Skocz do zawartości

Pojazdy historyczne w Rosji


DaSk

Rekomendowane odpowiedzi

Za Defence24.pl

http://www.defence24.pl/699006,rosja-historyczne-czolgi-w-rezimie-obslugi-bojowej



Rosyjskie ministerstwo obrony zorganizowało specjalne szkolenie dla kierowców-mechaników opancerzonych pojazdów historycznych z okresu II wojny światowej, ucząc ich m.in. czynności niezbędnych podczas przejścia z okresu letniego na zimowy. Jest to kolejny dowód, że Rosjanie zamierzają na stałe utrzymywać jednostki wojskowe wyposażone w historyczne pojazdy w celach propagandowo-edukacyjnych.

Szkolenie kierowców opancerzonych pojazdów historycznych zostało przeprowadzone w oparciu o specjalistów i bazę techniczną batalionu „remontowo- restauracyjnego” Floty Północnej. Całe przedsięwzięcie było o tyle interesujące, że po raz pierwszy przeprowadzono je w okresie zimowym. Rosjanie zdecydowali więc prawdopodobnie, że sprzęt historyczny będzie poddawany takiej samej obsłudze jak bojowy sprzęt wojskowy, a więc będą na nim prowadzane również zabiegi przygotowujące do okresu letniego i zimowego. Dodatkowo kierowcy byli szkoleni w kontrolowanej jeździe w trudnym terenie oraz w manewrowaniu podczas poruszania się jako część kolumny (na przykład podczas defilad i pokazów).

Fot. mil.ru

Szkolenie prowadzono z kierowcami m.in. średniego czołgu T-34, ciężkiego czołgu IS-3 i samobieżnego działa Su-100. Pojazdy te wchodzą w skład plutonu pojazdów historycznych, który zorganizowano na polecenie dowódcy Floty Północnej, wiceadmirała Nikołaja Jewmienowa, w celach edukacyjnych, dla wychowania wojskowo-patriotycznego żołnierzy oraz młodzieży cywilnej.

Czytaj też: Rosjanie wydobyli amerykański czołg Sherman

Bodźcem do stworzenia takiego historycznego pododdziału było prawdopodobnie wydobycie z dna Morza Barentsa pięciu czołgów Sherman (w wersji M4A2(76)W). Były one przewożone na pokładzie zatopionego w czasie II wojny światowej amerykańskiego transportowca „Thomas Donaldson” (typu Liberty). Jednostka została storpedowana przez niemiecki okręt podwodny, gdy dostarczała dla Związku Radzieckiego pomoc wojskową od Stanów Zjednoczonych w ramach programu Lend-Lease.

Fot. mil.ru

Prace wydobywcze prowadzone przez ekspedycję poszukiwawczo-badawczą zorganizowaną przez Flotę Północną były osobiście nadzorowane przez wiceadmirała Jewmienowa, który nakazał odrestaurować odzyskane pojazdy. Ich stan był na tyle dobry (ze względu na dobrą konserwację), że część z nich udało się uruchomić.

To prawdopodobnie właśnie wtedy postanowiono zgrupować w jednym miejscu inne, tak samo dobrze zachowany pojazdy historyczne. Ciężki czołg IS-3 i działo samobieżne Su-100 były wcześniej przechowywane w różnych muzeach na terenie obwodu murmańskiego. Natomiast czołg T-34 został przewieziony z Moskwy, by wziął udział w defiladzie poświęconej Dniu Zwycięstwa w Murmańsku w 2017 roku - pozostał już w Murmańsku.

Fot. mil.ru

Przywróceniem tych rosyjskich pojazdów do stanu gotowości zajęli się specjaliści samodzielnego batalionu remontowo-restauracyjnego. Pojazdy okazały się być w stanie tak dobrym, że zajęło to jedynie od półtora do trzech miesięcy ich pracy.

Czytaj też: Rosjanie odzyskali czołg T-34-76 zatopiony w Donie [WIDEO]

Głównym zadaniem pojazdów jest uczestniczenie w różnego rodzaju historycznych inscenizacjach, paradach (w tym przede wszystkim z okazji Dnia Zwycięstwa) oraz innych wydarzeniach kongresowo-wystawienniczych. Jak się okazuje, takich okazji w Rosji jest bardzo dużo

Przykładowo, tylko w 2017 r. czołgi IS-3, T-34 i Sherman wzięły udział w defiladzie poświęconej rosyjskim siłom morskim zorganizowanej na terenie głównej bazy Floty Północnej w Siewieromorsku, w historycznej rekonstrukcji bitwy Wielkiej Wojny Ojczyźnianej oraz podczas forum wojskowo-technicznego „Armia 2017”.

Przypuszcza się, że w kolejnych defiladach liczba prezentowanego, historycznego sprzętu może zostać zwiększona. Rosjanie wydobyli bowiem z dna morskiego jeszcze lokomotywę, walec drogowy „Cadet Roller” firmy Aston Martin, parową wyciągarkę oraz armaty przeciwlotnicze. Dodatkowo cały czas trwają poszukiwania archeologiczne na terenie Rosji. Wydobywany w tym czasie sprzęt był wcześniej lokowany w różnych, mniejszych muzeach. Teraz może on zostać skupiony w takich jednostkach, jak pluton pojazdów historycznych Floty Północnej."
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Temat został przeniesiony do archiwum

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie