotniskach stacjonuje 48 samolotów F-16. Oznacza to, że nawet jeden pilot nie przypada na jeden samolot.

Tymczasem, według wytycznych NATO, do jednej maszyny powinno być przypisanych średnio 1,5 pilota. W naszych warunkach oznacza to, że do obsługi myśliwców potrzeba 72 lotników. - Do końca roku jeden pilot będzie przypadał na jeden samolot - deklaruje mjr Rogus. - A do wskaźników zalecanych przez NATO dojdziemy na przełomie 2012 i 2013 roku - dodaje rzecznik.

- Wyraźnie brakuje samolotu szkolno-bojowego, który ułatwiłby treningi pilotów. Niestety do tej pory nie udało się wyasygnować na niego pieniędzy - zaznacza Krzysztof Zalewski.

To nie pierwsze kontrowersje, jakie wzbudzają F-16 w Polsce. Już wcześniejsze egzemplarze, które do nas przyleciały w 2006 r., miały awarię podczas lotu. Większe lub mniejsze problemy są z nimi non stop - według szacunków ten myśliwiec ma różnego rodzaju usterki co siedem godzin lotu. - Pod tym względem nie odbiegają od światowej średniej. Obsługujący je technicy podkreślają ich zalety - mówi płk Łukaszewicz.

Brak systemu WRE to nie jedyny problem, jaki mamy z F-16. Cały czas nie ma pełnej obsady pilotów do tych myśliwców. Do tej pory nauczyło się na nich latać 40 pilotów, 34 z nich osiągnęło status combat ready, czyli mogą wykonywać misje bojowe. Tyle że od ubiegłego roku na polskich lotniskach stacjonuje 48 samolotów F-16. Oznacza to, że nawet jeden pilot nie przypada na jeden samolot.

Tymczasem, według wytycznych NATO, do jednej maszyny powinno być przypisanych średnio 1,5 pilota. W naszych warunkach oznacza to, że do obsługi myśliwców potrzeba 72 lotników. - Do końca roku jeden pilot będzie przypadał na jeden samolot - deklaruje mjr Rogus. - A do wskaźników zalecanych przez NATO dojdziemy na przełomie 2012 i 2013 roku - dodaje rzecznik.

- Wyraźnie brakuje samolotu szkolno-bojowego, który ułatwiłby treningi pilotów. Niestety do tej pory nie udało się wyasygnować na niego pieniędzy - zaznacza Krzysztof Zalewski.

To nie pierwsze kontrowersje, jakie wzbudzają F-16 w Polsce. Już wcześniejsze egzemplarze, które do nas przyleciały w 2006 r., miały awarię podczas lotu. Większe lub mniejsze problemy są z nimi non stop - według szacunków ten myśliwiec ma różnego rodzaju usterki co siedem godzin lotu. - Pod tym względem nie odbiegają od światowej średniej. Obsługujący je technicy podkreślają ich zalety - mówi płk Łukaszewicz."
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Temat został przeniesiony do archiwum

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie