Jump to content

AndrzejBr

Forum members
  • Content Count

    114
  • Joined

  • Last visited

    Never

Community Reputation

0 Neutral
  1. Otwór na 5 zdjęciu? Te elementy spotyka się najczęściej z dwoma uszkami. W twoim jest jedno, więc możliwe, że w tej broni mocowano go jakoś nieco inaczej. Drugi nit przechodził pionowo? http://odkrywca.pl/pokaz_watek.php?id=197025 Tu znaleziska kolegów z innego forum http://www.wmfp.pl/forum/viewtopic.php?f=6&t=5478&start=105 Fotka kolegów z SmolBattle.
  2. Ten orzełek może pochodzić z końskiej ozdoby. Nie wiem dokładnie gdzie był umieszczany ale znalazłem kiedyś w necie fotki jak go mocowano.
  3. To drugie to element czarnoprochowca do mocowania pobijaka.
  4. http://narod.ru/disk/3236274000/Le%20Bouton%20uniforme%20francais.rar.html
  5. Zauważ, że całe zdanie w opisie na Buttonarium jest bez sensu ; Przeznaczenie i datowanie Guzik należał do żołnierza 3 pułku piechoty szwajcarskiej, który wchodził w skład Wielkiej Armii Napoleona Bonaparte i pochodzi z lat 1816-1830. Guzik występuje z książce Fallou na stronie 126." Jak guzik mógł należeć do żołnierza Napoleona Bonaparte i jednocześnie pochodzić z lat 1816 -30 ?
  6. Daję się posiekać, że to guzik z lat 1806 – 1815. Z Buttonarium jest tak, że przy takiej ilości guzików trafiają się błędy i nie bierz tam wszystkiego za pewnik. Postaram się dać znać o tym błędzie właścicielowi strony. W linku, który zapodałeś jest mowa, ze guzik występuje z książce Fallou na stronie 126 i faktycznie są tam w dwóch rzędach szwajcarskie guziki. W pierwszym są z lat 1806 – 1815, a w drugim z lat 1816 – 30. Prawdopodobnie ktoś spojrzał na opis pod drugim rzędem i wsadził babola na Buttonarium. Jak nie wierzysz to sam zerknij na stronę 126. Z tych rysunków, różnią się jedynie wielkością cyfry. Te wcześniejsze jak twój, mają cyfrę większą, niż te późniejsze z lat 1816-30.
  7. W skład armii Napoleona wchodziło wiele nacji, a akurat w Gdańsku chyba szybciej można by wymienić tych, których tam nie było. W styczniu 1813 wielu niedobitków z wyprawy na Rosję właśnie tam szukało bezpiecznego miejsca. Teoretycznie mógł się tam znaleźć przedstawiciel praktycznie każdego oddziału Wielkiej Armii.
  8. Szwajcarski z czasów Napoleona I.
  9. Witam. Gratuluję ciekawych okazów. Oba guziczki nie należą do popularnych. Na temat WP napisał ci już kolega Korabkow. Nad takimi jak ten z 2-ką pochylam się już od dłuższego czasu. Guziki te nie są nigdzie opisane i nic na ich temat nie znajdziesz. Wiele mogą powiedzieć nam miejsca ich występowania i fajnie by było gdybyś zdradził choć przybliżony rejon czy okolice kraju z których on pochodzi. Mam wirtualny zbiorek tych guzików z miejscami ich znalezienia, jednak nie są to na tyle częste znaleziska, by już można było coś pewnego o nich napisać. Z tego co udało mi się zebrać do tej pory, to mogę powiedzieć ci, że w naszym kraju znajdywane są od Mazowsza po tereny południowo-wschodnie. Nigdy nie widziałem takich guzików z częściach północno-zachodnich Polski. Oprócz naszego kraju znajdują je czasami koledzy z Białorusi i zachodniej Ukrainy. Jednak najwięcej ze znanych mi egzemplarzy pochodzi z Czech. Wobec tych informacji, ja również skłaniam się podobnie jak ty, do ich austriackiego pochodzenia. Biorąc pod uwagę ich budowę, można przypuszczać, iż zostały wyprodukowane w pierwszej połowie 19w. a skoro tak, to ich obecność na Białorusi wiąże się prawdopodobnie z kampanią napoleońską 1812r i Austriackim Korpusem Pomocniczym Schwarzenberga, który tam właśnie stacjonował. U nas mogą pochodzić też z kampanii 1809r, jednak na razie to takie luźne przypuszczenia. Inna sprawa to taka, że występują one jak do tej pory w numeracji 1 -5, i ni jak nie mogę takowej dopasować na razie do składu formacji austriackich z tego okresu. Mam jednak nadzieję, że i ta zagadka w końcu się wyjaśni.
×
×
  • Create New...

Important Information