ksiezyc_nad_gieesem Napisano 21 Lipiec 2008 Autor Napisano 21 Lipiec 2008 Zanim wyłuszczę swoją prośbę dotyczącą tytułowej linii, parę słów tytułem wprowadzenia.Geneza postania:Planując wielką ofensywę na wschód Niemcy zdawali sobie sprawę z ograniczonej wydolności kolejowego systemu transportowego na południe od Warszawy. Ograniczenia te były spadkiem po rosyjskich koncepcjach strategicznych zakładających 80-100 km-ową strefę buforową wokół granic Cesarstwa, pozbawioną kolei całkowicie. Koncepcje te pochodziły jeszcze z XIX wieku i prawdę powiedziawszy zdały się psu na budę. Ale o tym kiedy indziej.Przez całe międzywojnie Polska nie była w stanie tych zatrzeć śladów po rozbiorowych granicach mimo pewnych starań w tym kierunku.Planując zwiększenie przepustowości Niemcy kładli główny nacisk na zwiększenie wydolności przewozowej istniejących linii kolejowych. Realizowali to poprzez dobudowanie drugich torów do istniejących linii kolejowych oraz budowę nowych i rozbudowę istniejących stacji i mijanek. Śladami po tych inwestycjach są między innymi dziesiątki charakterystycznych betonowych wież wodnych rozsianych po całym kraju, takich jak na przykład ta w Rozwadowie.http://swr.podkarpackakolej.net/pietrusy/su45-228_bhp.jpgPoniższy rysunek pochodzący co prawda z 1932 roku (do 1939 roku nie zaszły większe zmiany), pokazuje stan infrastruktury kolejowej jaki Niemcy zastali po zakończeniu Kampanii Wrześniowej w 1939 roku. Jak widać na rysunku na ponad 300 km-owym odcinku między Warszawą a Krakowem były tylko dwie kolejowe przeprawy przez Wisłę, w Dęblinie i pod Sandomierzem.http://images24.fotosik.pl/151/ad74e1dbcb9ce4f7.jpgNad koncepcjami budowy nowych linii kolejowych Niemcy prawdopodobnie zaczęli myśleć gdzieś w 1943 roku. Docelowo sieć kolejowa w tym regionie miała wyglądać w ten sposób.http://images27.fotosik.pl/150/95369aa3c69184bf.jpgLinia Tomaszów - Radom - Lublin/Rozwadów - Zawada liczyła sobie około 410 km, planowano ją wybudować jako linię dwutorową, zakładano trzy duże przeprawy mostowe: w okolicach Kępy Choteckiej i Zawichostu na Wiśle oraz w okolicach Rozwadowa na Sanie. Ponadto planowano wybudowanie dwóch lokomotywowni oraz dwóch stacji rozrządowych w Radomiu i Lublinie.Najbardziej zaawansowane prace budowlane zostały wykonane na odcinku Tomaszów - Radom. W Lublinie rozpoczęto przebudowę zachodniej części węzła kolejowego pod planowaną lokomotywownię i stację rozrządową. Wykonano też wstępne prace przy przeprawach mostowych w okolicach Kępy Choteckiej i Zawichostu. Niewykluczone jest, że prace prowadzono jeszcze w innych miejscach, ale jak na razie nic mi do tej pory nie wiadomo.Ślady:Mimo, że linia Tomaszów - Radom - Lublin/Rozwadów - Zawada nie została ukończona, pozostało po niej trochę różnych śladów (cyfry odpowiadają rysunkowi powyżej). 1. Odcinek Tomaszów - Radom - ukończony przez Niemców prawie w całości. Oddany jednak do eksploatacji już w wyzwolonej" Polsce w 1947 roku.2. RadomLokomotywownia w Radomiu - wybudowana prawie w całości i wysadzona przez wycofujących się z Radomia Niemców w 1945 roku. Pozostało trochę ruin, między innymi:http://img65.imageshack.us/img65/1410/lok2hl9.jpghttp://img169.imageshack.us/img169/6388/lok3uj2.jpgAutorem powyższych zdjęć jest nski i pochodzą one z http://www.skarzysko.org/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=41043. Okolice Chotczywidok z satelityhttp://img410.imageshack.us/img410/4937/chotcza5ep0.jpgfilary nieukończonego mostu na Wiślehttp://img521.imageshack.us/img521/6688/chotcza1zd2.jpghttp://img140.imageshack.us/img140/9177/chotcza2jn3.jpghttp://img148.imageshack.us/img148/8958/chotcza3af6.jpghttp://img530.imageshack.us/img530/6458/chotcza4hx9.jpg4. NiedrzwicaW tym miejscu wedle mojej wiedzy miała odchodzić tytułowa linia w kierunku Radomia.widok z satelityhttp://img134.imageshack.us/img134/5269/niedrzwicazdjecie01il0.jpgnasyp budowanej linii zaznaczony na starej mapiehttp://img91.imageshack.us/img91/1421/przepustod7.jpgnasyp w lesiehttp://img141.imageshack.us/img141/995/niedrzwicafoto3cj2.jpgprzepusthttp://img236.imageshack.us/img236/5048/niedrzwicafoto1at0.jpghttp://img85.imageshack.us/img85/9595/niedrzwicafoto2ny0.jpg5. Lublin.Plan przebudowy zachodniej części lubelskiego węzła wyglądał następująco:http://img501.imageshack.us/img501/1903/niemcy5et.jpgZ planów do dnia dzisiejszego ostały się:a) przebudowona linia do Rozwadowahttp://img397.imageshack.us/img397/9541/przebudowafy6.jpgb) mostek na obecnej ulicy Modrej będący pozostałością po przedwojennym przebiegu linii do Rozwadowahttp://img140.imageshack.us/img140/6215/mostek1vh2.jpgc) monstrualnych rozmiarów przepust pod wyżej wymienioną linią:1) widok z satelityhttp://img148.imageshack.us/img148/7586/mostekkopiaww2.jpg2) widok z ziemihttp://img241.imageshack.us/img241/3774/mostek5cw6.jpghttp://img253.imageshack.us/img253/2961/mostek6az8.jpghttp://img102.imageshack.us/img102/3627/mostek7ok8.jpgI tyle udało mi się na chwilę obecną ustalić.Ponieważ wszelkie inne sposoby ustalenia innych śladów po tytułowej linii, że się tak wyrażę, spaliły na panewce mam prośbę do szanownych poszukiwaczy.Czy szwędając się gdzieś w okolicach przypuszczalnego przebiegu linii (rysunek poniżej w dużym przybliżeniu, linia mogła przebiegać w zupełnie innym miejscach)http://img143.imageshack.us/img143/4972/radomlublin2us2.jpgnatknęliście się na niczym nie dające się wytłumaczyć nasypy, wykopy, betonowe konstrukcje przepustów i tak dalej i tak dalej. Za wszelką pomoc będę wdzięczny.pozdrawiam serdecznie i kolejowo.ksiezyc_nad_gieesem ...
Amadeus Napisano 24 Lipiec 2008 Napisano 24 Lipiec 2008 Witam,mnie także interesuje ten temat. Z zaciekawieniem przeczytałem Pana post i z pewnym zdziwieniem.Na ostatnim obrazku przedstawiającym hipotetyczny przebieg lini kolejowej jest odcinek pomiędzy Odechowem a Miechowem.Myślę, że będę mógł pomóc. W sobotę pojadę tam, wykonam zdjęcia i niezwłocznie umieszczę na forum.Rozmawiałem z kilkoma osobami mieszkającymi w tym rejonie i potwierdziły, że faktycznie istniała tu nieuruchomiona linia kolejowa, którą po wojnie szybko rozebrano - pozostało miejscowe nazewnictwo: w lesie na torze", pojadę na tor i nakopię piachu" :) Własnie dzięki usłyszanemu kiedyś takiemu zdaniu trafiłem na ten ślad.A skąd moje zdziwienie? Wszyscy bez wyjątku, z którymi rozmawiałem twierdzili, że ta linia ma połączyć Radom z Solcem n. Wisłą, ale pewnie to już kwestia uogólnienia kierunku, w którym linia zmierzała.Pozdrawiam,Amadeus
Amadeus Napisano 25 Lipiec 2008 Napisano 25 Lipiec 2008 Udało mi się podjechać w to miejsce dzisiaj.Dodaję mapkę wraz z fotkami terenu.Jest mocno zarośnięty ale czytelny.Przekop prosty jak po sznurku, szerokość dna mierzona krokami to ok. 5m. Głębokość od 0 do ponad 2m.Zaczynają się żniwa - po skoszeniu zbóż będzie można ocenić wierzchowinę - teraz nie ma sensu wchodzić ludziom w szkodę :) Niemniej jednak w niedzielę podjadę aby obejrzeć i pstryknąć fotki przypuszczalnego przebiegu lini po odkrytym terenie.
Amadeus Napisano 25 Lipiec 2008 Napisano 25 Lipiec 2008 01 Widok w kierunku wschodnim z drogi obniżającej się do wykopu i przeninającej go pod kątem.
Amadeus Napisano 25 Lipiec 2008 Napisano 25 Lipiec 2008 Fotka 02 - widok z głębi lasu w kierunku wschodnim - dno płaskie, wyraźnie zaznaczona krawędź wykopu
Amadeus Napisano 25 Lipiec 2008 Napisano 25 Lipiec 2008 03 - zdjecie zrobione z dna wykopu w kierunku pólnocnym - dobrzew idoczna krawędź (skarpa)
Amadeus Napisano 25 Lipiec 2008 Napisano 25 Lipiec 2008 04 - widok w kierunku wschodnim - kilkadziesiąt metrów dalej teren wyrównuje sie - zaczynają sie pola uprawne
Amadeus Napisano 25 Lipiec 2008 Napisano 25 Lipiec 2008 05 w kierunku zachodnim - wyraźnie widocza prawa krawędź - patrząc w stronę Radomia.Pozdrawiam,Amadeus
Rekomendowane odpowiedzi
Temat został przeniesiony do archiwum
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.