Skocz do zawartości

Ktoś szuka w okolicach Kutna,Młogoszyna,Piątku,Soboty ?


kondek

Rekomendowane odpowiedzi

Jest ktoś z forumowiczow kto szuka w okolicach Kutna.Wychodzi coś tutaj z ziemi ? Do tej pory znalazlem kilkadziesiąt łusek(mauser,label), ale nic konkretnego.Czy ktoś może wie coś o lotniskach polowych z czasów pierwszej fazy bitwy nad bzurą. Udało mi się jedno zlokalizować (dwa źródła dowódca i świadek) niedługo wizja lokalna :-) nad dwoma pracuje a było podobno jeszcze jedno (cztery w sumie). Jakby ktoś miał jakieś dokładniejsze informację to proszę o kontakt dziękuje i pozdrawiam.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks later...
Witam jestem z Kutna i jak byście chcieli sie spotkać to zapraszam na priv. A co do lotnisk usytuowanych w okolicach Kutna podczas kampani wrześniowej to wiem tylko to, że już 6 września wydano rozkaz wycofania wszystkich eskadr myśliwskich i rozpoznawczych w okolice Lublina do dyspozycji naczelnego wodza z okolic Kutna. Jednak dowodzący Armią Poznań" gen. Tadeusz Kutrzeba nie wykonał tego rozkazu. Lotnictwo było mu potrzebne do przeprowadzenia największej operacji zaczepnej września 1939 r. - uderzenia na nieprzyjaciela w rejonie rzeki Bzury. Przegrupowujące się jednostki Armii Poznań" i współdziałającej z nią Armii Pomorze" potrzebowały skutecznej ochrony myśliwców by uniemożliwić przeciwnikowi rozpoznanie ruchów wojsk oraz celem rozpoznania położenia i kierunków poruszania się sił nieprzyjaciela. Gen. T. Kutrzeba w przededniu rozpoczęcia bitwy dysponował 7 eskadrami rozlokowanymi w rejonie Krośniewic: 34 eskadrą rozpoznawczą - 6 samolotów typu Karaś" na lotnisku Perna k/ Krośniewic,131 i 132 eskadrami myśliwskimi - łącznie 17 samolotów typu P - 11 na lotnisku Ostrowy k/ Krośniewic, 33 eskadrą obserwacyjną - 3 samoloty typu Czapla" (od 9 września) na lotnisku Ostrowy i 36 eskadrą obserwacyjną - 5 samolotów typu R - XIII na lotnisku Kłodawa oraz 43 eskadrą obserwacyjną - 6 samolotów typu R - XIII na lotnisku Walentynowo k/ Aleksandrowa i 46 eskadrą obserwacyjną - 4 samoloty typu R-XIII na lotnisku Folbórz.
To właśnie z lotnisk węzła krośniewickiego startowały samoloty do działań osłonowych i rozpoznawczych przygotowujących uderzenie nad Bzurą oraz wspomagających polskie jednostki w czasie trwania bitwy. Na tym węźle samoloty znajdowały się w dniach 6 - 12 września 1939 r. Dramatyczne wydarzenia w okolicach Krośniewic rozegrały się 6, 9 i 10 września. Doszło wówczas do zaciekłych walk powietrznych, w czasie których poległo 3 pilotów nad Krośniewicami. Wraz z przesuwaniem się jednostek lądowych w kierunku Warszawy, na wschód przesuwano również lotniska polowe. Po 12 września lotnictwo polskiego biorące udział w bitwie było w tragicznym położeniu. Większość maszyn nie nadawał się już do zadań bojowych, a wobec zdecydowanych działań niemieckich sił lądowych okrążających polskie oddziały, kurczyły się tereny, na których można było usytuować lotniska polowe, a także zwiększyła się liczba samolotów niemieckich. Wobec zaistniałej sytuacji 16 września odesłano resztki polskich eskadr do bazy w Lublinie i tym samym zakończyły się działania polskiego lotnictwa w bitwie nad Bzurą.
Pominięcie rozkazu przez gen. T. Kutrzebę o odesłaniu eskadr do dyspozycji Naczelnego Wodza, okazało się trafnym posunięciem. Samoloty lotnictwa, którymi dysponowało naczelne dowództwo, zbyt rzadko i mało skutecznie wspierało walcząc nad Bzura polskie oddziały. Zatrzymanie pełnego składu eskadr przy armii Poznań", dało o wiele lepsze efekty. W tej nierównej walce nie mieli jednak szans i mimo swojej bohaterskiej postawy, musieli ulec przewadze w sprzęcie i jakości tego sprzętu, która była bez wątpienia po stronie hitlerowskiego Luftwaffe. To tyle co wiem na ich temat. Jak by coś to służe pomocą. Może zrobimi jakąś grupkęz Kutna do wspólnych wypadów. Przynajmniej nie bede jeździł sam.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Słuchałem kiedyś w polskim radiu (Pr.1) audycji o bitwie nad Bzurą, nagrywana była w 1979r. Wypowiadali się w niej świadkowie tych dni, mieszkańcy gminy Zduny. Jeden z nich wspominał o pojedynku lotniczym polskiego i niemieckiego samolotu (określił je jako ''duży'' i ''mały''), domyślał się,że ten ''mały'' to polski, który zestrzelił tego drugiego. Spadł ponoć gdzieś w okolicach łąk k/ Złakowa Kościelnego. Czy coś wam wiadomo na ten temat, może gdzieś w jakiejś książce coś było wspomniane o tym?
pzdr
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z relacji Mieczysław Mumlera wynika ze w okolicach kutna znajdowały sie co najmniej dwa lotniska Mnich i Krośniewice dalej jedno pod Luszynem.Mniej wiecej moge zidentyfikować te miejsca.Jeszcze jedno znajdowało się w okolicach Głogowca (sztab gen.Kutrzeby) jednak nawet przyblizone miejsce nie przychodzi mi do głowy.Jest jeszczse jedno lotnisko tym razem juz niemieckie a pozniej rosyjskie pod samiutkim Kutnem (to wiem na 100 % gdzie było relacjia świadka) brak mi jednak informacji kto na nim stacjonował jakby ktoś coś o nimi wieedział to prosze o wiadomość.Z relacji wynika że również stał na nim przez jakiś czas amerykański samolot co to było nie wiem.Pozdrawiam wszystkich.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Może mieć na myśli teren za dawnym placem buraczanym przy drodze do Woźniakowa,bardziej na prawo od obecnej Wytwórni Mas Bitumicznych (te chałdy piachu i kamieni. Aha, właścicielka pola bardzo czujna:) ale wystarczy najpierw poprosić i pozwala biegać (mieszka w domkach obok pola Słyszałem o tym lotnisku, ona też ale ja znalazłem tam tylko kilka łusek i parę monet S.A.Poniatowskiego.
Pozdrawiam
Darek
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Darek dokładnie.Ostatnio rozmawiałem ze świadkiem tamtych wydarzeńZ osobą która tam mieszkała.Znajomy opowiadał mi ,że w piątce obok tego lotniska była szkoła pilotów.Tam byli zakwaterowani a z miejsca przy trójkącie wyciągali różne rzeczy (kiedys tam gdzie jest stacja było pole)Ale przy trójkącie syf straszny i cięzko co kolwiek znaleźć.Pozdrawiam
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

;) chętnie, tym bardziej że teraz sam w młynie pracuję:)
Teraz na ślepo chodzę, jak mam chwilę to wyciągam wykrywkę z bagażnika i na najbliższe pole albo w lasek.Zawsze jakieś kopiejki wyjdą:)
A jak się nastawiam że gdzieś napewno coś jest.. to się okazuje że ktoś inny miał ten sam pomysł wcześniej:)
Ale z góry dzięki za mapę.
darekfox@wp.pl
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie, wychowałem się na Azorach, cała moja rodzina od strony matki pochodzi z tych stron...
A więc - Ten amerykański samolot to B - 17, jeszcze niedawno jeden z gołębników na działkach pkp miał półokrągły dach z burty fortecy. Wiedzą o tym również pracownicy Muzeum Regionalnego, kilka razy o tym rozmawiałem np. podczas wizyty w Muzeum Bitwy nad Bzurą.

Na polu było lotnisko, najpierw niemieckie a potem, krótko po wojnie, radzieckie.
Proszę również zauważyć, że mamy tu około 5 kilometrów prostej drogi!!! Tak, tak - od łuku za wiaduktem nad torami (w stronę Krośniewic), do nieczynnego przejazdu kolejowego na Przemysłowej. Oczywiście dziś E2 zakręca łukiem koło CPN. Kiedyś droga była prosta i szeroka. Również zabudowa w tych okolicach (poza SP5) jest głównie powojenna, razem z pobliskimi bunkrami.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Michał dzięki za info.W jednym z tych bunkrów byłem w tym niedaleko kolejowki.Bardziej kojarzylem je ze schronami P-lot. Jestem ciekawy czy to bunkierki nie mogly byc poniemieckie .Napewno stoja dwa przy torach (bunkry dozorowe)koło stacji głównej . Pozdrowionka dla wszystkich :-)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Temat został przeniesiony do archiwum

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie