Jump to content

Piotr J. Bochyński

Forum members
  • Posts

    449
  • Joined

  • Last visited

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

Piotr J. Bochyński's Achievements

6

Reputation

  1. Na początek wątku skromne opracowanie dotyczące zarządu wojskowego nad fabryką karabinów i wytwórnią prochu w Nysie. Piotr J. Bochyński "Gewehrfabrik Neisse / Pulverfabrik Neisse - Zarząd wojskowy w latach 1822-1875" https://ridero.eu/pl/books/gewehrfabrik_neisse_pulverfabrik_neisse/ albo: https://www.academia.edu/51172547/Piotr_J_Bochyński_Gewehrfabrik_Neisse_Pulverfabrik_Neisse_Zarząd_wojskowy_w_latach_1822_1875 .pdf /6MB
  2. Karabinek Dreyse M/07 „Piast” „Kwestią sporną i do wyjaśnienia należy natomiast historia karabinka myśliwskiego/sportowego systemu Dreyse M07 w kalibrze 7,65 mm z sygnaturą „Piast”. Być może ta broń nie tyle, co została wykonana przez Nakulskiego, ale przeszła właśnie przez jego warsztat rusznikarski?”. Taką informację zawarłem w swoim artykule w 2008 roku na łamach „Strzału”. Pochodziła z przekazu ustnego od osoby będącej w „posiadaniu” tegoż karabinka. Niestety od tamtego czasu nie udało się znaleźć żadnych dodatkowych informacji któryby potwierdziły lub zaprzeczyły tej teorii. Na obecną chwilę jedynymi śladami są właśnie nazwa „Piast” wybita po prawej stronie szkieletu broni przy połączeniu z lufą. Dodatkowo są to też niskie numery seryjne na lufie i szkielecie „1704” oraz dodatkowo na lufie „2074”. Posiada również oznaczenia producenta na szkielecie broni po prawej stronie w postaci „DREYSE” i niemieckie znaki odbioru N z koroną. Zatem jest to broń z początków jej produkcji, co może sugerować że ewentualną modernizację wykonywano jeszcze w okresie zaborów. Być może ta broń była wykonywana na potrzeby jakiejś polskiej organizacji strzeleckiej.
  3. Trochę o strzelnicy firmy S.Nakulskiego w wersji roboczej z ksiązki
  4. Nie musi leżeć w magazynie, może nawet być na wystawie głównej i dopóki ktoś nie zauważy i nie rozpowszechni informacji to raczej wątpliwe aby się odnalazły kolejne egzemplarze. Raczej muzea nie tworzą spisów zbiorów do powszechnego dostępu. Oczywiście nie będzie to opisane jako broń zdobyczne czy coś takiego. Nawet nasze muzea nie widzą również potrzeby dzielenia się takiego typu informacjami. Czasami są chlubne wyjątki, ale to tylko czasami.
  5. Niemieckie strony i fora milczą na temat "Smoka". Nawet Stefan Klein z https://taschenpistolen.de/ nie ma informacji w tym temacie. Chociaż taki "Orzeł" Menza jest oczywiście znany. Z drugiej strony na rosyjskojęzycznych forach też cisza, chociaż tam wypłynęła dubeltówka Nakulskiego (a także innych polskich rusznikarzy).
  6. Smok z Mogilna na wystawie w Gnieźnie https://gniezno24.com/sport/item/17473-gnieznianie-tlumnie-ruszyli-do-muzeow
  7. Chyba mało znany fakt dotyczący znanych egzemplarzy "Smoka". Może nawet trochę sensacyjny, bo mowa o czwartym znanym "Smoku" Oczywiście tekst pochodzi z e-booka o Fabryce Broni w Gnieźnie nad którym usilnie pracuje. Może pod koniec sezonu wakacyjnego uda się opublikować.
  8. Właśnie uświadomiłem sobie że przekroczyłem kolejny próg swojego pisarstwa bronioznawczego. Nie ja piszę, tylko piszą o mnie !!! Opis znajduję się w książce "Nie tylko Vis: polskie pistolety i rewolwery" autorstwa Zbigniewa Gwoździa i Leszka Erenfeichta.
  9. Jak broń z Gdańska zdobywała Dziki Zachód https://www.gdanskstrefa.com/jak-bron-z-gdanska-zdobywala-dziki-zachod/
  10. Gdyby ktoś chciał artykuł w lepszej jakości to jest dostępny w pdfi-e tutaj: https://www.academia.edu/49236915/Piotr_J_Bochyński_Smok_z_Gniezna_Fabryka_broni_i_amunicyi_S_Nakulskiego_w_Gnieźnie
  11. Projekt książka: zaczyna to wyglądać, choć do końca jeszcze duże roboty...
  12. Dawno dawno temu z aukcji. Zdjęcie podpisane "Strzelnica w Gnieźnie" Czy może to być strzelnica p. Nakulskiego??? Niestety zdjęcie bez datowania
×
×
  • Create New...

Important Information