kondek Napisano 23 Grudzień 2005 Autor Share Napisano 23 Grudzień 2005 Jest ktoś z forumowiczow kto szuka w okolicach Kutna.Wychodzi coś tutaj z ziemi ? Do tej pory znalazlem kilkadziesiąt łusek(mauser,label), ale nic konkretnego.Czy ktoś może wie coś o lotniskach polowych z czasów pierwszej fazy bitwy nad bzurą. Udało mi się jedno zlokalizować (dwa źródła dowódca i świadek) niedługo wizja lokalna :-) nad dwoma pracuje a było podobno jeszcze jedno (cztery w sumie). Jakby ktoś miał jakieś dokładniejsze informację to proszę o kontakt dziękuje i pozdrawiam. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
duff Napisano 25 Grudzień 2005 Share Napisano 25 Grudzień 2005 Witam,ja szukam w okolicach Soboty. Napisz na priv.pzdr Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
kris_kutno Napisano 5 Styczeń 2006 Share Napisano 5 Styczeń 2006 Witam jestem z Kutna i jak byście chcieli sie spotkać to zapraszam na priv. A co do lotnisk usytuowanych w okolicach Kutna podczas kampani wrześniowej to wiem tylko to, że już 6 września wydano rozkaz wycofania wszystkich eskadr myśliwskich i rozpoznawczych w okolice Lublina do dyspozycji naczelnego wodza z okolic Kutna. Jednak dowodzący Armią Poznań" gen. Tadeusz Kutrzeba nie wykonał tego rozkazu. Lotnictwo było mu potrzebne do przeprowadzenia największej operacji zaczepnej września 1939 r. - uderzenia na nieprzyjaciela w rejonie rzeki Bzury. Przegrupowujące się jednostki Armii Poznań" i współdziałającej z nią Armii Pomorze" potrzebowały skutecznej ochrony myśliwców by uniemożliwić przeciwnikowi rozpoznanie ruchów wojsk oraz celem rozpoznania położenia i kierunków poruszania się sił nieprzyjaciela. Gen. T. Kutrzeba w przededniu rozpoczęcia bitwy dysponował 7 eskadrami rozlokowanymi w rejonie Krośniewic: 34 eskadrą rozpoznawczą - 6 samolotów typu Karaś" na lotnisku Perna k/ Krośniewic,131 i 132 eskadrami myśliwskimi - łącznie 17 samolotów typu P - 11 na lotnisku Ostrowy k/ Krośniewic, 33 eskadrą obserwacyjną - 3 samoloty typu Czapla" (od 9 września) na lotnisku Ostrowy i 36 eskadrą obserwacyjną - 5 samolotów typu R - XIII na lotnisku Kłodawa oraz 43 eskadrą obserwacyjną - 6 samolotów typu R - XIII na lotnisku Walentynowo k/ Aleksandrowa i 46 eskadrą obserwacyjną - 4 samoloty typu R-XIII na lotnisku Folbórz.To właśnie z lotnisk węzła krośniewickiego startowały samoloty do działań osłonowych i rozpoznawczych przygotowujących uderzenie nad Bzurą oraz wspomagających polskie jednostki w czasie trwania bitwy. Na tym węźle samoloty znajdowały się w dniach 6 - 12 września 1939 r. Dramatyczne wydarzenia w okolicach Krośniewic rozegrały się 6, 9 i 10 września. Doszło wówczas do zaciekłych walk powietrznych, w czasie których poległo 3 pilotów nad Krośniewicami. Wraz z przesuwaniem się jednostek lądowych w kierunku Warszawy, na wschód przesuwano również lotniska polowe. Po 12 września lotnictwo polskiego biorące udział w bitwie było w tragicznym położeniu. Większość maszyn nie nadawał się już do zadań bojowych, a wobec zdecydowanych działań niemieckich sił lądowych okrążających polskie oddziały, kurczyły się tereny, na których można było usytuować lotniska polowe, a także zwiększyła się liczba samolotów niemieckich. Wobec zaistniałej sytuacji 16 września odesłano resztki polskich eskadr do bazy w Lublinie i tym samym zakończyły się działania polskiego lotnictwa w bitwie nad Bzurą.Pominięcie rozkazu przez gen. T. Kutrzebę o odesłaniu eskadr do dyspozycji Naczelnego Wodza, okazało się trafnym posunięciem. Samoloty lotnictwa, którymi dysponowało naczelne dowództwo, zbyt rzadko i mało skutecznie wspierało walcząc nad Bzura polskie oddziały. Zatrzymanie pełnego składu eskadr przy armii Poznań", dało o wiele lepsze efekty. W tej nierównej walce nie mieli jednak szans i mimo swojej bohaterskiej postawy, musieli ulec przewadze w sprzęcie i jakości tego sprzętu, która była bez wątpienia po stronie hitlerowskiego Luftwaffe. To tyle co wiem na ich temat. Jak by coś to służe pomocą. Może zrobimi jakąś grupkęz Kutna do wspólnych wypadów. Przynajmniej nie bede jeździł sam. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
duff Napisano 5 Styczeń 2006 Share Napisano 5 Styczeń 2006 Słuchałem kiedyś w polskim radiu (Pr.1) audycji o bitwie nad Bzurą, nagrywana była w 1979r. Wypowiadali się w niej świadkowie tych dni, mieszkańcy gminy Zduny. Jeden z nich wspominał o pojedynku lotniczym polskiego i niemieckiego samolotu (określił je jako ''duży'' i ''mały''), domyślał się,że ten ''mały'' to polski, który zestrzelił tego drugiego. Spadł ponoć gdzieś w okolicach łąk k/ Złakowa Kościelnego. Czy coś wam wiadomo na ten temat, może gdzieś w jakiejś książce coś było wspomniane o tym?pzdr Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Kobieras39 Napisano 6 Styczeń 2006 Share Napisano 6 Styczeń 2006 mam sporo rodziny w okolicy czesze teren kotla bzury od 5 lat ale nic nie slyszalem ale jak bede niebawem to spytam sie bo w zlakowie tez mam rodzine;P a w kotel jeszcze kupa fantów wychodzi;] Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
duff Napisano 8 Styczeń 2006 Share Napisano 8 Styczeń 2006 To dużo osób popytaj, ja pytałem dużo i nikt narazie nie potwierdził ;-)pzdr Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
kondek Napisano 9 Styczeń 2006 Autor Share Napisano 9 Styczeń 2006 Z relacji Mieczysław Mumlera wynika ze w okolicach kutna znajdowały sie co najmniej dwa lotniska Mnich i Krośniewice dalej jedno pod Luszynem.Mniej wiecej moge zidentyfikować te miejsca.Jeszcze jedno znajdowało się w okolicach Głogowca (sztab gen.Kutrzeby) jednak nawet przyblizone miejsce nie przychodzi mi do głowy.Jest jeszczse jedno lotnisko tym razem juz niemieckie a pozniej rosyjskie pod samiutkim Kutnem (to wiem na 100 % gdzie było relacjia świadka) brak mi jednak informacji kto na nim stacjonował jakby ktoś coś o nimi wieedział to prosze o wiadomość.Z relacji wynika że również stał na nim przez jakiś czas amerykański samolot co to było nie wiem.Pozdrawiam wszystkich. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
kris_kutno Napisano 9 Styczeń 2006 Share Napisano 9 Styczeń 2006 Kondek masz na myśli Sklęczki? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
DarekD Napisano 9 Styczeń 2006 Share Napisano 9 Styczeń 2006 Może mieć na myśli teren za dawnym placem buraczanym przy drodze do Woźniakowa,bardziej na prawo od obecnej Wytwórni Mas Bitumicznych (te chałdy piachu i kamieni. Aha, właścicielka pola bardzo czujna:) ale wystarczy najpierw poprosić i pozwala biegać (mieszka w domkach obok pola Słyszałem o tym lotnisku, ona też ale ja znalazłem tam tylko kilka łusek i parę monet S.A.Poniatowskiego.PozdrawiamDarek Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
kondek Napisano 10 Styczeń 2006 Autor Share Napisano 10 Styczeń 2006 Darek dokładnie.Ostatnio rozmawiałem ze świadkiem tamtych wydarzeńZ osobą która tam mieszkała.Znajomy opowiadał mi ,że w piątce obok tego lotniska była szkoła pilotów.Tam byli zakwaterowani a z miejsca przy trójkącie wyciągali różne rzeczy (kiedys tam gdzie jest stacja było pole)Ale przy trójkącie syf straszny i cięzko co kolwiek znaleźć.Pozdrawiam Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
DarekD Napisano 10 Styczeń 2006 Share Napisano 10 Styczeń 2006 W tym trójkącie co jest teraz stacja to stała bateria p-lot, tak przynajmniej twierdzi moje źródło w Muzeum na Witosa:) Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
kris_kutno Napisano 13 Styczeń 2006 Share Napisano 13 Styczeń 2006 Znajdowałeś coś na tych lotniskach? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
DarekD Napisano 13 Styczeń 2006 Share Napisano 13 Styczeń 2006 Ja raczej za monetami chodzę. Nie,raz tam byłem ale monetkonośne to miejsce nie było więc szybko sie przeniosłem. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
kris_kutno Napisano 16 Styczeń 2006 Share Napisano 16 Styczeń 2006 DarekD Czyli piszczałke masz typowo dla monet? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
DarekD Napisano 16 Styczeń 2006 Share Napisano 16 Styczeń 2006 Nie,wtedy miałem Ultrę1, ale ..nie kopię większych sygnałów, nie pamiętam czy jakieś były.Jeśli chodzi o mnie to teren dziewiczy, nic wam nie wyniosłem:)Darek Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
kondek Napisano 17 Styczeń 2006 Autor Share Napisano 17 Styczeń 2006 Darek jak chcesz moge Ci udostepnic mape Kutna i okolic (słaba skala)z 1894 jest tam troche młynów poznaczonych.Mapa bodajze z Austro-Wegier. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
DarekD Napisano 17 Styczeń 2006 Share Napisano 17 Styczeń 2006 ;) chętnie, tym bardziej że teraz sam w młynie pracuję:)Teraz na ślepo chodzę, jak mam chwilę to wyciągam wykrywkę z bagażnika i na najbliższe pole albo w lasek.Zawsze jakieś kopiejki wyjdą:) A jak się nastawiam że gdzieś napewno coś jest.. to się okazuje że ktoś inny miał ten sam pomysł wcześniej:)Ale z góry dzięki za mapę.darekfox@wp.pl Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
kris_kutno Napisano 18 Styczeń 2006 Share Napisano 18 Styczeń 2006 A chodziłeś w okolicach góry św. małgorzaty. W tym roku z monet wyciągnołem tam kilka boratynek i ładny srebrny grosz praski. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
MichałA Napisano 21 Styczeń 2006 Share Napisano 21 Styczeń 2006 Panowie, wychowałem się na Azorach, cała moja rodzina od strony matki pochodzi z tych stron...A więc - Ten amerykański samolot to B - 17, jeszcze niedawno jeden z gołębników na działkach pkp miał półokrągły dach z burty fortecy. Wiedzą o tym również pracownicy Muzeum Regionalnego, kilka razy o tym rozmawiałem np. podczas wizyty w Muzeum Bitwy nad Bzurą. Na polu było lotnisko, najpierw niemieckie a potem, krótko po wojnie, radzieckie. Proszę również zauważyć, że mamy tu około 5 kilometrów prostej drogi!!! Tak, tak - od łuku za wiaduktem nad torami (w stronę Krośniewic), do nieczynnego przejazdu kolejowego na Przemysłowej. Oczywiście dziś E2 zakręca łukiem koło CPN. Kiedyś droga była prosta i szeroka. Również zabudowa w tych okolicach (poza SP5) jest głównie powojenna, razem z pobliskimi bunkrami. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
DarekD Napisano 22 Styczeń 2006 Share Napisano 22 Styczeń 2006 :) boratynki, kopiejki,grosze Stanisława Augusta.. i wszystko poza srebrnymi kopiejkami w strasznym stanie:(Ale miejsce fajne bo spokojne, nikt sie mną nie interesował:) Niech tylko się rozmrozi..:) Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
kondek Napisano 23 Styczeń 2006 Autor Share Napisano 23 Styczeń 2006 Michał dzięki za info.W jednym z tych bunkrów byłem w tym niedaleko kolejowki.Bardziej kojarzylem je ze schronami P-lot. Jestem ciekawy czy to bunkierki nie mogly byc poniemieckie .Napewno stoja dwa przy torach (bunkry dozorowe)koło stacji głównej . Pozdrowionka dla wszystkich :-) Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
kris_kutno Napisano 24 Styczeń 2006 Share Napisano 24 Styczeń 2006 Jeśli chodzi o ten gołębnik zrobiony z burty samolotu to, mówicie o działkach na Adamowicach czy na Azorach?Znam tam Prezesa kółek działkowych. Więc może udałoby się to wyciągnąć od faceta. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Temat został przeniesiony do archiwum
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.