mops Napisano 23 Listopad 2002 Autor Napisano 23 Listopad 2002 Czesc. Na grupie pl.misc.kolej przeczytalem ciekway post nt Ameriki. Wrzucam go tutaj bo moze byc dla kolegow interesujacy. Post jest z 22 listopada i napisal go Szymon. Oto jego tresc:------------------------------------Toche czasu temu Andrzej Szynkiewicz wyslal mi na priv odpa dot. Ameriki -pociagu Hitlera. Dal propozycje, z ktora w pelni sie zgadzam, aby wrzucicto na forum. Od wiedzy glowa nie boli. Zamieszczam jego odpy na moje(cytowane) pytania.Jeszcze raz chcialbym Andrzejopwi podziekowac za wyczerpujacego odpa.|||Hejka!Na szybko i z pamięci - na poszukiwanie zdjęć i dokładniejszych informacjioczywiście, jak słusznie zauważyłeś - nie mam czasu - ale może kiedyś -chciałem zrobić na ten temat stronę www (nawet mam domenę zarejestrowanę;-) ) - bo podobnie jak Ciebie mnie II wojna interesuje - już dobre 15-20lat ;-) a kolej to pewno z 10 więcej ;-D1. Rodzaj parowozów, ich podstawowe parametry.Zawsze były to dwa - nigdy, nawet na zelektryfikowanych liniach nie byłyodłączane od składu na dłużej niż wymnagałoby tego ich obsługa techniczna.A nie wiem czy przypadkiem nawet na takich liniach nie prowadzilły tegoskładu Z tego co wiem były to dwie maszyny serii 03 (BR03), przynajmniej w1938-39 - ich parametrów technicznych poszukaj sobie już sam - kiedyć chybaw Kolejach Małych i Dyżych był o nich artykuł - co prawda w służbie PKP,ale parametrów specjalnie wiele polacy nie zmienili. Vmax 120 km/h - aleten pociąg (Amerika" bądź Brandenburg", o czym później) raczej niejeździł prędzej jak 100 - 110. Oglądając jedno ze zdjęć wydaje mi się, żejedną z nich mogła być maszyna 03 035 lub 03 085, ale pewny nie jestem. Natomiast na 100% nienicy mieli takich specparowzow więcej - 6 przynajmniej -wszak wielu hitlerowskich notabli miało własne pociągi specjalne, Himmler,Goering, był tez spec pociąg dla OKW, oczywiście nie tak wypasione" jakAmerika" ale do ich prowadzenia używano (chyba) tych samych maszyn.Przygotowanie ich do takiej słuzby nie było trudne - polegało na umocowaniuspecjalnego stalarza do zawieszenia tych kilku płyt pancernych. To moznabyło wykonać na dowolnej dostępnej akurat maszynie serii 032. Ilosć tych parowozów i ich rozmieszczenie (początek i koniec/ 2x napoczątku...)Tak - dwa generalnie w czasie akcji" - czyli gdy pociąg słuzył jakokwatera główna Hitlera - wg przepisów po jednym praowozie było na kazdym zkońców składu - chodziło o manewrowość i szybką możliwość zmiany kierunkujazdy. Oczysicie parowozy te były - w miarę możliwości - ustawione przodemdo kierunku jazdy - czyli tendrami do siebie - stąd moje przypuszczenie ,że pociąg raczej szybko nie jeździł, bo o ile mnie pamięć nie myli 03 wjeździe tendrem naprzód miały Vmax 80 lub 90 km/h - ale te maszyny mogłybyć podrasowane", albo zupełnie inaczej się zachowywać w takim ustawieniu,niż z standardowo kitą na haku" ;-) Jednak jak oglądałem zdjęcia zespotkania Hitlera z Franco to wydaje mi się, że pociąg przyprowadził tylkojeden parowóz, albo dwa jeden za drugim.3. Ewentualne opancerzenie loków.Tego akurat dokładnie nie wiem, na pewno miały jakieś opancerzenie - alejak wielokrotnie się spotkałem z myleniem pojęć - tak teraz sprostuję -pociąg Hitelra nie był pociągiem pancernym!!!!! Był kwaterą główną,wyposażoną w środki łączności itd, ale nigdy nie służył do walkibezpośreniej. Dlatego parowozy mogłu mieć opancerzenie zakrywające tylkonajważniejsze elementy maszyny parowej i ruchowe. Ewentualnie najwrażliwszena zniszczenie. Wiem natomiast, że na początku wojny i przed jejrozpoczęciem płyty pancerne miały grubość 20mm, później je zwiększono je do35mm, ale tego akurat nie wiem na pewno - mogło to być rwónież 40, 45 czy50mm4. Związek tego pociagu z dywizją SS-Liebstandarte lub inną osobistą obronąfurera". Wiem, ze to dosc skomplikowane, poszukam na innych grupach.Niestety moim drugim konikiem, ujeżdzanym przez ok. 4-5 lat to historia IIwojny świat.Dlaczego iestety"?? Trzeba się cieszyć, że młodziez ma jeszcze jakieśzainteresowania, a nie tylko sport, muzyka oraz gry"Jaki był związek?? Hmmm - pociąg był poprostu polową, ruchomą kwaterągłówną Hitlera, Leibstandarte - przynajmniej na początku wojny i przed jejrozpoczęciem miała jako podstawowe zadanie ochronę Hitlera. W czasie wojny,a na pewno po przeksztauceniu LAH w dywizję i posłaniu jej na front Hitlermiał do dyspozycji specjalny batalion do swojej ochrony, który niczym innymsię nie zajmował - ale to raczej historia na osobny list jak będzieszchciał to mogę coś poszukać na ten temat.Jeżli chodzi o Amerikę" to w czasie gdy podróżował nią Hitler miała naswym pokładzie jego ochronę, ale nic poza tym. Mieli oni do dyspozycji 1lub 2 wagony 2 kl - ówczesnej - czyli o takim standardzie jak dzisiejsza 1kl - porównywalnie - wagon kąpielowy, jadalnię i czasami salon. No ioczysicie dwa wagony z 4-rema sprzężonymi działkami plot 20mm - standardowyFlak - ale oznaczeń Ci nie podam - kiedyś sklejałem ich chyba ze 3 zestawy(modele w skali 1:35), ale to było tak dawno temu........ Choć do obronyplot najprawdopodobniej służyli ludzie z Luftwaffe - po 26 na kazdy wagon.5. Ile i jakie wagony w składzie (w tym wagony obrony plot.)Hmmm - tu dochodzimy do pewnego problemu, a i kolejnej nieścisłości. Otóżbaaaardzo często mozna się spotkać z tym, że pociąg Amerika" iBrandenburg" to dwa różne pociągi. Raczej na pewno Hitler miał dodyspozycji więcej niż jeden skład pociągu specjalnego, może nie w takimsamym dokładnie składzie wagonów, które przełączano. W zalezności od tegoktóry wózł Hitlera ten nosił kryptonim Amerika", który to zmieniono 1lutego 1943r na Brandenburg". Skąd ta dualistyczność?? Ano stąd, żewszystkie pociągi bojowe - pancerne w armii niemieckiej - ale nie tylko wtej - miały dwa składy - jeden bojowy, a drugi gospodarczy. W bojowym byływagony pancerne, działa itp, a gospodarczy to zapasy, warsztaty, koszary -tyle że na kółkach. To wygodne i użyteczne, więc najprawdopodobniej i tubyło podobnie. Te drugie przewaznie nie były prowadzone przez lokipancerne, ale mogły one być szybko przystosowane do takiej roli. Podobnierzecz się miała z Ameriką" i innymi spec pociągami. Jedne skład byłgłównym, a drugi pomocniczym - nie pokazywanym oficjalnie - dlatego nie mao nim zbyt wielu wzmianek - nie mniej jednak jestem przekonany, że istniał.Skład Ameriki"był zmienny w czasie i zależnie od warunków i potrzeb.Standardowo - w czasie wojny - było to 16-17 wagonów pullmanowskich (4osiowych, na wózkach) z przejściem międzywagonowym i harmoniami.Często - szczególnie pod koniec wojny - i na terenach okupowanych - przedprowozem prowadzącym skład pchana była platforma wypełniona piaskiem, bądźwagon z niskimi burtami, aby w razie wysadzania torów na mniejszeuszkodzenia był narażony sam skład i parowóz. Za nią oczywiście BR 03,później opancerzony wagon obrony przciwlotniczej - trudno mi określić ichkonstrukcję - na pewno miały wyżesze ściany niż zwykłe platformy, a działkastały na podwyższeniu aby mieć większe pole ostrzału.Kolejne to (ale nie koniecznie w takiej kolejności jechały w pociągu) -wagon dowodzenia, tzn centrala", który dzielił się na dwie części.Pierwsza z nich mieściła salę konferencyjną, w której stał duży stół domap, kilka krzeseł; druga zaś to centrum łączności posiadające połączeniaradiowe, telefoniczne i dalekopisowe (zawsze w miejsce planowanegodłuższego postoju - a bywało że pociąg potrafił stać po 3-4 tygodnie wjednym tunelu czy stacji, podciągano wiązkę kabli właśnie do łączności), wczasie jazdy pociąg posiadał łączność radiową, poprzez antenę umieszczonąna dachu tego wagonu - ale o jakim zasięgu to Ci nie potrafię powiedzieć.W okolicach centrali znajdował się wagon salonowy - ten był na stanie DRG ibył wypożyczany w miarę potrzeby, gdyż nie zawsze był włączany do składu.Zwykła salonka, choć widziałem zdjęcia z dwóch róznych wagonów - jeden zprzedziałem stewarda - z małą kuchenką - lub bez tego przedziału, taki cały a przestrzał". Wagon ten służył często jako poczekalnia dla petentów, czypokój dla odpoczynku w czasie przerwy w naradach, które odbywały cię wcentrali.Dalej wagon Hitlera miał salon wyłożony boazerią z drewna orzechowego, naśrodku stał w nim duży podłużny stół z 8 krzesłami, z boku - w rogu byłokilka (3?? 4??) foteli obitych ciemnoczerwoną skórą. Ponieważ film jakiwidziałem ze środka tego pociągu wskazuje na to, że w tym wagonie byłojeszcze jakieś pomieszczenie - może sypialnia Hitlera - tego nie wiem napewno. Wiem natomiast, że był też specjalny wagon sypialny, który miał 4kajuty", każda z sypialnią - duże podwójne łózka - pokojem dziennym z małąkanapką, fotelem i stolikiem oraz małą umywalką. Wydaje się, że Hitler mógłtam spać, ale nie koniecznie.W miarę potrzeb włączany był również zwykły wagon sypialny (lub dwa) - tenbył jednak przemalowywany w barwy ochronne, lub przynajmniej zamalowywanotę czerwień. Z tego wagonu ta farba - ciemna zieleń, niemal oliwkowa -często odłaziła całymi płatami. Częsciej jednak jego miejsce zajmowały 2wagony 2 kl - szczególnie na krótszych trasach. a dla wazniejszych gości 1kl. W składzie również znajdował się wagon dla sekretarek, adiutantów,oficerów batalionu ochrony Hitlera i dla specjalnych - stałych - gości.Oczywiście jeden sypialno-mieszkalny, a inny do pracy. Nie wiem jak onewyglądały, ale były na pewno 2 takie wagony, a może i 3.Ponadto był wagon kąpielowy (dla plebsu raczej - bo o ile wiem Hitler miałwłasną umywalnię), wagon restauracyjny, wagon bagażowy, wagon magazyn razemz agregatem prądotwórczym, bo trzeba wiedzieć, że pociąg miał własny systemzasilania i poprowadzoną sieć energetyczną, podobnie jak wodę. Zbiorniki ipompy znajdowały się właśnie w magazynie, ale każdy wagon miał własne,mniejsze zbiorniki, które w miarę ich opróżniania obsługa pociagu napełniałze zbiornika głównego przy pomocy pomp. Był tez osoby wagon kuchnia, alenie zawsze był on włączany do składu, czasem zamiast kuchni i retauracji -ten wagon nie był takim wag. restauracyjnym jakie znamy dzisiaj - miałtylko stoliki i kanapy, a nie miał pomieszczeń kuchenych poza jednym małymdla stewarda. - włączano zwyczajny wag. restauracyjny DRG z pomieszczeniemkuchennym.Jeżeli chodzi o skład główny to chyba tyle, jak coś Cię jeszcze interesujedokładniej to poszukam ale wiele tego nie będzie. W składzie gospodarczym,były wagony (zwykłe) sypialne dla obsługi, która akurat nie miała służby -dotyczy to szczególnie batalionu ochrony, restauracyjny, wagony bagażowe -tu wg moich informacji podróżowały motocykle - 4 szt.; wagon weglarka,wagon cyterna z wodą - do parowozu, wagon zbrojownia - z amunicją, broniądługą - w razie zaistniena walki bezpośreniej - zapasowymi płytamiochronnymi dla parowozu. Ponadto wagon warsztat ślusarski i stolarski, no imagazyny umundurowania, jedzenia, napojów itp, a także wagon agregat - takisam, rezerwowy w stosunku do tego, który jechał w składzie głównym, wagonchłodnia - ale raczej jeden z wagonów gospodarczo-magazynowych byłwyposażonony w kilka dużych lodówek/chłodni. Skład ten prowadził taki samparowóz jak skład głowny, ale bez opancerzenia ale tylko jeden - choć mogłosię zdarzeyć, że było ich dwa. W ogóle pociąg Hitelra nie był pociągiempancernym, wbrew temu co uważa wielu ludzi. Możliwe, że ściany wagonów byłychronione jakimis płytami pancernymi, ale raczej nie sądzę, a jeżeli już tobyły one baaaaardzo symboiliczne (max 20mm).Zwyczajowo pociąg stacjonował tam gdzie Hitler - tzn na najbliższejstacji - jeżeli nie był uzywany jako kwatera. Choć bywało, że zostawał wBerlinie, czy Kętrzynie, a Hitler leciał samolotem np na front, ale nielubił on latać, więc Amerika" miała dość sporo roboty w czasie wojny. Niewiem natomiast co się z nim stało po wojnie. Najpewniej dostał się w ręceAmerykanów w połdniowych niemczech, gdyż tam został ewakułowany jeszczeprzed zamknięciem okrążenia Berlina. Słyszałem coś o okolicach Monachium,ale nie wiem na pewno. Po wojnie jedyne co mi się o uszy obiło to to, żewagony agregaty jeździły w pociągach wojskowych angielskich (dziwne).Ponadto jest jeszcze jedna rzecz, której nie wiem - czy pociąg ten byłpomalowany w jakieś łaty, barwy ochronne czy może miał jednolitą barwę, ajeżeli tak to jaka była to dokładnie farba (odcień) - ale myślę, żemalowanie to mogło się zmieniać na przetrzeni lat i w zalezności odpotrzeb.Aaaa - i Amerika" raczej na 100% nigdy nie był przestawiany na torszeroki.A najeździł się ten pociąg nie mało - od granicy Hiszpanii z Francją, poKętrzyn, południowe Włochy, Jugosławia, Węgry etc - cała Europa.6.No i oczywiscie ZDJECIA. Duzo zdjec, jakies linki.Baaaa - widziałem film z wnetrza tego pociągu, zdjęć kilka także w różnychmiejscach, ale na dobrą sprawę było ich nie więcej jak 10, 12. W siecinawet nie szukałem dokładnie nic na ten temat, ale może.....Jak dobrze pójdzie to może będe Ci mógł podać kiedyś linka do mojej strony;-)))))))To tyle ile wiem na szybko i z pamięci, jak będziesz chciał wiedzieć coświęcej to napisz. Jak chcesz możesz to wrzucić na pmk - ja mam ostatnioproblemy aby się połączyć, a jak znam zycie to chłopaki chetnie poczytają.Ale wolałbym abyś żródło informacji podawał ;-) Ja to wszystko wyszukałem wwielu różnych książkach i materiałach, nie potrafię Ci ich wszystkich terazpodać, zbyt tego wiele, a i nie pamiętam ich dokładnie.Jak napisalem nie pali sie, a ze pytania sa dosc sprecyzowane ;-) to mozeszodpowiadac powoli. Nie chcialbym przeszkadzac, tym bardziej, ze masz pewniemnie czasu niz ja a ja go za wiele nie mam :-)No - za wiele czasu wolnego to rzeczywiście nie mam, ale torchę sięznalazłoZdroofkaAndrzej|||No to tyle. Mam nadzieje, ze zainteresowani sobie poczytali.Pozdrawiam serdecznie.SZYMEK---------------------------------Z pozdrowieniamiMaYoNeZ
Gość Napisano 24 Listopad 2002 Napisano 24 Listopad 2002 Koleje to nie moja działka ale kilka informacji mogę dodać ponieważ osłoną przeciwlotniczą pociagów Hitlera (i nie tylko) zajmował się 9./RGG czyli stanowiły część Regiment General Goering - przekształconego pożniej w dywizję HG.A o tych trochę informacji posiadam:Jednostka ta zajmowała się ochrona p-lot nie tylko pociągów Hitlera (nazwanego Zug Fuhrer), ale również Goeringa- Asien i Robinson (Zug Reichsmarshall I i Zug Reichsmarshall II) oraz Zug Reichsaussenminister.W ramch składu LW posiadała specjalne dwa wagony uzbrojone w dwa stanowiska Flakvierlinge - przy czym ten wagon róznił się wyglądem w zależności od roku budowy - nie był jednakowy we wszystkich składach. Załoga jednego wagonu p-lot to 17 żołnierzy.Co ciekawe skałady posiadału przeważnie dwa ciągnące parowozy a czasami był dodawany trzeci pchający - dłuższe podróże etc.To jest info na podstawie książki Alfreda Otte The HG Panzer Division"BTW kolowe zdjęcie wagonu p-lot ze skaładu pociągu Hitlera z 1939 jest w kolekcji zdjęć Hugo Jaegera na www.timepix.com - widać że ten wagon był w kolorach koleji niemieckich -ciemnozielonym.PzdrMarek
Rekomendowane odpowiedzi
Temat został przeniesiony do archiwum
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.