Jump to content

Urnelius

Forum members
  • Content Count

    8
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Dziękuję Panu. Choć takie rozwiązanie wydaje się tak proste, jakoś mi umknęło, może właśnie z powodu takiej oczywistości i niemożności wyobrażenia sobie, że to może być takie łatwe.
  2. Hm, złe to wieści zaprawdę. A czy wiedzą Państwo, do kogo można zwrócić się z zapytaniem o wykonanie nowych ostrzy lub rekonstrukcję starych (niekoniecznie złotem, jeśli to złoto). Niestety z zakresu sztuk manualnych jestem zdecydowanym beztalenciem. Odpowiadając na pytanie p. Bjara - sądzę, że lepiej jeść bigos srebrem, niż kawior łopatą. Dawne rzeczy są znakomicie dostosowane do używania, nie to, co współczesne bryły imitujące sztućce.
  3. Szybka poprawka. Możliwe, że mowa nie o brązie, ale złocenie. Na rękojeściach nożyka i widelczyka rękojeść także zawiera ów metal. Możliwe, że to złocona stal i okuwane srebro ze złoecniami
  4. Szanowni Państwo, ponownie muszę prosić Państwa o pomoc w identyfikacji. Jestem w trakcie czyszczenia imbryka do herbaty (chyba) wykonanego ze srebra lub posrebrzanego (zielony nalot miejscami i rdzawe wnętrze). Z Zebranych przeze mnie informacji wnosi, iż pochodzi on z początku XX wieku (nie jestem pewien, wnoszę po cyzelowaniu) i był produkowany przez firmę brytyjską. Z jakiegoś jednak powodu widnieje napis Paris oraz informacja, iż jest to angielski import. Oba napisy nie są równoległe do nazwy firmy ani nawet do siebie, co wskazuje na późniejsze dodanie. Szukając bardziej szczegółowych informacji, nie udało mi się ustalić ani przybliżonej daty, ani wyjaśnić dodatkowych napisów. Chciałbym się również zapytać, czy jeżeli całe wnętrze jest zardzewiałe i ma ślady zielonej patyny, czy jest sens go odnawiać w środku i przywracać mu właściwości użytkowe, a jeśli tak, to jak. Z wyrazami szacunku Mateusz Lisak
  5. Szanowni Państwo, piszę z zapytaniem o pomoc w uratowaniu sztućców. O ile rękojeści znakomicie się trzymają, o tyle części niepokryte srebrem - już nie. Na każdym ostrzu lub czerpaku widelca widoczne są wżery. Na zewnątrz przedmioty mają pokrycie z jasnobrązowego metalu i w tej samej barwie są płytkie żery. Tam, gdzie zostało to zdarte lub pojawiły się wżery, widać, zdaje się, zardzewiałą stal. Chciałem się Państwa zapytać, czy jest szansa na odratowanie tych sztućców. Nie wiem, jak potraktować czerpaki i ostrza, czy konieczne jest wprawienie nowych ostrzy i czerpaków, wysłanie ich gdzieś do pokrycia na nowo innym metalem (np. srebrzenie), uratowanie ich poprzez jakieś zabiegi, czy też nie da się z nimi nic już zrobić. Zależy mi, by nadać im funkcję użytkową. Powinny na siebie pracować. Z wyrazami szacunku ML
  6. Szanowni Państwo, piszę z prośbą o pomoc w identyfikacji sztućców. Ze względu na mój brak umiejętności z zakresu fotografii, więcej danych podam w opisie. Rękojeść wykonana ze srebra lub pokryta srebrem. po obu stronach widać wyraźną linię oddzielającą dwie części rękojeści, stąd prawdopodobnie jest to coś okuwane srebrem. Przed czyszczeniem nalot na srebrze wchodził bardziej w jasny brąz niż czerń. Widelce i ostrza wykonane z brązowego metalu lub pokryte czymś imitującym brąz. Płytkie wżery zachowują barwę brązową, głębokie wyglądają na zardzewiałą stal. Na mniejszym nożu na ostrzu widnieje napis STAHL. Na każdym przedmiocie jest punca, ale za mało lub zbyt nieczytelna, by ja odczytać. Na największym widelcu widnieje punca możliwa do odczytania, prawdopodobnie G&S. Szukałem, grzebałem. Wydaje mi się, że to wyrób z przełomu XIX i XX wieku, niemiecki, albo jakaś podróbka imitująca wyroby Franza Mosgau. Z wyrazami szacunku ML
  7. Szanowny Panie, dziękuję bardzo za odpowiedź. Zastanawiałem się właśnie, czy istnieje jakaś pozycja o polskich wyrobach, ale żadnej nie znalazłem. Najwyraźniej nie jest to zbyt popularny temat wśród historyków. A czy na podstawie różnicy w puncy - FABRWOLSKA i FABRWOLSKAHM można coś wnosić o datowaniu lub w inny sposób spróbować określić orientacyjny czas powstania? Z wyrazami szacunku ML
  8. Szanowni Państwo, piszę z prośbą o pomoc w identyfikacji. Kupiłem dwa zestawy sztućców z fabryki wolskiej, jednak ku mojemu zdziwieniu okazało się, że występują różnice. Jedne noże mają ostrza z Gerlacha, drugie z fabryki wolskiej (też nie wiem skąd różnica i czy ma znaczenie). Ponadto punca na jednych sztućcach brzmi: FABR. WOLSKAHM <korona>; na innych: [BALW. <N w rombie> FABR. WOLSKA <korona> BM. Widzę także różnice w szczegółowości dekoracji. Mam podstawową wiedzę na temat firmy, jednak nie wiem, skąd te różnice i czy wpływają na wartość lub jakość zakupu. Byłbym niezwykle wdzięczny za pomoc. Z wyrazami szacunku Mateusz Lisak
×
×
  • Create New...

Important Information