Jump to content

historiifanatyk

Forum members
  • Content Count

    8
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Dzień dobry Poszukuję wszelkich zdjęć, na których znajdują się weterani szarży pod Rokitną z 1915 r. Czy to jeszcze z 2 szwadronu sprzed bitwy czy już po niej np. na uroczystościach związanych z obchodami bitwy.
  2. Witam. Proszę o rozpoznanie postaci ze zdjęcia. Zdjęcie pochodzi z resztą z tego forum. Przedstawia weteranów z 2 Pułku Szwoleżerów Rokitniańskich. Z opisu wiem, że mężczyzna z laską to podpułkownik Jagrym-Maleszewski. Prócz tego wiem, że pierwsza postać od lewej, podparta na wyciągniętej nodze to wachmistrz Michał Firlit z Bugaja. Zna ktoś tożsamość innych? Z góry dziękuję
  3. Niejednokrotnie w opracowaniach historycznych czytając o bitwie pod Dytiatynem znajdowałam sugestie, że niektóre teksty mogły być pisane również po to, aby wzbudzić w prostym czytelniku, który raczej nie jest zorientowany w historii, takie, a nie inne odczucia. Zetknęłam się z podobnym artykułem, w którym również twierdzono, że dokonano takowej szarży. Prócz tych dwóch źródeł nigdzie nie znalazłam więcej informacji na ten temat. Podejrzewam, że o ile drugi artykuł (bodajże z 2016 r.) stanowił inspirację tym zacytowanym (chyba 2011). Może to o czym pisano miało wpłynąć na postrzeganie przez Polaków ludności wschodniej? Obecnie Rosjan? Jest również jeszcze jeden artykuł, w którym natomiast autor twierdzi, że polskim ofiarom wypalano po bitwie czerwone gwiazdy na ciele. Też trudno w to uwierzyć. Artykuł pochodził z 1990 r. (o ile dobrze pamiętam). Okres przemian ustrojowych w Polsce. Być może tamten artykuł mógł mieć wydźwięk polityczny, aby jedną stronę zniechęcić do drugiej. To tylko takie moje rozważania prostego człowieka
  4. Muszę poprosić o opinię odnośnie kwestii, z którą spotkałam się w jednym z wyższych tekstów. Jakoby Kozacy po bitwie mieli wykonać szarżę na 16 żołnierzy. Osobiście nie mam do tego przekonania, zwłaszcza, że w większości opisów bitwy, moment po momencie, nie ma mowy o takim incydencie. Sądzę, że 33 Pułk, który przyszedł po bitwie na jej pole, gdyby znalazł 16 ofiar rzekomej szarży z pewnością nie zatailiby tego faktu. Podejrzewam, że wykonali by nawet zdjęcia tych ofiar, które rozpowszechniono by. Tym bardziej, że ofiary szarży ponoć miały być związane. Polegli leżeli by prawdopodobnie jeden na drugim. To musiałoby wzbudzić jakieś emocje i działania wśród żołnierzy z 33 Pułku. Nie wiem jak odnieść się do tych informacji, w jaki sposób je traktować, jako prawdę historyczną, fantazję czy naginanie prawdy, które miało swoje korzenie w jakiś politycznych zatargach
  5. Czy wiadome jest skąd pochodzi wycinek z gazety razem ze zdjęciem zmarłego?
  6. Na jednej ze stron internetowych znalazłam informacje, iż Polacy robili zdjęcie tuż po bitwie. Jedno z nich nawet udało mi się zobaczyć w rękach osoby prywatnej. Ponoć tych zdjęć jest więcej, jednak są problemy z ich publikacją zważywszy na fakt, że ciała są zmasakrowane itp.
  7. Przygotowuję się do pisania pracy historycznej poświęconej jednemu z walczących w bitwie pod Dytiatynem. Bitwa mało popularna, a i trudno znaleźć mi wiele zdjęć z nią związanych. Przyda się tak naprawdę wszystko co związane z Dytiatynem z 1919, 1920 r. Wiadome mi jest też, że tuż po bitwie Polacy robili zdjęcia z pola. Ponoć zachowały się niektóre aż do dziś. Może ktoś coś wie więcej na temat takich fotografii?
×
×
  • Create New...

Important Information